Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2297 ggr
tlover
10/24/15, 11:00 AM

Har du fått mat du inte tål?

På plus i förrgår tog dom upp detta om att det har nu i ett år varit nya regler om allergener vid tex restaurangbesök. Man har rätt att enkelt få info om allergener och vad maten innehåller genom att det finns en skriven innehållsförteckning eller att man kan få det muntligt.

Många restauranger följer ju inte detta och även om man säger allt man är allergisk mot så får man lätt det ändå, det hände mig senast för en vecka sen.

Har du nån gång på restaurang, café el liknande fått mat du inte tål trots att du sagt vad du tål och inte tål eller inte äter (tex kött i veg kost)?

l'm back

Annons:
tlover
10/24/15, 11:00 AM
#1

För mig händer det ganska ofta, tyvärr

l'm back

TjockaBerta
10/24/15, 11:29 AM
#2

#1 Vad är det du får då trots att du sagt till?

>>>Malum domesticum<<<

tlover
10/24/15, 11:32 AM
#3

#2 Råa morötter, nötter, mjölk, gluten och fisk är det jag kommer på på rak arm (inte samtidigt)

edit: skinka också

edit2: och is

l'm back

TjockaBerta
10/24/15, 11:34 AM
#4

Oj. Det låter allvarligt. Hur kan de missa fisk på en restaurang?

>>>Malum domesticum<<<

tlover
10/24/15, 11:36 AM
#5

#4 det är då jag bett om vegetariskt

l'm back

TjockaBerta
10/24/15, 11:55 AM
#6

#5 Ok. Ännu konstigare :)

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Afturelding
10/24/15, 2:11 PM
#7

Rätt ofta får man animalier man inte vill ha, tyvärr. Jag är lakto-ovo vegetarian (med mycket liten andel ägg). Oftast är det småsaker (som ost med animaliskt löpe, speciellt parmesan och keso), men jag har fått falukorv en gång också för att maten var felmärkt. Just ost med animaliskt löpe förekommer väldigt ofta i rätter som står som "vegetariska" på menyn så jag brukar fråga, men det har ändå hänt att jag fått det.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

tlover
10/24/15, 4:06 PM
#8

#7 Ost har jag ofta fått trots att jag bett om vegetarisk mjölkfri kost. Eller tex när jag frågade om såsen var mjölkfri på ett ställe så fick jag svaret "ja, den innehåller gräddfil inte mjölk" 🤔

Ost, morötter och is är väl det jag oftast får trots att jag ber om mjölkfri, morotsfri och isfri mat.

l'm back

lollynonna
10/24/15, 5:35 PM
#9

#8 Är du allergisk mot is…? Det är ju bara fryst vatten? Är du inte allergisk mot vanligt vatten då också?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

tlover
10/24/15, 6:08 PM
#10

#9 Inte allergisk men jag tål inte att hålla i glas med is i (eller annan is tex glass), jag har raynauds syndrom.

Kommer dom med ett glas med is i (och jag inte skulle skicka tillbaka det)så skulle jag inte kunna ta i glaset förrän ett bra tag efter att isen smält.

l'm back

lollynonna
10/24/15, 6:29 PM
#11

#10 Jaha okej  då fattar jag!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

tlover
10/24/15, 8:34 PM
#12

Det kan vara värt att tillägga att två av de gånger jag har fått fel mat så hade jag 1+ vecka i förväg skickat in vad jag inte tål skriftligt (då man beställer mat i förväg, en gång var det en begravning och en gång en heldagskurs)

l'm back

HildaSvensson
10/26/15, 7:34 PM
#13

Händer mig tyvärr väldigt ofta. Undviker att gå på restauranger för det mesta pga detta, även om min allergi inte är ovanlig. Tål inte nötter,jordnötter,mandel och kokos.

Annons:
OlgaMaria
10/26/15, 8:57 PM
#14

Vågar av dessa anledningar inte åka på semester med familjen. :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fruktgumman
10/27/15, 9:22 AM
#15

Några gånger ja

TjockaBerta
10/27/15, 10:20 AM
#16

Vad tråkigt att det slarvas så mycket med det. Det kan ju vara allvarligt och är i vilket fall som helst ett problem för den som drabbas.

>>>Malum domesticum<<<

OlgaMaria
10/27/15, 11:12 AM
#17

Förstår att det är svårt för ALLA restauranger att vara experter på sånt här. Hoppas på fler och fler restauranger och hotell som nischar sig mot att möta speciella behov när det gäller kost.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
10/29/15, 9:24 AM
#18

Jag har aldrig fått in någon maträtt med nötter i (som jag är allergisk mot) men jag har ofta fått till svar att dom "tror inte" där är några nötter i när jag frågat eller det innehåller "kanske" nötter. Jag måste ju veta bestämt eftersom halsen svullnar igen om jag äter det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Namiko
11/5/15, 4:48 PM
#19

Min favoritrestaurang började ha rostad lök på riset (är veteallergiker) och hittills har jag alltid fått be minst två gånger, ibland tre för att få ris utan något på. Jag har även fått mat med mjölk i när jag bett om veganskt. Min syster har fått fisk när hon bett om vegetariskt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

kaninsköld
12/7/15, 3:01 PM
#20

Ibland har jag fått kött trots att jag har bett om vegetarisk mat i skolan. Då sa de att det var en del av maträtten…

Mvh Kaninsköld

Annons:
VildaVittra
12/10/15, 6:54 PM
#21

Jadå, jag har fått det jag inte tål flera gånger med motiveringar som "Men det är ju så lite" eller "Men vi har kokat dom jättelänge" (det var i buljongen). Bäst var ju pizzerian som ställde sig och plockade bort räkorna från min pizza i tron om att jag skulle kunna äta den då, jag gick därifrån. 

Jag har löst det så att jag antingen äter på ett fåtal restauranger så de redan vet när jag kommer vad jag inte tål, eller så beställer jag något säkert där man ser alla ingredienserna, som en köttbit med pommes.

Dock känner jag mig alltid säker på snabbmatsställen som McD eller för den delen på IKEA, där står allt väl uppskrivet och de som tillagar maten får inte förändra recepten det minsta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kerstinfalk
12/10/15, 7:26 PM
#22

Jag har tur som bara är överkänslig och inte superallergisk. Får bara lite lättare andningsbesvär.
Jag tål inte citrusfrukter men får ofta drinkar med apelsinjuice när jag beställer alkoholfritt utan citrusfrukter. 
Min lösning på detta är att beställa varm choklad, för den brukar vara säker.

Sedan tål jag inte tomat. Men det är vanligt att jag fått mat som innehåller soltorkad tomat, krossad tomat eller tomatpurré. Sedan har många kockar extremt dålig koll på kryddblandningar.

Jag är ganska så skeptisk till att äta ute på restaurang. Men har kommit fram till en regel som fungerar bra, ju mer man betalar desto sämre blir man bemött när man har allergier. Även när man har meddelat allergier och beställt mat flera månader i förväg, så som balmiddagar och examensmiddag.

Jag hoppas verkligen att fler kockar tar det här på allvar för det är så tråkigt att tacka nej till sociala sammanhang för att man inte vågar äta maten.

Men när jag var i berlin så fick jag faktiskt riktigt bra mat och den var både vegetarisk och fri från sådant som gör mig sjuk. Jag ÄLSKAR Berlin.

TjockaBerta
12/10/15, 7:49 PM
#23

#21

McD har en otroligt hög matsäkerhet. Skiftledarna är välutbildade och kan oftast svara på rak arm vad maten innehåller.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
12/10/15, 8:06 PM
#24

#21 På restaurangen jag äter på i staden så vet dom vad jag ska ha direkt jag kommer in 🙂jag äter alltid där om jag ska äta ute.

l'm back

Ladydragon
12/11/15, 1:55 PM
#25

#21 #23  McDonalds erbjuder även naturell hamburgare där man får bara brödet och köttet (tillagat såklart) salt o peppar på hamburgaren men inget mera 

så när jag behöver äta ut så blir det alltid McDonalds har provat att beställa samma sak på till exempel Max och Burger King men blir nekad dom har varken tid eller ork att göra några specialbeställningar 😡 
kan tycka det är lite märkligt då den beställningen jag i alla fall vill göra är oerhört enkel

Upp till toppen
Annons: