Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3306 ggr
Ulltussa
8/27/14, 11:51 AM

Vad kan det vara?

Hej på er! Jo, nu är det såhär att jag har på senaste tiden haft problem med min andning. Jag får dessa "attacker" flera gånger per dag. Jag blir väldigt tungandad och det känns som att jag inte får ner nog med luft i lungorna. Jag var in till akuten i morse eftersom en sån attack blev extra jobbig. Där gjorde de alla tester, på lungor, hjärta, blod o.s.v. men de hittar inget fel…jag trodde på astma men tydligen så låter mina lungor superbra så det är de inte. Nu tänker jag på allergier. Jag har allergier sedan tidigare, gräs/gråbo, nötter och mandel. Dessa har aldrig tidigare visat sig i luftvägarna då det endast visar sig som utslag i ansiktet. Ska till läkare igen på fredag för att begära ett nytt allergitest för att se om någon ny allergi har utvecklats. Tänkte bara höra med er ifall ni kanske hade några tankar kring detta fall? Blir galen snart då jag inte kan sova p.g.a attackerna… Mvh Mikaela

Mvh Mikaela

Annons:
OlgaMaria
8/27/14, 12:48 PM
#1

Kommer det attacker som sedan försvinner helt, eller känns det mer eller mindre jobbigt hela tiden? Började detta plötsligt eller?

Du kanske ska prova att utesluta vete/gluten. Det är ju korsallergi till gräs så det är inte otroligt att du är känslig mot det också.

Har du provat med allergimedicin? Är det en allergi så borde ju problemen lätta lite om du tar medicin, men du borde ta medicin morgon och kväll några dagar i rad för att utvärdera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulltussa
8/27/14, 12:56 PM
#2

Det kommer attacker som försvinner helt, det kommer smygande liksom, börjar lite försiktigt och eskalerar sen. Hum, det har jag inte tänkt på, ska prova det!

Mvh Mikaela

Ulltussa
8/27/14, 1:22 PM
#3

Alltså det här med glutenallergi verkar mer och mer vettigt, blev sämre i andningen nu när jag åt smörgåsar med gluten i…

Mvh Mikaela

OlgaMaria
8/28/14, 5:47 AM
#4

Hoppas du blir klokare och hittar orsaken och kan bli bättre! Om du utesluter gluten ska du nog utesluta vete över huvud taget. Det är skillnad på gluten- och veteallergi. Många glutenfria produkter innehåller vetestärkelse vilket du kanske inte heller tål så bra. Det bästa är att begränsa spannmål (vete, råg, korn, havre, majs och ris m.fl) över huvud taget då de alla är olika sorters gräs.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulltussa
8/28/14, 8:11 AM
#5

Tack för informationen! Ska till läkaren imorgon och får det då förhoppningsvis utrett så jag vet exakt vad jag ska undvika :) men en fråga, är det okej om jag inte äter gluten idag och imorgon om jag ska ta testet imorgon vid 1? Eller kan det bli missvisande då?

Mvh Mikaela

OlgaMaria
8/28/14, 9:24 AM
#6

#5 Jag vet inte riktigt. Om du skippar gluten idag och typ äter något med gluten imorgon bitti kanske. Men eventuellt kanske de inte kan ta något test direkt imorgon och då får du vänta längre. Du får väl fråga läkaren hur du ska göra. Sen är inte allergitest det allra viktigaste. Det viktiga är vad du märker att du kan och inte kan äta. Det kanske är så att du måste vänta flera veckor på utredning, och frågan är om du har tid med det. Om du märker att du blir bättre i andningen av att skippa vete så kanske det är allt du behöver veta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Ulltussa
8/28/14, 9:32 AM
#7

Ja det är nog så jag får göra, så att jag åtminstone får sova i att utan att behöva få andnöd och ont i magen. Ja det är mycket sant, förhoppningsvis så kan läkaren hjälpa på något sätt imorgon iallafall. Jag vill gärna få det utrett då jag verkligen vill veta vad det är jag ska undvika, om det är vete eller gluten eller nått helt annat, för att underlätta livet liksom :) men vi får se vad läkare säger!

Mvh Mikaela

OlgaMaria
8/28/14, 9:40 AM
#8

Hoppas du får hjälp! Skriv gärna och berätta hur det går för dig sen :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulltussa
8/29/14, 2:17 AM
#9

Det ska jag göra! Nytt besvär uppstod inatt, mitt ansikte svullnade upp rejält. Behandlade med Betapred som jag alltid gör men ansiktsreaktioner sitter oftast i ca 1 vecka tyvärr

Mvh Mikaela

OlgaMaria
8/29/14, 9:12 AM
#10

Åt du något du kan ha reagerat på på kvällen? Är du allergisk mot kvalster kanske? Och har du djur hemma som du kanske inte tål?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulltussa
8/29/14, 9:18 AM
#11

Åt inget ovanligt, eller ja, jag åt ett äpple på kvällen, det skulle det kanske kunna vara? Jag har två hamstrar hemma, men är tveksam att det är dem eftersom jag får symptom på andningen m.m även när jag är ute. Hoppas på att det inte är de jag är allergisk mot iallafall!

Mvh Mikaela

OlgaMaria
8/29/14, 9:24 AM
#12

Du kan nog inte utesluta hamstrarna. Hamstrar är väldigt allergiframkallande för många. Och antagligen är det flera olika saker du reagerar på. Äpplet kan det ha varit. Hoppas du får en ordentlig allergiutredning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulltussa
8/29/14, 9:36 AM
#13

Nej jag borde nog inte det, får bara hålla tummarna på att det inte är dom. Tack, jag hoppas det med så jag kan återgå till mitt liv och veta vad jag ska passa mig för!

Mvh Mikaela

Annons:
Ulltussa
8/29/14, 2:16 PM
#14

Nu har jag varit och tagit prover för gluten, kvalster, pälsdjur och laktos. Läkaren tyckte att vi skulle börja så, så nu är det bara att vänta på svar :)

Mvh Mikaela

OlgaMaria
8/29/14, 2:45 PM
#15

Vad bra! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulltussa
8/29/14, 6:33 PM
#16

Japp! Nu är det bara att hoppas på att jag får några vettiga svar från proverna, annars är det bara att nysta vidare ^^

Mvh Mikaela

Ulltussa
9/5/14, 12:17 PM
#17

Äntligen fått svar på proverna, allt visade negativt!

Mvh Mikaela

OlgaMaria
9/5/14, 12:53 PM
#18

Oj! Dock kan du inte lita på det till 100% Hur går det nu för dig, med andningen och allt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulltussa
9/5/14, 1:50 PM
#19

Jodå, andningen är relativt bra, har varit jobbigt till och från. Men har varit mycket bättre nu i ett par dagar ^^ ska iväg och kolla sköldkörteln nu snart eftersom det ligger i släkten och det kan ge liknande problem som jag upplevt

Mvh Mikaela

[TanatosNyx]
9/10/14, 7:51 PM
#20

Jag hade samma grej för några år sedan, misstänkte också allergi, slängde ut allt spån mina gnagare hade, sanerade högt och lågt för ev kvalster, skaffade luftrenare, käkade allergitabletter, utreddes för astma mm, ingen förbättring. Sent om sider fick jag levaxin och besvären försvann som genom ett trollslag. Fick sen för hög dos och då kom det tillbaka direkt, dosen sänktes, problemen försvann inom en vecka igen. Så kolla sköldkörteln du. 🙂 (mitt värde låg precis under gränsen för att få levaxin, men jag hade ändå mkt tydliga besvär! fick inte medicin utan år av kamp).

Annons:
Ulltussa
9/10/14, 10:26 PM
#21

Jag väntar just nu spänt på provsvar, dom ska komma imorgon eller på fredag :) Härlig att du fick tag på något som funkar iallafall!

Mvh Mikaela

Upp till toppen
Annons: