Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 2036 ggr
Miniland
2014-08-29 22:59

kortison inte funka bra

Hej. På grund av allergi går jag nu på kortison (prednisolon) 5 tabletter kur som ska vara i 5 dagar. Började igår. Men cirka 9 tim efter första dosen, fick jag åka till akuten på vc o få en dos till fast med betapred. För fick stora utslagn igen o särskilt runt ögonen röd o svullen. Idag tagit 5st idag med. Men nu på kvällen alldeles röd runt ögonen. Visst inte lika farligt som igår. Men nu måste vänta 12 tim tills kan ta nästa dos. Tycker det känns så konsigt att kortisonen inte tar ordentligt :( har gått på kurer 3 gånger förut och då har det hjälp väldigt bra på direkten. Är allergisk mot pollen, kvalster o pälsdjur. Men börjar undra om kanske är något i maten?! Borde jag ringa vc o prata med dom att inte hjälper riktigt? Dock är det bara jouren nu som öppen på helgen. Känns som behöver få en remiss snabbt till en allergiläkare. Men vet inte om dom på jouren kan fixa det. :/ önskar verkligen det hade varit vardag istället. . Vill bara tillägga har skrivit liknande inlägg på hälsa iFokus. Men tänkte kunde få lite tips o råd här.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Annons:
[TanatosNyx]
2014-08-29 23:08
#1

Det låter som om du behöver byta sort till typ betapred om det nu funkade, och kanske få en lite högre dos. Jag hade nyligen en reaktion och fick då 16 tabletter, sen 16 till några timmar senare, sen 6 tabletter om dagen i 3 dagar, sedan 4 tabletter i tre dagar. Detta var med betapred så du borde kunna byta till det.

OlgaMaria
2014-08-30 14:25
#2

Du är säker på att det är allergi i alla fall i ögonen? Ingen infektion? Har du ögondroppar?

När man har så svår allergi tycker jag det är en bra idé att utesluta allt som kan tänkas irritera och sedan försiktigt börja med olika ämnen för att ge kroppen en chans att visa vad man tål och inte. Just nu reagerar du antagligen på så många olika saker att det blir omöjligt att läsa av kroppen. 

Ta bort alla frukter, nötter, frön, ägg, spannmål och mjölk, efter bästa förmåga. Ät grönsaker och kött typ. Sen prova ett livsmedel i taget och lyssna på kroppen.

Har du djur i hemmet?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Miniland
2014-08-31 23:14
#3

Det är inte själva ögonen , utan blir stora röda ringar runt omkring ögonen. Rätt säker på inte infektion eftersom alltid sett ut så när fått allergiskreaktion😮

Okej ska försöka tänka på vad jag äter.

Har inga djur i hemmet längre. (flyttat) Är 2 veckor sen träffade något djur.  Så kan inte vara det? Börjar fundera på om blivit ännu mer allergisk mot kvalster. Ska i alla fall beställa kvalsterskydd nu till sängen och så.

Positiva nu är att kortisonet hjälper bra nu. Negativa är tar sista dosen imorgon på måndag,. Hoppas verkligen får tid hos läkare till veckan.  Vet inte om ska gå tillbaka till desloratadine kombinerat med montelukast eller om ska äta tavegyl så länge. Desloratainen verkar ju inte funka  längre. Dock blir så trött av tavegyl , men kanske värt tills får hjälp och det har funkat förut när tagit maxdos :/

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Upp till toppen
Annons: