Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1964 ggr
[Seaside]
2015-01-25 14:09

Allergi & Djur

Jag blev för några år sedan allergisk mot våra hamstrar (blev bekräftat genom blodprov på VC) och tvingades omplacera dessa. Märker även av hund, katt och häst. Kunde inte ha kvar akvariet eftersom jag fick problem med andningen samt utslag på händerna vid kontakt med vattnet. Jag lider även av medelsvår pollenallergi.

Tyvärr är jag otroligt djurkär och det är en stor sorg att inte kunna ha djur. Har inte vågat skaffa något djurslag sedan avvecklingen av akvariet eftersom jag blev både ledsen och besviken över att jag inte ens kunde ha detta.

Det är ju bekräftat att jag inte tål hamstrar. Frågan är bara VAD jag reagerat på. Det behöver ju inte vara just pälsen - utan saliv/urin. Hur ska man veta detta? OM det är allergener i djurs saliv jag reagerar på kan jag ju inte ens ha reptiler… Kan man testa mer specifikt vad det är just jag reagerar på? Finns det djurslag som man kan ha oavsett vilken allergen (päls, urin, saliv) som utlöser symtomen?

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-25 14:16
#1

Det är nog att testa sig fram då alla reagerar olika.
Men jag skulle satsa på att testa med nakendjur och djur med hår - inte päls.

Pudlar har ex hår, de flesta hundraser som behöver klippas har hår.
Nakenkatter är ju nakna, men vill man ha med lite päls så kan man testa rex raserna och många säger även att vissa allergiker klarar av Sibiriska katter utan problem och de är långhåriga =)

Nu vet jag ju inte vad du hade för katt/hund - men föreslår att du hör med uppfödare och kollar bland de djur som brukar kallas ''allergivänliga'' och sedan testa dig fram en efter en med möte hos folk med dessa djur!

amfibier är inte av intresse annars?
Eller insekter?

[Seaside]
2015-01-25 14:22
#2

Tack för dina tips!

Har inte haft egen hund eller katt, men stannar ju (svårt att låta bli 🙂) och gosar med djur utomhus och då får jag symtom (tjock och kli-ig i halsen, rinnig näsa och klåda i ögonen) en stund efteråt.

Jag gillar Alla djur. Dock vill jag gärna ha något man kan ha lite fysisk kontakt med.

Hildgrim
2015-01-25 14:24
#3

Jag är pälsdjurs- och pollenallergiker (tål dock häst av någon konstig anledning). Jag har nakendjur och ödlor. Fungerar toppen bara hunden inte slickar för mycket. Ödlor bör man ju ha minimal kontakt med oavsett. Har aldrig hört talas om någon som reagerar på reptiler.

Saffran0Spice
2015-01-25 14:24
#4

#2 Har du reagerat på fåglar?
Om du gillar små djur har du ju nakenmarsvin och nakenråttor som kan vara riktiga mysproppar =)

[Seaside]
2015-01-25 14:29
#5

#3 Kul att du hittat djur som fungerar för dig. Ja, det är just det - att man inte ska hålla på för mycket med ödlor… Annars är de HUR charmiga som helst

#4 Hmm, har faktiskt inte tänkt på det. Men fåglar sägs ju vara extremt allergiframkallande med tanke på deras "pulver" på fjäderdräkten. Åhhh, nakenmarsvin ❤️ helt klart värda att tänka på. Kanske finns någon uppfödare som man kan få  hyra/låna nakenmarsvin av ett tag och testa? Har haft marsvin i unga år och de var de mest personliga och härliga husdjur jag haft 🙂

Saffran0Spice
2015-01-25 14:30
#6

#5 Tror att du kanske kan hitta någon uppfödare inne på Marsvin eller Nakendjur iFokus =)

Annons:
[Seaside]
2015-01-25 14:32
#7

#6 Bra idé - ska förflytta mig ditåt 🙂

Upp till toppen
Annons: