Annons:
Etikettkvalsterallergi
Läst 6229 ggr
Jazmin1e
2015-02-10 17:03

Kvalsterskydd funkar inte...

Hej,
Jag har kvalsterallergi och har nu under cirka ett halvår sovit med kvalsterskydd till kudde,täcke och madrass. Trots det blir det ingen skillnad. Vissa dagar kan jag fortfarande vakna upp med svullna och röda ögonlock samt täppt i näsan.  Jag tar även stark dos av allergimedicin. Fortfarande blir inte bättre.  Det är bara vissa dagar som det är helt bra utan anledning. 🤔Jag blir galen snart. Kommer inte bli bättre nu när pollen kommer snart. Hur ska jag klara det när redan äter maxdos. 😡

Jag ska skriva till min läkare och be om om hjälp, men känner mig så hjälplös just nu. Jobbigt inte kunna träffa människor vissa dagar  för man ser ut som skit.

Någon som har tips på hur kan lindra kvalsterallergin? Gör vad som helst just nu känns det som..

Annons:
OlgaMaria
2015-02-10 18:25
#1

Åh nej vad jobbigt. Blev det bättre när kvalsterskydden var nya?

Vad har du mer för allergier?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jazmin1e
2015-02-10 18:39
#2

Jag hade precis fått en kortisonspruta när fick kvalsterkydden så svårt säga, men kändes som hjälpte i början. Mina allergier är kvalster, pollen och pälsdjur. Kan även reagera på starka dofter ibland.

OlgaMaria
2015-02-10 18:44
#3

Är du allergisk mot gräs också? Har du några korsallergier, som att du kan vara känslig mot frukt, nötter, morötter t ex?

Är det äldre kuddar och täcken du har? Tror du att kvalstren läcker igenom? Vad är det för märke på skydden?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jazmin1e
2015-02-10 18:59
#4

Ja gräs med. Aldrig reagerat på något jag ätit direkt.

Jazmin1e
2015-02-10 19:01
#5

Det är nya täcken och kuddar. Även relativt nya sängkläder. Kvalsterkydden är ifrån medeca. Ingen anning om läcker igenom. :/

OlgaMaria
2015-02-10 19:16
#6

Det låter ju lite konstigt då att det skulle vara kvalsterallergin som är den stora boven i dramat?

Vete och andra sädesslag är korsallergent med gräs. Vete är en ganska bra grej att tänka på när ens allergier är för mycket, eftersom vete ingår i så mycket av vår kost. Många upplever att de blir så mycket bättre i sina allergier när de lägger om kosten på ett eller annat sätt, ofta innebär kostomläggningen bland annat att man tar bort spannmål. Det är ganska svårt att märka av att man är allergisk mot något man äter ofta. Däremot om man utesluter det en tid kanske man märker förändringar, och sedan om man testar ämnet igen kanske kroppen reagerar på ett mer märkbart sätt. Immunförsvaret orkar inte ge tydliga signaler mot något vi kanske äter varje dag, utan symptomen dyker upp på spridda sätt som är svåra att tolka. Däremot om immunförsvaret får vila från detta en tid, så orkar det reagera kraftigare när man väl blir utsatt igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Jazmin1e
2015-02-10 19:33
#7

Ja. Det är bara att alltid är som värst på morgonen. Det är alltid efter jag sovit som ögonen blir svullna och röda. Sen under dagen försvinner det. Om jag tar en promenad och får frisk luft blir det genast bättre. Även ibland efter dusch kan det bli bättre. Undrar nästan om det är något i lägenheten… Hmm jaa kanske det. Men svårt veta vad äta. Gäller det potatis och ris med?

OlgaMaria
2015-02-10 19:46
#8

#7 Ja, det verkar ju knasigt att det skulle vara kvalstren. Du har inga djur antar jag? Har ni bra ventilation hemma?

Sen är det också så med histamin (hormonet som ger allergisympom) att det inte utsöndras alls medan vi sover. Men om vi andas in allergener under natten, eller utsätts för allergener som ligger lagrade i kroppen sen dagen, så sätts histaminproduktionen igång när vi vaknar, och då kan många symptom komma fort. Så allergisymptomen kan vara lite fördröjda.

Ja det är himla svårt att veta vad man ska äta, men det är ju en vanesak. Jag äter LCHF sen många år så då är det inga problem att aldrig äta spannmål. Paleo kan man också hämta inspiration ifrån.

Potatis är korsallergent med äpple och morot, men tror det mest är skalet som är allergiframkallande. Jag blir nysig och får klåda på händerna av att skala rå potatis. Men reagerar inte alls på att äta tillagad potatis.

Till sädesslag som är korsallergent med gräs räknas vete, råg, korn, havre, ris och majs. Finns väl också fler sädesslag, olika typer av gräsväxter, men vet inte vilka. De är ju inte så vanliga i alla fall. Tror dock vetet är värst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jazmin1e
2015-02-10 20:40
#9

Inga djur alls. Ventilationen i lägenhet har dom nyligen kollat & den var godkänd mer än så vet jag inte. Vi vädrar också en hel nu på vintern.

Tack för all information.

OlgaMaria
2015-02-10 20:41
#10

Hoppas du kan hitta något bra spår som får hjälpa dig.

Luftrenare finns ju också som man kan ha i sovrummet som städar bort en hel del allergener. Men det kostar några tusen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jazmin1e
2015-02-10 20:56
#11

Ja jag ska fundera över min kost och hur jag kan ändra den.  Ska även ringa imorgon fixa tid hos allergimottagningen och hoppas jag kan få hjälp. 😕

OlgaMaria
2015-02-11 08:19
#12

Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

snigelpiga
2015-02-12 00:00
#13

Luftrenare hjälper mig ganska mycket mot kvalsterallergi.  Har den på i mitt sovrum dygnet runt.

Annons:
Jazmin1e
2015-02-19 21:04
#14

Jag har varit hos läkare nu och fick en ny salva, protopic, som jag smörjer runt ögonen.  Svullnaden och rodnande är borta helt nästan nu efter bara två dagar.  Så verkar verkligen funka. Ska börja trappa ner med allergimedicinen snart också och se om det fortfarande är bra då!

OlgaMaria
2015-02-19 21:08
#15

Vad bra! :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: