Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2256 ggr
Mamitaz
8/28/14, 7:44 PM

Vad är det nu då?

Jag har varit allergisk sen barnsben för allt möjligt, det har varierat genom åren. Det började med pollen, stenfrukter, nötter etc, men det har försvunnit nu. För några år sen blev jag allergisk mot min katt, men eftersom jag inte ville ta bort honom tar jag tabletter, Loratadin, varje dag. Det har gått bra men jag har märkt att jag blivit allergisk mot fler saker nu, men kattallergin har inte blivit värre. Jag ska dock inte gosa för mycket med honom, då börjar det klia. För ett år sen gjorde jag ett riktigt pricktest och fick då fram att jag var allergisk mot katt, hund, gräs (vilket jag inte visste), dammkvalster och jag vet även att jag är allergisk mot latex.  Nu har jag då och då börjat få väldiga allergiattacker, men jag vet inte mot vad. Ögonen kliar och rinner, näsan totalt igentäppt ena stunden och nästa bara rinner det ur den, och så nyser jag hela tiden! Det är skitjobbigt, och jag går hela dan på detta sätt, trots alla slags mediciner, dock receptfria (nässpray, ögondroppar o tabletter). Många gånger har jag trott det varit en förkylning, men när jag varit helt bra nästa dag förstår jag ju att det trots allt var allergi. Men jag har som sagt ingen aning om vad jag är allergisk mot. Katten träffade jag ju inatt o i morse, men det fortsätter ju trots att jag åker till jobbet? Nåt annat har jag inte utsatts för idag

Kan det vara för att jag har katt trots allergi som allt blir värre? Borde jag be att få starkare medicin på recept? Ska jag göra ett nytt pricktest, kan jag ha blivit allergisk mot nåt nytt jag inte vet om?

Vad säger ni som också har erfarenhet?

Annons:
Evisen
8/28/14, 7:48 PM
#1

Leta på nätet om korsallergier. Om man är allergisk mot t ex nötter och stenfrukter, så kan man vara allergisk emot björk och pälsdjur.

Latex har en korsallergi mot t ex banan.

OlgaMaria
8/28/14, 8:17 PM
#2

Här finns en bra lista över korsallergier.

När man har flera olika allergier och utsätter sig för det man inte tål varje dag så blir allergierna ofta värre, samtidigt som man får nya allergier också. Visst kan du kanske bli hjälpt av mer allergimedicin, men du behöver också jobba på att inte utsätta dig för så mycket du inte tål, ifall du vill bromsa försämringar i dina allergier.

Vete (men även råg, korn, havre, ris och majs m.fl) är korsallergi till gräs. Det kan göra stor skillnad att utesluta det eftersom det ingår i så mycket mat många äter varje dag.

För att få bort kvalster kan man tvätta täcke och kudde i 60 grader, eller köpa kvalsterskydd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mamitaz
8/28/14, 11:08 PM
#3

Tack! Katten är väldigt gammal nu och när han är borta blir det inga mer djur här, tyvärr. Men då hoppas jag att dom här allergiattackerna ska lugna ner sej, när jag inte går i det hela dagarna. Har ju också märkt att jag blir känsligare ju fler allergiämnen som finns runt mej. 

Men frågan är också vad man kan göra åt detta. Är det normalt att gå o vara allergisk en hel dag (eller ibland två dar) efter man stött på nåt man är allergisk mot, eller att det blivit för mycket?

OlgaMaria
8/29/14, 9:09 AM
#4

Ja det är inte alls konstigt! Ditt immunförsvar är överansträngt och reagerar på allt (inte allt, men mycket) och slappnar aldrig av. 

Eftersom du vill ha kvar katten så ger jag samma råd som innan. Laborera med kosten. Ta bort så mycket som möjligt som du kan reagera på. Förbättra miljön i sängen. Du kanske kan köpa en luftrenare och ha i sovrummet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: