Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 2786 ggr
KitoBonito
2014-03-24 10:56

Riskera ökning?

Hej! Här om dagen fick jag beskedet om att jag var -svagt- allergisk mot äggvita. Läkaren sa att det finns en chans att det är felmarginal och att just det testet inte är 100%igt, men jag har ändå känt mig smått svullen när jag ätit ägg (ska undersökas vidare). 

Jag undrar dock om ni tror det finns en risk att allergin kan öka om jag fortsätter äta ägg? Läkaren sa att det inte var någon fara, men jag vill inte svälja det med hull och hår utan höra hur andra allergi-insatta människor tänker. 

Tack!

Annons:
OlgaMaria
2014-03-24 11:49
#1

Ja du. För det första är det väldigt svårt att veta när det gäller sådana saker för det beror på så många olika saker. Våra kroppar är komplexa och individuella.

Äter du sällan eller ofta ägg?

Om du ofta äter ägg kan det vara så att kroppen inte orkar reagera starkt. Då kan det vara bra att undvika ägg helt en tid för att sedan prova. Då brukar kroppen reagera starkare ifall det är så att man är allergisk. Och går det bra så kan du fortsätta.

Om du sällan äter ägg är det möjligtvis så att du är lite känslig mot ägg, och inte direkt har några problem att fortsätta äta det i liten skala då och då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

KitoBonito
2014-03-24 14:21
#2

Ägg ingår i en ganska stor del av min diet.. Så det är svårt att utesluta dem helt samtidigt som det tar emot att fortsätta äta (med vetskapen om att det kan förvärras). Men det är ju prioriteringar, så jag får klara mig utan en tid och se hur jag reagerar! Tack!

Upp till toppen
Annons: