Annons:
Etikettöverkänslighet
Läst 2433 ggr
Dakrish
2015-04-18 01:24

Tvättstugan och dofter?

Hej! Jag har en flickvän som är mycket doftkänslig och det räcker inte med att jag torkar ur tvättmaskinen och sköljer tvättmedelsfacket, använder parfymfritt tvättmedel och sköljmedel samt kör förtvätt för att försöka rensa maskinen på dofter. Det finns ingen möjlighet att ställa tvättmaskin i lägenheten, utan jag måste använda tvättstugan. I dagsläget tänkte jag att jag ska köra hennes tvätt sist och alltid ha förtvätt på tvättomgångarna. Jag hinner fyra eller sex maskiner, och om jag kör lakan och hennes tvätt som maskin fem och sex så borde maskinerna vara ok genomsköljda. Dessutom ska jag ta med diskmedel och diskborste, och faktiskt diska ur tvättmedelsfacken i så hett vatten som möjligt, samt skura ur insidan på där de ska sitta med vatten och tvål. Vad mer kan jag göra?

Annons:
VildaVittra
2015-04-18 01:33
#1

Hoppa över sköljmedel helt, jag reagerar även på oparfymerat. Det är helt onödigt och dessutom en miljöbelastning.

Det finns ingen plats i köket för en tvättmaskin om ni tar bort ett bänkskåp? Tvättmaskiner finns i alla möjliga storlekar, platta som mini.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2015-04-18 09:48
#2

Du kan testa att ta ättika istället för sköljmedel till henne. Ättika är också lite mjukgörande, plus att det rensar bort dofter. Svårt att säga hur bra effekt det kan ge, men tycker du ska pröva. Prova om det ger bäst effekt om du har det i sköljmedelsfacket eller bara häller lite över tvätten innan du drar igång maskinen.

Vad fint av dig att du vill hjälpa henne så mycket med detta!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-18 09:50
#3

Brukar du torka hennes kläder i tvättstugan? Funderar på om det kan cirkulera en massa dofter i torktumlare och torkskåp?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Dakrish
2015-04-18 15:47
#4

1) Problemet är snarare el, än plats i köket. Det känns inte vettigt att börja dra in ett nytt eluttag som ska ha egen propp för 5000kr i hyresrätt. Jag har haft elektriker hemma för offert innan. Sen tillkommer själva maskinen + rörmokare på det också. 2) Jag har övergått helt till Neutral, men ska testa köra sköljmedelsfritt om inget annat funkar. Vi har hårt vatten, så alla kläder och allt blir jättesträvt på en gång utan sköljmedel. Ättika har funkat innan… Får nog prova det igen. 3) Ja, tyvärr. Det finns ingenstans att torka i lägenheten. Jag brukar vädra ur torkrummet ordentligt först och kör torktumlaren med en fuktig handduk innan jag torkar hennes saker.

VildaVittra
2015-04-18 16:03
#5

#4 Jag kopplar in min tvättmaskin när jag ska använda den med en vanlig stickpropp, de måste inte vara fast installerade. Och då har jag inte något annat igång i köket medan maskinen går, då funkar det på en vanlig propp. Sedan drar jag en förlängd slang till diskhon. Jag har ju inte rinnande vatten, så jag får manuellt fylla maskinen med det, men ni lär ju ha det och det går att koppla vattnet till kranen med ett snabbfäste som man lätt tar loss efter man tvättat klart. Kan ta bild på spektaklet om du vill. 

Angående att torka tvätt i lägenheten så finns det ju tak och torkhissar man kan fira upp i det. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2015-04-18 16:30
#6

Kan du inte köpa en torkställning? Alltså en sån billig ihopfällbar som kostar typ 150kr. Jag undrar om det kanske inte är torkningen som är svårast att få doftfri. Tänker mig att det hamnar en massa dofter i fläkttrumman… Parfymdoft är ju väldigt svårt att få bort och vädra ur. Annars tycker jag att du borde kunna få doftfritt med dina tvättrutiner och med ättika. Fast visst vore det enklare med en egen maskin men förstår om det känns bökigt. Men en torkställning vore väl bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-04-18 16:36
#7

Kikat runt lite och hon kan få bidrag till tvättmaskin: http://www.cancerochallergifonden.se/ansoek-om-stoed-privat.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: