Annons:
Etikett: kontaktallergi
LĂ€st 7507 ggr
StuteriQveiar
2/8/15, 12:02 AM

Allergisk mot kirurgiskt rostfritt stĂ„l! 😱

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 😀 Jag har en frĂ„ga till er som har nickelallergi. Efter att jag opererat min fotled och fĂ„tt en skruv genom bĂ„da benen i nedre delen av smalbenet, sĂ„ utvecklade jag metallimplantat allergi av denna skruv (kirurgiskt rostfritt stĂ„l). Skruven satt i benet i c:a 3,5 mĂ„nad. De sista 2v var en riktig pĂ€rs med tvĂ„ akutbesök pga stort vĂ€tskande eksem över skruven. DĂ„ allergin bröt ut var eksemet c:a 3cm i diameter (skruvskallen var ~ 0,8cm i diameter), och som mest 5x5 cm i diameter. KlĂ„dan spred sig vid Akutbesöket över hela kroppen, frĂ„n topp till tĂ„, och vare sig dubbel dos av Tavegyl eller dubbel dos Cetirizin hjĂ€lpte till slut. NĂ€r jag inte kunde hĂ€va förloppet sjĂ€lv hade jag inget annat val Ă€n att Ă„ka pĂ„ Akuten. Ta bort orsaken fanns ju liksom inte som alternativ
 Det blev en kur med först en hög dos med Betapred pĂ„ akuten, sedan ganska hög dos med Prednisolon under ungefĂ€r 4v inkl nedtrappning. Nu till frĂ„gan: Hur snabbt börjar ni som har kontaktallergi reagera pĂ„ nickel vid kontakt med det? Hur kraftigt reagerar ni, och pĂ„ vilket sĂ€tt? Jag har upptĂ€ckt att jag nu bara behöver en halvtimme innan första symtomen av rodnad, nĂ„gra smĂ„ utslag, och klĂ„da upptrĂ€der. NĂ€r reaktionen vĂ€l börjat behövs bara nu bara 10-15 min tills jag börjar att fĂ„ blĂ„sor och blir illröd med allmĂ€n klĂ„da över hela kroppen (frĂ„n och med idag)! I förrgĂ„r kom första symtomen med rodnad, mindre utslag o klĂ„da först 1,5 timme efter att jag satt pĂ„ mig ett silverhalsband (gammalt). Jag trodde nĂ€stan det var inbillning! 35 minuter efter första reaktionen hade jag fĂ„tt första blĂ„san. DĂ„ Ă„kte halsbandet av. Det verkar ju vara otroligt snabbt vad jag förstĂ„r, och det verkar accelerera
 Innan operationen kunde jag max fĂ„ lite rodnad i huden, och ev fĂ„ lĂ€tt klĂ„da. Nu idag blev det extremt illrött, blĂ„sor pĂ„ bröstet, klĂ„da över hela kroppen. Idag efter max 30 minuter med halsband! FrĂ„n det att dottern satte pĂ„ det tills jag var tvungen att ta av det! 😩 Jag har inte burit smycken mer Ă€n tvĂ„ gĂ„nger sedan före operationen, i förrgĂ„r och idag. Hur "farlig" kan den allergiska reaktionen bli? Den verkar bli vĂ€rre, och det snabbt. Blev nu idag röd i ansiktet, hela bröstet, nacken, samt fick röda flĂ€ckar pĂ„ halsen och ansiktet, dessutom killade det t om i nĂ€san sĂ„ jag höll pĂ„ att nysa! Tacksam för svar! 😊 Ps. Bilden Ă€r frĂ„n idag efter 20 min. med halsband. Ds.

Annons:
OlgaMaria
2/8/15, 10:40 AM
#1

Har du tagit bort alla skruvar nu? Hur lÀnge sen var det isÄfall?

Nolltolerans mot alla slags smycken tror jag du fÄr stÀlla in dig pÄ. Vad jag tror Àr att metallallergier liksom hÀnger ihop. Man kan ju vara allergisk mot alla slags metaller och risken Àr att du Àr allergisk mot allihop efter att du varit utsatt för det hÀr implantatet. Du kanske hört att man inte kan vara allergisk mot guld och titan t ex men det kan man.

Jag Ă€r kĂ€nslig mot allt möjligt i smyckes- och metallvĂ€g. FĂ„r absolut inte sĂ„ starka reaktioner som du men fĂ„r klĂ„da sĂ„ gott som direkt nĂ€r jag tar pĂ„ mig mina guldringar och blir röd och flammig i huden under inom en halvtimme i a f (men var lĂ€nge sen jag testade sĂ„ lĂ€nge nu). Innan jag accepterade lĂ€get och försökte med ringarna sĂ„ mĂ€rkte jag att eksem kom inom 24 timmar i alla fall. Men framför allt sĂ„ mĂ€rker jag pĂ„ en gĂ„ng nĂ€r jag tar pĂ„ mig smycken att huden blir irriterad. Det Ă€r inget som syns direkt men jag kĂ€nner det, och det dröjer ju heller inte lĂ€nge innan det blir rött. LĂ€tt att tro att man "inbillar sig" men nu vet jag att det inte handlar om det. Lika bra att ta av direkt om det inte kĂ€nns bra, men nu vet jag att i princip inga smycken med metall funkar (har inte provat alla metaller dock) sĂ„ jag struntar i det. 

Tror det Ă€r bĂ€st för dig ocksĂ„ att aldrig anvĂ€nda smycken. Din kropp har ju reagerat riktigt riktigt kraftigt. Tycker du kan tĂ€nka att du testar försiktigt om ett ÅR, och ser vad som hĂ€nder dĂ„. Om det inte kĂ€nns bra. VĂ€nta ett Ă„r till. 

Hur farlig kan reaktionen bli frÄgar du. Ja det Àr samma som för vilken allergi som helst - det Àr individuellt och det finns inget som utesluter att det kan bli riktigt farligt. Var rÀdd om dig.

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

StuteriQveiar
2/8/15, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack Theresia för att du svarade. â˜ș HĂ€r Ă€r en bild pĂ„ mitt eksem jag fick av skruven
 😣

StuteriQveiar
2/8/15, 1:16 PM
#3

Den Àr konstigt nog formad som kompressen (Sorbact) som satt pÄ en vecka tidigare, förutom att eksemet blev nÀstan dubbelt sÄ stort som ursprungskompressen. Eksemet började inte lÀgga sig förrÀn skruven blev bortopererad den 13:e jan. (Första synliga reaktion av skruven kom den 1:a januari). I efterhand förstÄr jag varför jag blev tröttare o tröttare, med mer allmÀn klÄda i frÀmst hÄret och pÄ benet över skruven, under den sista 1,5 mÄnaden med gips och skruv.

OlgaMaria
2/8/15, 3:48 PM
#4

KÀnner du dig ÄterstÀlld nu? Förutom att du reagerar pÄ smycken? TÀnker med trötthet och sÄnt. Jag har haft ett implantat i sex Ärs tid. Har inte mÄtt dÄligt av det vad jag har mÀrkt i alls fall men efter fem Ärs tid fick jag guldallergin och blev kÀnsligare mot smycken öht. Vet inte om det hÀnger ihop med implantatet eller inte. Nu Àr det iaf ute.

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

OlgaMaria
2/8/15, 9:58 PM
#5

#2 SÄg inte bilden förut nÀr jag surfade frÄn telefonen. Ajajaj det dÀr ser inte roligt ut!

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

Ladydragon
2/8/15, 10:12 PM
#6

#3 jag har extremt kÀnslig hud och jag har fÄtt eksem och allergisk reaktion nÀr jag anvÀnt Sorbact kompresser

Annons:
StuteriQveiar
2/9/15, 8:22 AM
#7

LadyDragon â˜ș Hur reagerade du dĂ„? Jag sjĂ€lv Ă€r ganska övertygad om att skruven var den utlösande faktorn, men att den pyttelilla saltbelĂ€ggningen pĂ„ det gröna nĂ€tet drog ut metalljoner ur kroppsvĂ€vnaden. Theresia â˜ș Nedan utlĂ€mnande allergier och sjukdom talar jag inte om för att fĂ„ sympati, utan för att fĂ„ reflektioner kring samband mellan immunförsvar/allergier och sjukdomar. Samband finns garanterat, och det i större omfattning Ă€n vad som Ă€r kĂ€nt idag. Det Ă€r min övertygelse 😉😊 Jag Ă€r lite piggare, men blir omgĂ„ende jĂ€ttetrött i ett par dagar efter jag utsĂ€tter mig för smyckena. I övrigt har jag reagerat med att stöta ut de inre stygnen efter bystreduceringen jag gjorde Ă„r 2000. DĂ„ plockade jag stygn i ca 1,5 Ă„r. Tack och lov gjorde de absolut flesta inte ont, och jag blev inte sjuk av dem. Sedan har/fĂ„r jag reaktioner av mogna tomater, mogna bananer, vissa jordnötter, hasselnötter, lagrad ost mm, med lokala reaktioner i och kring mun (angioödem), Penicillin med nĂ€sselfeber (urtikaria), Diklofenak anafylaxisk reaktion, klĂ„da i ögon eller hud samt nĂ€stĂ€ppa av katt, klĂ„da i ögon, rinnande nĂ€sa och nysningar av garn, nyslaget hö, och damm, reagerar pĂ„ mygg och knott med mildare ökning av bettstorlek och oerhörd klĂ„da. Jag har anstrĂ€ngningsastma (som liten förkylningsastma), opererat nĂ€san för förtjockad inre nĂ€smussla pga överreaktiv slemhinna, stött ut foster mellan v. 10-20. 2 mellan v.10-13, 3 st efter v. 14. DĂ„ inga genetiska defekter fanns, vare sig hos fostren, mig eller pappa (min man), ej heller allergi mellan min man och mig. DĂ€remot sĂ„g man tecken pĂ„ att min kropp stĂ€ngde ner blodtillförseln i moderkakan med tromboser som följd (koagulationer), dvs frĂ€mmandekropps-reaktion av immunförsvaret. 3 barn slapp igenom tack o lov, men med lĂ€ngre mellanrum, dvs 7 och 5 Ă„r. Dessutom har jag MeniĂšre's sjukdom (kronisk yrselsjukdom i lymfvĂ€tskedrĂ€neringen i innerörat, dĂ€r man nu börjat se ett samband med inflammation (immuntriggad), mm. Det mesta nu som Ă€ldre (utom astman). Detta till trots bor jag pĂ„gĂ„rd med djur bĂ„de inne och ute, och har alltid gjort. Skulle nog inte funka om jag var ifrĂ„n det ett tag. Men det Ă€r ju inte otroligt att det blir vĂ€rre med tiden. Jag har fĂ„tt tid till lĂ€kare pĂ„ VĂ„rdcentralen för remiss till sjukhuset för fullstĂ€ndig allergi/immunologi utredning. KĂ€nns som om ett hyperaktivt immunförsvar Ă€r orsak till mkt av det tycker jag. FĂ„r se om det gĂ„r att fĂ„ remiss. Tyck inte synd om mig â˜ș Jag berĂ€ttar för att fĂ„ tips, och om jag kan, funka lite som bollplank sjĂ€lv. 😊

Upp till toppen
Annons:
Â