Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1474 ggr
[TanatosNyx]
9/10/14, 7:44 PM

Vad sjutton har jag reagerat på?

Har i botten en björkpollenallegi. Korsreagerar på roasaceaesläktet (äpple, päron, stenfrukter). Är doftöverkänslig och får lätt utslag. Utesluter alla nötter av säkerhetsskäl. Får klåda i halsen av jordnötter och ärtor, så har för närvarande uteslutit alla baljväxter (sojalecitin går bra).

De senaste dagarna har jag reagerat på felix tomatketchup, och sockerkakssmet (mjöl, mjölk, smör, ägg, vanillinsocker, bakpulver). Finns inga E-nummer som kan vara aktuella då de funkar i andra produkter.

Åt ketchup senast förre veckan utan problem, men i förrgår var det kört, bara sådär hips vips. Åt en större mängd och då blev det väl tillräckligt antar jag. 😮 Det var en ganska rejäl reaktion med krypningar och domningar i munnen och gommen. Rodnad och svag svullnad, sätter sig "upp bakom näsan" på mig. Kände mig knepig i munnen flera timmar efteråt. Äter aerius dagligen men tog en extra i samband med detta.

Samma visa med sockerkakssmeten, alltså jag äter smör, ägg, vetemjöl, mjölk dagligen. Kvar blir bakpulver och vanillinsocker, som jag äter rätt ofta utan bekymmer… Jag blir inte klok på det här! Jag får samma reaktion av stenfrukter, fast jävulskt mkt värre (får ta betapred fulldos 2ggr första dagen (16x2), sen käka en veckas kur för att svullnaden ska ge sig, mår konstigt lääänge efteråt)

Vad sjutton reagerar jag på? Varför kommer allt precis nu? 

Har aldrig känt av min björkpollenallergi, hade inte känt till den om det inte vore för ett gammalt pricktest som gjordes för snart 10 år sedan. Tills nu då jag i våras fick korsreaktioner på maten.

Annons:
VildaVittra
9/10/14, 7:53 PM
#1

Höns matas med baljväxter, kan det möjligen vara spåren av det du reagerade på med pannkakorna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
9/10/14, 7:55 PM
#2

Nej, jag ragerar inte på pannaka, eller ägg, eller kycklingkött. (Har haft väldiga problem med ägg/kyckling/dun förr så det var min första tanke och är noga provat). 

Det enda jag kan komma på att äggen var ju råa eftersom det är sockerkassmet jag reagerat på (vågar nu inte prova sockerkakan…)

VildaVittra
9/10/14, 7:59 PM
#3

#2 Jo, men det ämnet du reagerade på kanske denaturaliseras vid upphettningen? Alltså sönderfaller och blir "icke allergent".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
9/10/14, 8:07 PM
#4

Det måste nästan vara så..

Upp till toppen
Annons: