Annons:
Etikettbarnallergier
Läst 4343 ggr
pernillaa
2014-09-25 09:20

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min son som är 2 år och 3 månader har de 2 senaste kvällarna haft vad som verkar vara allergiska reaktioner.
Han har blivit jättetrött och somnat, fått röda varma kinder, samtidigt som han varit jättekall istället på andra ställen på kroppen, så som armbågarna och benen. Igår svällde dessutom fingrarna upp. Han har inte gått att väcka nästan. Somnat redan vid halv 6 ungefär 2 kvällar i rad.
Jag har märkt på sistone att han vissa dagar varit jättelös i magen och det var 2 dagar där för någon vecka sen som han bara grät och skrek i magsmärtor till och från och var sen jättelös i magen, på ett konstigt sätt. Det var alltså som om maten nästan inte blivit helt smällt. Det var som slemmigt och luktade nästan som maten han hade ätit.

Är detta typiskt för någon specifik allergi?

Han har tidigare varit känslig för mjölk men jag trodde det hade blivit bättre.
Jag har pratat med hans dagis om detta idag och vi skulle prova utesluta mjölk för att se om det blir bättre.

Min erfarenhet med en äldre son som inte tål mjölk är dock snarare utslag och dålig mage som kombo, inte svullna fingrar, trötthet och hettande kinder.

Bilden är från igår. Man ser att fingrarna är svullna.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Pialinn
2014-09-25 09:31
#1

Varför uppsöker du inte en läkare????

Är inte din son värd det????

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maria
2014-09-25 09:41
#2

Men jösses, Han somnar, får utslag, fingrarna svullnar och han kan knappt väckas???

Du måste ta detta på allvar och söka vård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2014-09-25 13:56
#3

Att testa att utesluta mjölk är väl en bra början. Allergier kan uttrycka sig mycket olika, även mellan syskon. Sen kan det ju vara andra infektioner/virus som påverkar honom nu också. Det är ju mycket som går på dagis. Du kan alltid ringa 1177 och be om råd. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pialinn
2014-09-25 15:59
#4

Ibland undrar man hur unga människor tänker.  

Jag frågar folket på iFokus, de har nog svaret.

Men hur många läkare eller sjuksköterskor läser denna tråd. 

Var realistisk! Nåt är fel när ditt barn får dessa problem.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

pernillaa
2014-09-25 18:09
#5

Men gud vad många otrevliga kommentarer.

Jag skrev det här när han mådde bra. Han var helt som vanligt. Jag har självklart ringt barn idag som hänvisade mig till vårdcentralen. De sa att jag kunde vara lugn och helt enkelt bara vänta och se om det fortsätter bli såhär.

Att jag skrev här var för att sjukvården hur som helst är värdelös numera, åtminstone i vår kommun. Det kändes skönt att få höra här ifall det var någon som hade erfarenhet av det och kände igen det direkt.

Jag kände ingen nöd att söka akut hjälp när det bara höll i sig någon timme och jag dessutom har en son sen tidigare som har allvarligaste typen av jordnötsallergi och vet därför när det är kritiskt. Första kvällen trodde jag det var helt enkelt för att han inte sovit under dagen och att han blev varm i min famn för då såg jag inte att han var svullen om fingrarna.

De svullna fingrarna igår uppkom först när han sovit typ 1 timme redan. Jag satt hela tiden med honom i famnen och övervakade andning och sånt.

Ställ lite frågor innan ni dömer.

Ska jag ta upp en massa resurser i en vård som redan är underbemannad när det inte är kritiskt? Det var på kvällen, vilket innebär att för att få akut hjälp måste vi in till akuten som ligger en timmes bilfärd bort. Att ta med en trött 2åring på kvällen på en 2 timmar lång bilfärd för att sitta och vänta 3 timmar och sen bli hemskickad kändes inte så lockande. Det var det inte värt.

Hade jag ringt 1177 hade de sagt åt oss att söka oss till akuten för bedömning just för att det är deras uppdrag att hellre skicka dit folk i onödan. De kan som sagt inte se patienten. Har själv åkt in i onödan på 1177s inrådan då jag hade ett väldigt tidigt missfall, trots att jag egentligen redan visste att det inte var akut. Frågade om jag inte kunde vänta till dagen efter och söka till vårdcentralen men de tyckte det var akut. De på akuten kände inte ens på magen så det var ju värdelöst.

Därför ringde jag inte 1177 heller.

Jag blir så besviken på hur fort folk dömer en. Som sagt, ställ lite frågor först!

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2014-09-25 18:25
#6

Jag ville bara se ifall jag hade tur att någon kände igen det som väldigt typiska symtom för någon speciell allergi. Det behöver kanske inte bli lika mycket gissande och långdraget sökande efter anledningen till allergien om man kan be dom kolla något specifikt.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Maria
2014-09-25 19:25
#7

#6 Vad tror du man ska svara när det gäller ett barn på 2 1/2 år som inte kan förklara hur han känner sig?

Du beskriver magsmärtor, diarré, rödblossande kinder, svullna fingrar och att han har varit svår att väcka.

Tycker du inte att det är helt naturligt att man ber dig söka vård för sonen istället för att fråga på ett forum?

Du ringer inte ens sjukvårdsupplysningen.

Det behöver ju inte ens vara allergi. Det kan vara en infektion eller något annat som bör behandlas. Små barn med diarré har dessutom väldigt lätt för att bli uttorkade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pernillaa
2014-09-25 20:23
#8

Ja att uppmana mig att söka vård och att prata om mig som en ung dum person som frågar på forum istället för att söka professionell hjälp tycker åtminstone jag är 2 skilda saker.

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
2014-09-25 21:54
#9

Nu handlar den här tråden om din sons hälsa eller…? inte om hur du uppfattar svaren.

Du ber om råd och vi som svarat har tyckt att du ska vända dig till vården. Åtminstone ringa.

Hur mår han nu?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ladydragon
2014-09-26 01:14
#10

Istället för att bli arg T.S så försök o ta dig till råden ingen menar något illa

och försök att tänka på att så små barn kan inte säga vad som är fel därför är alltid rådet att hellre söka vård än att låta bli 
jag skulle oxå vilja råda dig till att använda dig mer av 1177 helst innan du ställer frågor på forum för du borde få mer korrekta svar därifrån i alla fall får du prata med en sjuksköterska och förhoppningsvis få bolla lite tankar….

jag erkänner gärna att det kan vara oerhört svårt att veta med barn när dom är sjuka hur allvarligt det är och om man ska söka vård eller inte
men sjukvården har alltid uppmuntrat mig att söka vård om man är det minsta osäker och visst några gånger har det varit mycket mindre allvarligt än man trodde men det är ju det sjukvården är till för det är ju deras jobb….

OlgaMaria
2014-09-26 11:07
#11

Tycker också att tonen i tråden är otrevlig. Givetvis är det massor med saker som inte kommer fram i tråden, och framför allt så är pernillaa barnets mamma och vi får förutsätta att hon vet mest och är den bäst lämpade att avgöra vad som behöver göras i situationen. 

Vården är heller inte lösningen på allt. Det är inte konstigt att man ställer frågor på forum, för ibland kommer man längre på det sättet än att ringa 1177 eller åka till akuten. 

Givetvis finns det risker med allt, men man får förutsätta att en mamma kan tänka själv och gör sitt absolut bästa för sitt barn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pialinn
2014-09-26 11:29
#12

Om TS har en äldre son med allergier, bör hon ha tidigare kontakter med Allergologen på Universitetssjukhuset. Där borde hon redan känna någon läkare/sköterska hon kan ringa till om det blivit problem med den yngre sonen?

Jag skrev inte att TS var ung och dum (hennes ord), utan att jag förstår inte hur unga människor tänker. Tycker det är stor skillnad. Men jag kanske är förstockad i huvudet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maria
2014-09-26 14:39
#13

#11 TheresiaW, du skriver att det finns risker med allt och man får förutsätta…..osv.

Det här gäller ett litet barn och då får man inte ta några risker och som utomstående så så skulle jag absolut inte våga råda så här via nätet och sparsam information, att avvakta och prova sig fram.

Vad sedan TS gör med svaren/råden kan ingen ansvara över. Det enda man kan ansvara för är sina egna råd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
snigelpiga
2014-09-26 16:23
#14

#0 Det enda vad jag kan säga efter mina egna erfarenhet med mina barn är att en av mina söner visade mycket liknande symptom när han var liten.  Då åkte vi direkt in på akuten, och han blev inlagd så länge att orsaken kom fram.  Han lider av Kemiskt intolerans.  Vi bodde i ett hus vart man kunde mäta massor av olika kemikalier i inomhusluften.  Han blev bättre när vi flyttade in i en annan bostad.

Lycka till med din son.

Upp till toppen
Annons: