Annons:
Etikettastma
Läst 4723 ggr
pernillaa
2014-11-19 19:35

Katt och astma - hur hålla efter?

Min son som är 8 har haft problem med astma sen han var liten. Nu har den dock blivit bättre och han har fått bra mediciner så vi har valt att prova ha katt nu för det är verkligen något som fattas oss allihop i den här familjen.

Jag undrar nu hur jag kan göra för att minska risken att sonen reagerar? Förrutom att hålla rent hemma tänkte jag. Kan det t.ex. underlätta om jag borstar katten ofta och liknande grejer. Vad som helst som kan underlätta - jag tar tacksamt emot alla tips!

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
OlgaMaria
2014-11-19 20:44
#1

Vet ni något om hur sonen tål katter? Detta låter som ett riskabelt projekt. Katter är mycket allergena, ifall ni inte valt en "allergivänlig" katt som sibirisk katt.

Tips för att begränsa allergener är att bada/duscha katten en gång i veckan, hålla rent hemma, inte låta katten vara i sonens sovrum. Försök begränsa mattor och att katten ligger direkt på soffan. Ha filtar som katten kan ligga på som ni kan tvätta ofta.

Hoppas det går bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pernillaa
2014-11-19 21:00
#2

Han har hund hos pappan sen några månader tillbaka som gått bra och han är inte allergisk mot katt. Tack för tipsen.

Ha en bra dag! // Pernilla

Diffy
2014-12-29 13:19
#3

jag har varit allergisk mot katt väldigt länge och ätit allergimediciner varje dag då vi hade huskatt. Sedan googlade jag runt och hittade rasen cornish rex och det stog att man KAN tåla dom så jag tänkte ja vi vill ju ha en till katt så det får bli en sådan ras :)  Men märkte ju ingen skillnad då vi hade huskatten kvar, men tyvärr blev han sjuk och fick somna in i sommras( 1,5år efter att vi skaffade cornishen) och våran cornish blev ledsen och de ska inte vara ensamkatter så vi skaffade en cornish till efter några veckor kunde jag trappa ner allergitabl medicinen och nu ca 5,5månader efter kan jag sluta helt med allergimedicinen :) Så jag verkar tåla cornish men inte huskatten vi hade :(   varför det tog så lång tid är ju att det kan ta upp till 1år efter att man haft katt tills ämnena man är allergisk mot försvunnit.

Det man kan göra är att kontakta en uppfödare och maila/ringa med den och säga som det är så då får man komma och hälsa på, man kan även lämna ett örngott där så katterna kan ligga på det och gossa sen tar man hem örngottet och sover med det så ser man om man kan tåla katten :)

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

pernillaa
2014-12-31 00:37
#4

Tack för svaren. Han verkar tåla katten så vi törs nu säga att han får stanna. =)

Har inte vågat lägga upp en bild på honom på facebook för jag inte riktigt vågat släppa in honom av rädsla att han måste flytta. Nu ska han försäkras, kastreras och sen få börja vara ute så smått. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

JohannaN
2015-01-12 20:34
#5

här kommer lite tips från mig🙂 
jag vill ge dig ett tips om en luftrenare, har en i mitt hem då jag har fåglar och har lite känsliga luftvägar. Vet också att det finns något som heter jonisator (får allt damm och partiklar att lägga sig på marken)Glad bara en liten tanke från lilla mig🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Upp till toppen
Annons: