Annons:
Etikettkvalsterallergi
Läst 2575 ggr
Salvatore-love
2/22/14, 1:17 AM

Kvalster

Hej 

Det ligger till såhär. Jag fick reda på att jag är allergisk mot Gråbo och Timotej. Så jag slutade på ridningen för  gråbo och timotej finns i hö mm. Fick utslag först på benen och sen armarna sen gick de upp i ansiktet. 😕 Och sen är de så jag har en kanin som jag har haft i många år och han har ju hö men ja har slutat ge han de eller han får de lite då och då istället. för hela tiden Som han fick innan. 

Men nu får några dagar sen så fick min sambo likadana utslag som jag. Och sen så kom de hit en kompis till mig förra veckan och nu har hon med fått dessa utslag 😮. Dom ser ut som myggbett. Jag tror ju att de är så att de är för mycket kvalster för jag har ju 4 djur. Två katter, en hund och en kanin. Så hur ska jag göra för att minska kvalsterna ? Min mamma ska ta ena katten nu om ett par dagar. De är riktigt jobbigt att lämna ett av sina djur, men vad tusan ska man göra liksom? Om de inte blir bättre med utslagen så får jag ju göra av mig med ett till djur och de vill jag ju helst inte göra men man kan ju inte gå runt med dessa utslagen i heller. Vad hade ni gjort?

Tacksam för svar!

Annons:
OlgaMaria
2/22/14, 11:16 AM
#1

När det gäller att hålla undan kvalster är det städning och hygien som gäller, och djuren behöver duschas/badas en gång i veckan. Nu kanske det inte är så bra att tvätta kaninen så ofta, eller alls.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
4/9/14, 5:23 PM
#2

Det låter mer som att det skulle kunna vara fågelloppor. Om man har djur eller är i närheten av djur så kan dom hoppa på en och bita lite, oftast ett par prickar i rad. 

Katter och hundar får dom i pälsen på våren, sommaren och drar in dom. Fågelloppor finns överallt där det finns fåglar. Speciellt katter kan få många av dom ifall dom jagat en fågel eller i nåt buskage där många fåglar varit. 

Se till att inte ha djur i sängen, tvätta stallkläder, borsta djuren eller tvätta. Dammsuga osv. hålla rent. Dom gillar mattor också, så skaka mattorna noga.

93mli
4/12/14, 11:03 AM
#3

Jag har tyvärr inget svar på din fråga. Tänkte bara säga att kaniner måste ha fri tillgång till hö (eller gräs).

8 kap. 20 § http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf


Upp till toppen
Annons: