Annons:
Etikettöverkänslighet
Läst 2444 ggr
[Juel70]
2014-04-09 17:14

Rekommendation

Kan rekommendera ett märke från KICKS "Skin Treat" för känslig hy och hårbotten. Den är FAIRTRADE-märkt och innehåller rena naturliga oljor.

Jag är överkänslig mot dom flesta schampon och tvålar och har kliande allergi-fläckar i hårbotten, men sen råkade jag tvätta håret med en duschtvål (Skin treat) och det blev genast mycket bättre och håret kändes så glansigt och mjukt.

Rekommenderar för andra känsliga människor. Jag kommer gå kolla om dom har fler produkter med Skin Treat Pure natural oils.

Annons:
OlgaMaria
2014-04-09 17:53
#1

Tack för tipset!

Här hittade jag hela kollektionen:

http://www.kicks.se/kicks--b223/kollektioner/skin-treat-k2212

Jag har lyckats bli av med mitt kli i hårbotten då jag övergått till mer "no poo" dvs inga schampon. Man kan t ex tvätta håret med bikarbonat och sen skölja igenom hår och hårbotten med vatten och äppelcidervinäger (gärna doppa ner huvudet i en bunka så det verkligen kommer åt överallt). Det är dock lite jobbigt att hålla på så så ibland blir det vanligt schampo (Neutral vilket ju ska vara allergivänligt) men då kommer kliet tillbaka.

Ibland smörjer jag in hårbotten med kokosolja ett tag innan tvätt. Gör susen för hårbotten! Kokosoljan är också jättebra som hudolja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2014-04-10 08:13
#2

Tack för länken och de andra tipsen! 🙂 Nu har jag tvättat håret med skin treat duschtvål i tre dagar och jag brukade ha röda uppsvällda kliande  fläckar i bakhuvudet, men dom är borta nu. Kliar ingenting, så det måste vara nåt knasigt ämne i schampon /balsam/tvål som jag inte tål i vanliga produkter.

[Juel70]
2014-04-10 08:14
#3

Vad är det vanligaste ämne i schamp o tvål som man kan vara allergisk mot?

OlgaMaria
2014-04-10 08:35
#4

#4 Det är nog sulfater, alkoholer och citronsyra. Sen finns det också silikoner och mineraloljor som lägger sig som en hinna på hår och hud och det kapslar ju liksom in de irriterande ämnena så de ligger och gror mot huden. Parabener är ev. hormonstörande men vet inte om de är irriterande mot huden.

Vad härligt att du blivit av med besvären! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2014-04-10 08:41
#5

Det jag har kanske är en reaktion mot silikoner, för jag är allergisk mot plast och latex och sånt. Tack för infot. Ska verkligen läsa noga och undivka dessa silikoner och parabener.

Upp till toppen
Annons: