Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 2209 ggr
torchi
2014-08-13 14:20

Petalcleanse, före eller efter bad?

Vi har köpt en dvärgpudel som kommer att flytta hem till oss om drygt en vecka. Både jag och sambons dotter är kattallergiker och reagerar ibland även på vissa hundar. Vi har besökt ett flertal pudlar och haft pudlar på besök och det har gått bra. Men trots det är jag paranoid och vill göra ALLT som går för att undvika att någon av oss utvecklar allergi mot pudeln också! En pudel kan man bada en gång i veckan, vilket i sig kommer att göra att allergenerna hålls borta. Dessutom har vi införskaffat flera luftrenare och hunden kommer inte att få sova i sovrummen, åtminstone inte förrän vi vet att det går bra. 

För säkerhets skull har jag även köpt hem en flaska "Petalcleanse" för hundar. Känner någon till hur detta medel fungerar? Det sägs att den ska kapsla in allergenerna från mjället i huden. Men jag undrar om den kapslar in allergener som finns där eller om den motverkar att allergenerna sprids när de uppkommer? Med andra ord, är det smartast att stryka på Petalcleanse direkt efter att hunden har badat, eller borde jag använda det t.ex efter en halv vecka, om den badar en gång i veckan? Tacksam för tips! :)

Annons:
OlgaMaria
2014-08-13 15:55
#1

Ingen aning. Går det inte att maila tillverkaren och fråga? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

torchi
2014-08-14 09:41
#2

#1, det kan jag säkert göra, men jag vill gärna veta om någon har praktisk erfarenhet av just detta medel :)

torchi
2014-09-04 13:11
#3

Jag kan tillägga nu, ifall någon följer denna tråd att vi prövat Petalcleanse två gånger på vår pudel. Vi tvättar henne först, torkar och klipper. När hon är färdig applicerar vi medlet med fingrarna i pälsen, försöker få det så långt in som möjligt. Jag vågar inte säga att det fungerar som det ska, men vi känner ingen allergi i varje fall! :)

Upp till toppen
Annons: