Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 2088 ggr
[selmatelmaesmeralda1]
10/2/15, 10:03 AM

fråga/fundering

Är fransk bulldogg allergivänlig el kan allergiker ha den hundrasen? Bara trevliga svar tack.

Annons:
MangaBea
10/2/15, 10:14 AM
#1

Det finns raser som är mer allergivänliga än andra, det betyder dock inte att en allergiker inte kommer att vara allergisk mot den rasen. Vad som gäller för varje ras vet jag inte, men jag som är allergisk mot vissa pälsdjur, bland annat katter, har testat att umgås med en katt av rasen sibirisk katt som ska vara allergivänlig. Jag fick en allergisk reaktion ändå. Jag tror att det är mer från person till person och beroende på just djuret snarare än rasen om man är allergisk mot den eller inte.

Jag skulle inte rekommendera att skaffa en fransk bulldog om du eller någon i din närhet är allergisk bara för att den är "allergivänlig". Allergier kan även utvecklas med tiden, är man allergisk mot hundar men för stunden klarar en viss ras så riskerar man att utveckla en allergi mot den rasen efter att man spenderat mycket tid med en hund av den rasen.

Fridaaaa
10/2/15, 10:15 AM
#2

Bättre att skriva vad tråden handlar om i rubriken :)

Finns inga allergivänliga hundraser,är en myt. Och nej fransk bulldog tillhör inte en av de sk "allergivänliga" hundrasera.
Vilken hund/hundras allergiker kan ha beror helt på varje individ vad man tåloch inte tål, inte beroende på ras.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[selmatelmaesmeralda1]
10/2/15, 10:30 AM
#3

Finns de nån annan då med kort päls som man inte kan reagera på?

Fridaaaa
10/2/15, 10:32 AM
#4

#3 Läs #2 så har du svaret och även i #1.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[selmatelmaesmeralda1]
10/2/15, 10:43 AM
#5

Samojedhund då el cavalerking chals hund el goldenhund?

MangaBea
10/2/15, 10:48 AM
#6

Jag tror du får nöja dig med att inte ha en hund. Däremot kanske något annat djur fungerar? Jag vet att i många fall kan man vara allergisk mot djur som katter och hundar men inte allergisk mot kaniner, marsvin, m.m. eller tvärtom. Jag är allergisk mot katter, hundar och hästar men bor i en liten lägenhet med två kaniner som jag inte är allergisk mot, så det kanske är ett alternativ att skaffa ett annat djur än just hund om du känner att du måste ha ett husdjur?

Annons:
Fridaaaa
10/2/15, 10:49 AM
#7

#5 Hallå läs. Det finns inga allergivänliga hundraser! Det beror helt på allergiken plus att den kan tåla en hund av en ras men inte nästa hund inom samma ras.
De sk "allergivänliga" hundarna man räknar är främst de som inte fäller som t.ex pudel och bishon frisé.

Välj ALDRIG hund efter utseendet eller om den är sk "allergivänlig" eller inte.Utan vad man ska göra med hunden osv är det viktigaste.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
10/2/15, 12:35 PM
#8

Ja bland hundar finns det väl inte direkt några allergivänliga raser, däremot verkar det som att vissa individer av hundar har mycket mindre allergener än andra, så man kan eventuellt hitta en specifik hund som man tål, men då har man tur och man kan inte utgå från rasen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[LadyK]
10/4/15, 8:07 PM
#15

Skriver det här också. Det är inte pälsen i sig man är allergisk mot utan stövet, mjäll hudavlagringar, saliv mm som ALLA hundar oavsett ras har, en del mindre en del mer. Med tanke på hur du beskrivit personens allergi innan är det inte lämpligt att ha hund alls. Prova med ett helt allergivänligt djur i stället.

Upp till toppen
Annons: