Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2579 ggr
Paxxie
9/18/14, 6:29 PM

Plötslig hudirritation

Hej! Jag är helt novis på allergier så tänkte rådfråga här och se om jag kan bli lite klokare.

I drygt en och en halv vecka har min hud kliat något oerhört, främst i ansiktet. Det är i princip konstant förutom om jag använder tea tree-oil vilket gör det bättre i kanske 20 minuter. Att smörja in med hudkräm hjälper också bara en liten stund, sen börjar det svida igen. Har även fått mycket mer utslag/rodnad än jag haft på flera år.

Det enda som är "nytt" i mitt liv är att jag flyttat in en av mina kaniner för två veckor sen, och jag börjar fundera på om det kanske är honom jag reagerar på. Samtidigt känns det märkligt då jag håller på mycket med mina utekaniner också men aldrig fått någon reaktion då. Har även haft innekanin tidigare och har fortfarande hundar utan några problem.

Är det möjligt att man helt plötsligt kan bli allergisk mot något?  Och är hudutslag/klåda en vanlig reaktion på djur-allergi? Jag har nämligen ingen nästäppa, röda ögon eller några andra "vanliga" allergisymptom.

Tänkte också att det kanske är höet/spånet som jag inte tål men samma sak där, har ju inte haft svårigheter med det förut liksom.

Finns det annars några andra allergier som brukar uttrycka sig främst genom hudutslag/klåda? Ska prova att ta ut kaninen igen och städa ur rummet ordentligt. Om det inte blir bättre då går jag till doktorn och hör, men det skulle vara intressant att få veta vad det skulle kunna vara för fel.

Annons:
Miniland
9/19/14, 7:01 PM
#1

Jag tror att det kan vara kaninen, även om du haft kanin inomhus förut.  Själv är jag allergisk mot kvalster som ger mig fruktansvärd klåda och utslag/eksem. Det kom helt plötsligt för mig en dag. Det som hjälper för mig är då allergimedicin samt kvalsterskydd i sängen.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

[mitzylinnea]
9/20/14, 3:40 PM
#2

Jag började helt plötsligt att reagera på mitt halsband så de kliade i hela ansiktet, försvann på några timmar efter att halsbandet åkte av 🙂

Paxxie
9/20/14, 4:20 PM
#3

Det verkar som att det var kaninen! Flyttade ut honom igår igen och städade hela rummet, har blivit mycket bättre sen dess. Hoppas bara att jag kan fortsätta hålla på med dem utomhus utan att det blir värre. Visste inte att allergier bara kunde uppstå helt plötsligt, vad märkligt.

OlgaMaria
9/20/14, 6:01 PM
#4

Det är mycket stor skillnad att umgås med djur inne jämfört med utomhus. Hoppas det går bra nu! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Paxxie
9/20/14, 10:01 PM
#5

#4: Sant, men jag kommer dagligen i kontakt med andra djur som jag aldrig fått några symptom av, och så hade jag kanin inne för bara ett par år sen. Så det kändes konstigt att helt plötsligt reagera. Tack, jag hoppas också det. :)

Upp till toppen
Annons: