Annons:
Etikettmedicin
Läst 12860 ggr
Wand
2/7/12, 10:15 AM

Sprutor emot allergi?

Jag har nyligen fått nys om detta - att man kan ta sprutor för att göra allergin mer lindrig/försvinna helt. 
Funkar det verkligen, och hur i sådana fall? Vad kostar det och vart kan man göra det? Etc.

Jag har pälsdjursallergi, höallergi och pollenallergi. Kan inte gå ut i skogen på sommaren utan att reagera. Det är jobbigt av många olika anledningar, och finns det sprutor som kan lindra allergin så vore det guld värt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Anibaz
2/9/12, 10:36 AM
#1

Ja, det finns. Läkare är inte så peppade på att vaccinera folk mot tex pälsdjursallergi men det finns som sagt.

Jag har samma allergier som dig, dock är pälsdjur lindrigt men skulle den slå ut och jag skulle bli jättesjuk så skulle jag kräva att få en spruta för detta eftersom jag lever med djur och planerar att göra det för resten av mitt liv.

Vad det kostar vet jag inte, men du kan ju ringa din läkare och höra dig för litegrann.

Anibaz
2/9/12, 10:43 AM
#2

Och detta är under flera år. Först får man en spruta varje vecka, sen varannan, sen var tredje, sen en gång i månaden osv. Sen finns det inga garantier heller, vet en som höll på i 3 år men han blev bara sämre och sämre och när han slutade efter dem åren var hans allergi precis som i starten.

Wand
2/9/12, 10:44 AM
#3

#1 Jo precis, samma här. Jag är inte så hemskt allergisk emot pälsdjur, vissa reagerar jag inte alls på, men skulle jag slås av en hemsk allergi helt plötsligt en dag så skulle jag inte tveka på att kräva sprutar, kosta vad det kosta vill. För djurlös tänker jag då inte bli. 

Får nog ta och göra det! Skulle vara hemskt skönt att få igång sprutor så man kan bli mer tålig runt saker man reagerar på, och så jag kan gå i skogen med min hund på somrarna utan att vilja dö, haha.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Anibaz
2/9/12, 10:51 AM
#4

Jag är också pollenallergisk, vet hur det är. Min ena hund likaså, så vi snörvlar och mår dåligt ihop på våren. Tungan ute

Fisfia
2/9/12, 5:12 PM
#5

Här i Västra Götalandsregionen kostar varje tillfälle man får sin spruta 300:- så man kommer ju snabbt upp i frikortsgränsen på 900:-, sedan är det gratis i ett år från första tillfället.

Wand
2/9/12, 5:48 PM
#6

#5 Mycket mindre än jag trott, så det låter ju alldeles super! Ska kolla vad det kostar här uppe.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[jaxwire]
2/10/12, 7:03 AM
#7

Wand, är det Hyposensibilisering du tänker på? finns lite att läsa om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_immunterapi

Har du provat vanliga allergitabletter eller nässpray?

[Cleopatra]
2/10/12, 4:29 PM
#8

Man ska inte ha för många allergier och man ska vara beredd att genomgå en lång vaccinering. Vad man gör är att man ständigt utsätts för allergenet.

En del "snedtänder" i immunförsvaret av den behandlingen; så tänk dig för vad du gör.

MyTwiggs
11/27/12, 11:51 AM
#9

Jag är i full gång med min uppdosering och jag håller alla tummar och tår för att jag ska bli bättre. Det verkar som att de har lite olika riktlinjer för olika landsting gällande vem som får vaccinera sig och vem som inte får. Här är de restriktiva, men jag var en klockren kandidat eftersom min allergi (pollen) plötsligt slog till och jag gick från att inte vara allergisk alls till att inte kunna vistas utomhus utan att svullna igen på bara ett år. Om man har en kraftig allergi som accelererar, och receptfria antihistamintabletter inte hjälper kan man få vaccinera sig här. Jag gör en snabb uppdosering för att med lite tur få lite lindring redan nu till våren. Hoppas verkligen att det ska fungera. Jag har tenderat att få astma i sömnen och vaknar inte förrän det är riktigt illa, och det är naturligtvis lite oroande. Obestämd

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[ElisabethYL]
11/27/12, 7:27 PM
#10

#9 Berätta gärna hur det går.

Håller tummarna för dig!

Camillhe
11/29/12, 4:37 PM
#11

Är också väldigt intresserad av detta då jag, efter att ha förlorat min hund, plötslig blev extremt hundallergisk (mot vissa hundar). Tänkt prata med min läkare samt göra efterforskning själv för att se om det skulle kunna hjälpa mig att ha hund i framtiden.

Följer därför gärna tråden:)

MyTwiggs
12/2/12, 10:12 AM
#12

Jag ska hålla er uppdaterade!

Såhär långt har jag fått två till tre sprutor i veckan i en månad. Biverkningarna är ganska kraftiga (min arm svullnar upp till dubbel storlek och jag blir väldigt trött och måste ta allergimediciner). Jag ska vara klar med själva uppdoseringen om en månad, efter det kommer jag att få två sprutor var 6:e vecka i 3-4 år om jag inte missuppfattat behandlingsplanen. Jag ska kunna vara betydligt bättre redan i vår, så det ska bli jättespännande att se hur det funkar. Jag vet inte vad jag ska våga tro!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Linnea
12/3/12, 3:12 PM
#13

Jag ger min häst hyposenssprutor mot knottallergi. Har börjat nu i höst så jag vet inte om det funkar än.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[ElisabethYL]
12/4/12, 6:26 PM
#14

Skulle vara jätteintressant att höra om din häst Linnea Flört

Linnea
12/5/12, 12:07 PM
#15

Får återkomma till våren!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Dansken91
12/17/12, 1:30 PM
#16

Hej jag har tagit sprutor i flera år, och har gått igenom hela behandlingen mot pollen. Men tyvärr har det inte fungerat alls för mig, jag är fortfarande extremt kass på sommarn. Men jag fick höra av min läkare att det var väldigt sällan det hjälpte mot t ex hundar, vet inte om det gäller bara hundar eller alla pälsdjur, men det kan vara bra att kolla upp det innan man genomgår en behandling. För det tar rätt så lång tid, först går man dit varje vecka och får en liten dos, sen går det längre tid mellan sprutorna men dosen ökar. Jag kan säga att jag fick en allergi chock näst sista sprutan, så de ansåg att jag inte behövde få den sista sprutan. Risken är relativt stor att man får en allergi chock, så efter varje spruta måste man stanna kvar 20-30 minuter. Så det sista jag kan säga är att det var värt att pröva behandlingen om man har kass allergi, men för mig var det dock gratis, förmodligen för jag var så liten antar jag(?).

MyTwiggs
12/19/12, 11:15 PM
#17

Jag har stora förhoppningar, men jag är samtidigt medveten om att det kanske inte kommer att bli någon större skillnad. Chansen att bli bättre är ju värd mödan.

Förra veckan blev jag medvenen om varför man inte ska ta sprutorna när man inte mår bra. Jag var väldigt stressad och mådde inte något vidare, men gick och tog sprutorna i alla fall, vilket resulterade i en överreaktion. Sådär kan det bli! Nu ska jag tänka mig för lite bättre i framtiden!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Dansken91
12/20/12, 10:43 AM
#18

#17 absolut det är klart du ska hoppas på det bästa, det var ju det jag sa att det är värt att pröva i alla fall. Jädrigt tråkigt för dig med reaktionen, men det är ju tur att man är på ett sjukhus om något händer:)

MyTwiggs
1/7/13, 11:38 AM
#19

Jag kan uppdatera med lite halvtråkiga nyheter. Min allergi har tilltagit och jag måste ta allergimedicin dagligen. Jag vet inte vad det beror på. Imorgon ska jag ta sista uppdoseringen, om jag nu inte avstår just den här gången.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[ElisabethYL]
1/7/13, 4:57 PM
#20

#19 Väldigt tråkigt att läsa! Skickar en styrkekram.

Annons:
Aniara4
1/31/13, 2:38 PM
#21

Jag har gjort hyposensibilisering mot björk, gräs och katt. Min björkpollenallergi var så svår att jag när det var som värst använde tabletter, ögondroppar och nässpray, satt inomhus med stängda fönster, och ändå hade jobbiga symtom. Efter hyposensibiliseringen kan jag gå ut i naturen korta stunder på våren om jag har medicinerat ordentligt!

Jag var väldigt känslig och fick reaktioner med nässelutslag ett par gånger, fick adrenalin en gång i början, och fick sen gå över till en långsammare upptrappning. Det var väldigt jobbigt i början eftersom man inte får ha någon infektion i kroppen när man tar sprutan, och eftersom jag har taskigt immunförsvar hade jag förkylningar och luftvägsinfektioner nästan hela tiden. Immunförsvaret blev å andra sidan mycket bättre under behandlingen, och under flera år efteråt var jag nästan aldrig sjuk! Nu har den effekten tyvärr gått tillbaka så jag går och segar med förkylningar hela tiden igen.

Katt fick jag ta eftersom jag var så kraftigt allergisk att jag inte kunde träffa kattägare öht, och ganska ofta började ögonen klia på tunnelbanan utan att jag visste varför. Jag jobbar med människor, så jag bedömdes behöva det för att kunna leva "normalt".

Däremot brukar de vara noga med att påpeka att de inte ger behandling mot pälsdjur så att man själv ska kunna ha djur. Ofta går det inte ens att få så bra effekt. Det handlar mer om att man ska kunna röra sig ute bland folk utan att bli sjuk.

Hur går det för dig, MyTwiggs?

MyTwiggs
2/2/13, 9:06 PM
#22

# 21 Jo, det går nog bra. Jag fick sista uppdoseringen i tisdags och ska börja med underhållsdoser nu en gång i månaden. Skönt att slippa sitta och sega på sjukhuset en timme i veckan Skrattande

Jag har inte fått testa effekten av min behandling ännu, eftersom det inte är mycket pollen att tala om just nu, men snart så. Jag är väldigt nyfiken på hur våren ska bli. Hoppas på att kunna gå utanför dörren Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Linnea
5/23/13, 2:14 PM
#23

Så nu har våren kommit och med den klådan. Eller inte faktiskt. Än så länge har han bara kliat sig ett par gånger och då bara lite. Han började få sprutor i oktober (tror jag det var) och han har sen någon månad fått spruta varannan vecka och snart ska vi gå över på var tredje vecka.

Utöver sprutorna får han den vanliga behandlingen, eksemtäcke på utomhus, insektsspray varannan till var tredje dag ungefär, tvättas med mjällschampo ca en gång i veckan och smörjs in med barnolja/hudkräm/kortisonsalva vid behov.

Enligt allergitestet reagerade han mycket på knott och bromsar och det är dessa han får sprutor mot. Han reagerade även lite på träd, kvalster och gräs men det var så pass lite att vi inte gick vidare med det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vallhund
5/24/13, 7:41 PM
#24

Det var på nyheterna härom veckan. Allergiläkare som rekommenderade speciellt pollenallergiker att genomgå hyposensibilisering.

För väldigt många blir allergin värre med åldern o det kan man förebygga, då kanske man slipper utveckla astma som kan bli ganska handikappande o leda till KOL o för tidig död. 

Sök på nyheterna P1 o/e P3.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Linnea
3/11/15, 8:54 PM
#25

Uppdatering om min häst. Förra året hade han fått behålla sin man om det inte vore för att hans täcke till slut gav upp vilket gjorde att han fick gå utan täcke några dagar. Med nytt täcke väntar vi nu spänt på våren och på hur säsongen ska bli. Han har blivit otroligt mycket bättre. Det kostade en del men det verkar som att hans klåda faktiskt kommer ner på acceptabla nivåer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

amandahurtigh
3/13/15, 8:35 PM
#26

Jag är väldigt allergisk mot katter och har tre stycken hemma. (När jag var yngre, upp till 16-17 år, har jag bott med 5-6 katter och bara varit 'normalt'). När den tredje flyttade in blev det mycket värre och mina bihålor täpps igen totalt vilket ger väldigt mycket konsekvenser för min vardag.

Jag käkar aerius och sprayar nasonex 2 sprayningar i båda näsborrarna/dag..
Har nu på slutet testat att äta sinupret i omgångar, och då har det runnit ner var från bihålorna men det fylls på och täpps igen ganska snabbt igen….

Alltså är det möjligt att  göra hyposensibilisering mot katt även fast man har det hemma? Är det någon som har blivit bättre med kattallergi genom hyposensibilisering?

…Jag vet att jag blir fri om jag inte har katter då det är det enda jag är allergisk mot, men de är mina bebisar.

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[kerstinthemilklover]
3/22/15, 9:28 AM
#27

#26 Vad är grejen med att spruta in kattallergener i kroppen när du bokstavligen badar i dem hemma?
Om du tvättar katterna, blir du bättre då?
Kan du använda dig av luftrenare med hepafilter i sovrummet samt ha helt kattfritt i just sovrummet så att kroppen får vila under nätterna?

Annons:
Linnea
3/22/15, 10:20 AM
#28

#26 Du måste börja hyposensbehandlingen när du är symtomfri. Det kan ju vara så att du tål en viss mängd allergener, därför funkade det det med två katter men inte med tre. Eller så är du mer allergisk mot katt nr tre än mot övriga.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

amandahurtigh
3/23/15, 5:30 PM
#29

#27 Nä, inte vet jag! Det var därför jag frågade..
Nja, det gör ingen märkbar skillnad. Men jag tvättar de då och då ändå, för det kan inte skada.
Ska kolla upp luftrenaren.
Sovrummet är och har alltid varit kattfritt för att det funkar inte annars..

#28 Jag kunde tänka mig det. Har två av tre hemma just nu.. varav en av de som är hemma är katt nr 3.
Jag får börja fundera på riktigt hur jag ska göra snart, för det är svårt att leva just nu tyvärr…

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Upp till toppen
Annons: