Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 7356 ggr
Kiddekula
2013-04-19 15:12

Köttallergi

Hej,

För en tid sedan fick jag diagnosen Köttallergi. Det är en allergi mot kött av däggdjur. Forskningen är i sin linda men det mesta talar för att det är fästingbett som ligger bakom det hela. De producerar en antikropp mot en kolhydrat (alpha-gal) som finns i kött från i stort sett alla däggdjur utom primater som de sprutar in i människan när de biter. En vanlig reaktion hos oss allergiska är att ett fästingbett är kvar i veckor, kanske månader, och kliar.

Den allergiska reaktionen kan visa sig som allt från magont till som i mitt fall en anafylaktisk reaktion med nässelutslag, svullnad i ansikte, mun och svalg samt allmän sjukdomskänsla. 

Det som gör denna allergi svår att komma underfund med är att det oftast går 4-7 timmar från intag till reaktion, vilket gör att man inte sätter det i samband med det man ätit.

Annons:
Bruden-Mbuti
2013-05-01 22:31
#1

men oj vad jobbigt.

hur kom de på att det var just kött som du reagerar på?

tog de prover eller skrev du matdagbok och de sen gick på uteslutningsmetoden?

Kiddekula
2013-05-23 21:57
#2

Jag hörde av mig till min husläkare som av en slump haft en patient nyligen som han remitterat till en allergolog på Södersjukhuset, som visade sig ha köttallergi. Eftersom vi hade samma symptom så misstänkte han det hos mig också. Utan den turen vete tusan hur lång tid det kunde ha tagit… Men det börjar bli mer och mer vanligt - särskilt i USA där en annan typ av fästing är boven bakom.

Mariannen
2013-09-05 10:04
#3

Hej!
Vi är flera som har samma köttallergi efter fästingbett. Det finns en liten grupp på Facebook - köttallergi. Sedan finns det en grupp  - Alpha-Gal - som har flest deltagare från USA där denna allergi ju är mycket vanligare än här. Men vi är ju som sagt några stycken och jag tror att det är fler som egentligen har denna allergi men som inte vet om det eftersom det som du säger tar flera timmar innan man märker någon reaktion. Jag har haft tur att inte få några reaktioner efter jag blev diagnostiserad 2009 - kanske beroende på att jag är extremt försiktig och lagar all mat själv och är en stamkund hos Ingelsta Kalkon bl a. Men även när jag är ute och äter så kollar jag om de har använt t ex köttbuljong i såser etc. Men det svåra kan ju vara att det kan finnas köttprodukter "gömda" i olika tillsatser och jag har börjat undersöka detta lite mer!
Hoppas att du också kan hitta ett sätt att leva med denna allergi - det funkar även om man saknar isterband och grillat kött lite grann!
Ha' det så bra du kan!
Hälsningar
Marianne

vallhund
2013-09-05 23:56
#4

Källa?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lisa82
2013-09-09 01:18
#5

Jag är tydligen allergisk mot fläskkött trots att jag inte känner av det när jag äter det…har ändå tagit en paus med detta ..det var läkaren som ville det..

Tydligen har allergi mot fläsk och allergi mot katt ett samband..

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Malvinchik
2014-11-06 20:18
#6

Den här Facebookgruppen som Mariannen nämnde ovan verkar inte existera längre. Synd! Jag har precis fått diagnosen och känner mig lite ensam och Tycker det är jobbigt att de flesta blir rätt skeptiska när man säger att man har köttallergi.

Annons:
mamma_mo
2015-01-06 19:10
#7

Är det ALLA köttsorter man är allergisk mot eller finns det nått slags kött man kan äta ? Typ älgkött eller så ?

Malvinchik
2015-02-01 17:19
#8

Hej! Det är lite knepigt att ge ett bra svar. Alfa-gal, som är ämnet som kan förorsaka köttallergi (men gör det inte alltid), finns i alla fyrfota däggdjur. Därför äter jag inget däggdjurskött alls. Jag kanske inte reagerar en dag på nöt, men väl nästa. Dessutom dröjer det flera timmar från intag till reaktion. Så det är en lurig allergi. Och så finns Facebookgruppen, om nu någon skulle vilja hitta den! Sök på Köttallergi.

Upp till toppen
Annons: