Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 2341 ggr
Erik72
2014-09-21 22:28

Luften doftar ur ny luftrenare, varför?

Hej. 

Jag köpte en Electrolux Z9124  luftrenare för två dagar sen. Men märkte direkt att luften som kommer ut har en viss (kemisk) doft.

När jag tar ur hepafiltret och luktar på det så känner jag samma doft.

Har ni andra märkt något sådant med era luftrenare? 

Eller är det så att alla hepafilter dofter?

Annons:
[mansolsson57]
2014-09-21 22:30
#1

Kan vara för den är ny

Erik72
2014-09-21 22:41
#2

Lite irriterande när man hade räknat med frisk luft. Det heter ju luftrenare 😕 Och den ska vara godkänd av astma och allergiförbundet.

http://astmaoallergiforbundet.se/svalanmarkt/luftrenare/

Inkanyezi
2014-09-21 22:50
#3

HEPA-filter ska inte dofta. De enda filter jag vet som luktar är kolfilter. 

Däremot kan det ha tagit doft av förpackningen eller någonting som har förvarats i närheten av filtret. Om det till exempel har varit inslaget i plast, kan ämnen ur plasten ha diffunderat in i filtermediet. 

Det finns andra leverantörer av filtermedia, den jag har god erfarenhet av är Camfil: http://www.camfil.se/Luftfilter/

Erik72
2014-09-21 23:05
#4

Hepafiltret var inslaget tillsammans med kolfiltret i en försluten påse.

Inkanyezi
2014-09-21 23:15
#5

Då är det kolfiltret som luktar gissar jag; en lite frän doft, men ibland känns den unken. Du behöver inget kolfilter för en vanlig luftrenare. Om det är tobaksrök gör kolfiltret en viss nytta.

Erik72
2014-09-21 23:32
#6

Men om hepafiltret har kontaminerats av kolfiltrets doft, kommer  doften att försvinna sen (om jag endast kör med hepafiltret)? Ska jag begära att få ett nytt filter?

Annons:
Inkanyezi
2014-09-21 23:38
#7

Doften klingar nog av ganska snart om du använder bara hepafiltret.

torchi
2014-09-22 18:38
#8

Jag har tre olika luftrenare och alla har luktat lite "elektronik" i början, men det försvann efter någon vecka högst.

Erik72
2014-09-22 22:00
#9

Jag fick svar från Electrolux idag angående detta (fler som tydligen har frågat om detta). Så här skrev dom:

_Tack för dina mailfrågor. Det är nog så, har det visat sig, att apparaten behöver viss tid för att ”installera sig”. Med andra ord, en viss tid
_

för att all doft ska försvinna som du själv är inne på. Det har ingenting att göra med hur gamla eller nya filtren är utan filtren och övrigt material

behöver viss igångkörningstid, tyvärr är det ganska många som har synpunkter på detta.

Mitt förslag är att låta den stå på några timmar i ett rum där ingen behöver vistas i när apparaten är igång. Bra att veta är att ingen hört av sig efter denna prövotid!

Med vänlig hälsning

Jan Olson

Så vi får se om det ordnar sig om några dagar.

snigelpiga
2014-09-26 18:52
#10

Jag inte har känt något lukt av min luftrenare Coway innan det blir dags att byta hepafiltret.

Upp till toppen
Annons: