Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2291 ggr
Low
8/16/14, 12:36 AM

Utveckla värre allergi trots tabletter?

En i min familj har för många år sedan fått diagnosen astma, men av lindrigare grad. Nu har han fått tung andning, pip i bröstet och nysningar av min hund. Han har väl egentligen haft det redan när jag skaffade hunden, men vi hoppades ju på att det var t.ex. allt pollen (som också satte sig i pälsen) som var orsaken. Men nu är vi tyvärr säkra på att det beror på hunden. Hunden (pudel) är enbart 5,5 månader än så länge, så vi vet inte om det blir bättre eller sämre när hunden blir stor och får sin vuxenpäls (erfarenheter?). Så till min fråga: Ifall min familjemedlem skulle börja ta receptfria antihistamin-/allergitabletter när vi ska träffas, försämras han och hans allergi "inuti" oavsett då? Även om det inte märks då tabletterna verkar? Jag tänker på det här uttrycket att "utveckla allergi". Jag själv är rejält allergisk mot pollen. Jag tar alltid allergitabletter, men märker ändå att jag blir sämre för varje år som går, så fort jag inte tar dem. Men när går på tabletterna däremot, håller jag mig på samma "nivå", varje sommar. Jag är oändligt tacksam för svar, för jag är verkligen ledsen över detta…

Annons:
OlgaMaria
8/16/14, 9:16 PM
#1

Allergier är oberäkneliga och man kan aldrig säga med säkerhet hur och varför de utvecklas. Men att ta allergimediciner tror i alla fall jag bara är positivt. Det lugnar nog ner immunförsvaret. Däremot så innebär ju hunden ändå ett påfrestning och allergin kan bli värre med eller utan mediciner. Jag tror inte det är troligt att hunden blir mindre allergen när den får sin vuxenpäls, men vet inget om det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: