Annons:
Etikettövrigt-ot
Läst 3203 ggr
thenewbreed
1/5/16, 2:21 AM

Anafylaktisk chock från ingenstans.

För någon/några veckor sedan fick jag min första allergiska chock och jag vet inte ens vad det var som utlöste det. 

Jag åt lunch på samma ställe och samma maträtt som jag alltid tar, gick tillbaka till jobbet och den tid det tog att komma till jobbet, ca 4 min, så kände jag att något verkligen var fel. 15 min senare var ambulans på väg och jag fick ta 17 betapred och 1 vanlig antihistamin och en adrenalinspruta. Låg sedan inlagd i några timmar på överbevakning.

Det var en riktigt obehaglig upplevelse. Men något i den maträtten och kanske i samband med minusgraderna som jag är extremt känslig mot så kanske det blev för mycket för min kropp. Men det är så jobbigt att inte veta vad det är och jag drar mig för att åka och undersöka det då jag har sådan läkarskräck. 

Men har ni någonsing upplevt något liknande, att det bara kommer från ingenstans. Jag gick igenom flera gånger med olika läkare och mamma vad det kunde va men ingen hade någon aning. 

Jag vet att det var mat-allergi i alla fall eftersom det började som illamående och konstig känsla i magen innan det blev svårt att andas och sen en jäkla massa nässelutslag.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
VildaVittra
1/5/16, 4:08 AM
#1

Ja, jag har fått åka ambulans efter ett restaurangbesök tyvärr, vissa kockar blandar ju in konstigheter där dom normalt inte ska vara, som i mitt fall rödbetsjuice i glöggen.

Så ring restaurangen och fråga om det var något speciellt denna gång i rätten du normalt äter, det ska de kunna svara på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thenewbreed
1/5/16, 1:33 PM
#2

#1 äsch, det är en snabbmatsrestaurang/grill som har kört samma meny för evigt haha. De har nog inte ens själva en aning om vad som finns i. Men ah, kebabtallrik brukar inte innehålla hasselnötter och jag har aldrig hört talas om att man skulle använda det i en kebabtallrik och skulle man använda det som typ topping brukar det synas.. ;o

Medarbetare på bildredigering! :)

VildaVittra
1/5/16, 2:13 PM
#3

#2 Fast de kan ju ha bytt kebabsåser och att det står "Spår av hasselnötter" på burken exempelvis. Sedan är det ju vanligt att man är allergisk mot nötter samt sesamfrön. Har de hamburgare där kan ju ett sådant frö råkat hamna i salladsbaren, där fyller de ju på både kebaberna och hamburgarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thenewbreed
1/5/16, 6:32 PM
#4

#3 jag har aldrig i hela mitt liv reagerat på spår av eller sesamfrön. Åt sesamfrön senast i förrigår utan problem. 

Däremot är upphettad tomat eller tillagad tomat något jag reagerar smått på och jag fick ingen röd sås på min kebab. Däremot grillkrydda men den har de ju haft samma heltiden och den har jag inte reagerat tidigare på. Kanske litegrann bara med en svullen läpp om jag fått mycket krydda på läpparna. 

Men känns konstigt att det skulle gå från en uppsvullen läpp till andnöd och andra seriösa reaktioner.

Medarbetare på bildredigering! :)

VildaVittra
1/5/16, 6:41 PM
#5

Du tog vitlökssås till kanske? Detta är ett exempel på märke som innehåller spår av nötter: VITLÖKSDRESSING Vatten, veg.olja (25%), dragonättika, socker, vitlök, yoghurtpulver, salt, stabiliserade pastöriserade äggulor, surhetsreglerande medel (mjölksyra, citronsyra), lökmjöl, modifierad majsstärkelse, förtjockningsmedel (xantangummi, natriumalginat), konserveringsmedel (kaliumsorbat), smakförstärkare (mononatriumglutamat), citronsaftskoncentrat, senap. Kan innehålla spår av nötter.

http://www.polsemannen.se/wp-content/uploads/2013/01/polsemannen_allergiguide_150309.pdf

Just därför bör du prata med restaurangen, så du kan hitta källan. De kanske inte ens tänkt på att det står en sådan varningstext på den såsen de använder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thenewbreed
1/6/16, 3:40 PM
#6

#5 jaha men gud vad sjukt. Får väl kolla det då.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Record
1/11/16, 10:43 AM
#7

Surhetsreglerande tillsatser, citronsyra framställd genom jäsning med kolhydrater och svartmögelsvamp, är ingen människoföda, allergin kommer snabbt.

http://www.gp.se/ekonomi/1.2946348-allt-fler-tror-att-citronsyra-ger-allergi-och-eksem

Upp till toppen
Annons: