Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1673 ggr
[M1nho]
12/1/14, 11:18 PM

Allergisk mot "mat" ?

Hej,
Jag är allergisk mot pollen & kvalster. Samt kan reagera på  hund , men även andra pälsdjur i vissa fall.

Senaste tiden har jag märkt att mina läppar kliar, men även runt munnen och jag blir torr. Känns som det kommer i perioder för ibland är det bra. Jag börjar fundera på om det är något jag äter eller vädret bara kanske?
Det kliar ingenting i halsen eller munnen. 

Under pollen perioden kan mina läppar svullna lite och det kliar, men nu ska det väl inte vara någon pollen?

Kan tillägga att har kvalsterskydd till sängen & inga djur i hemmet så kan  inte vara det heller.

Annons:
Lia
12/1/14, 11:25 PM
#1

Det låter som att kylan påverkar. Då kan man bli oerhört torr, och det kliar oftast.

Inkanyezi
12/1/14, 11:44 PM
#2

Du kan prova läppbalsam med karbamid. Fråga efter det på apoteket och kolla att det inte innehåller någon ingrediens som du är allergisk mot. De brukar inte innehålla några kända allergener.

OlgaMaria
12/2/14, 9:54 AM
#3

Det är ju inte konstigt om det är något du äter som du reagerar på. Finns många korsallergier i matväg till pollen. Jag kan få lite ont runt munnen när jag äter något jag inte tål, t ex tomat eller äpple, men jag brukar känna av det ganska direkt, så det är lätt att förstå vad som orsakade det.

Men att du svullnar om läpparna i samband med pollensäsongen säger ju att det är ett typiskt sätt som du reagerar vid allergi. Så det finns nog många olika allergener det kan bero på. Är det inte mat, så kan det vara vädret eller kanske mögel eller damm.

Här finns en lista över korsallergier. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: