Annons:
Etikettlaktosintolerans
Läst 1813 ggr
maria81jansson@gmail.com
3/11/16, 2:21 PM

Laktosintollerant

Jag mår illa på morgonen efter att fått i mig mjölk detta har pågått i ca 3år, kan det vara så att man är laktosintollerant  då ?

tmnt81sw

Annons:
Inkanyezi
3/11/16, 2:34 PM
#1

Ja, alldeles självklart kan det vara laktosintolerans - i måttlig grad.

Laktosintolerans är inte en allergi, utan det hänger ihop med våra enzymer, där den laktosintolerante saknar ett enzym som spjälkar laktos, och det kan leda till diverse olika symptom, från lätt illamående till smärta, stark gasbildning, uppstötningar och diarré.

Produkter med påskriften "laktosfri" kan då vara en lösning för att fortfarande kunna använda mjölkprodukter, en annan är att utesluta mjölkprodukter med höga halter av laktos. Laktos finns främst i mjölk och fermenterad mjölk, men också i grädde, mer i kaffegrädde än i vispgrädde. Laktos finns inte i nämnvärd omfattning i ost, i alla fall inte i den lagrade hårdosten, inte heller i smör. Däremot finns laktos i en del mjukostprodukter.

Produkter som inte alls innehåller mjölk får inte heller ha texten "laktosfri" på förpackningen eller i reklamen, vilket kan vara förvirrande om man inte förstår hur produkter får marknadsföras. Det är bara varor som normalt innehåller laktos som får kallas laktosfria. Det finns ersättningsprodukter som kan användas i stället för mjölk, och som genom att de inte innehåller mjölk inte heller innehåller laktos, exempelvis Oatlys havreprodukter. Om man vill ha någonting som liknar mjölk, men som inte är mjölk, kan det vara värt att prova.

Annars är den enklaste lösningen att inte dricka mjölk. En stor del av världens befolkning är som vuxna laktosintoleranta, även om de tålde laktos som barn, och det beror på att produktionen av enzymet laktas, som spjälkar laktosen så att den kan tas om hand i vår metabolism, upphör någon gång i barndomen/ungdomen.

Om man är laktosintolerant kan man också skaffa enzymet laktas på apoteket för att kunna äta sådant som innehåller laktos, som gräddtårta, glass och dylikt.

ForeverEmma_
3/11/16, 2:45 PM
#2

Kan mycket möjligt vara så. Sväller din mage upp? Får du ont i mage? Blir du illamående/ont/dålig i magen av andra mjölk produkter som grädde, smör, ost, osv.?

Är själv laktosintolerant och jag klarar av vissa saker att äta i måttlig grad. Men för mig är grädde den störta boven. Där får jag direkt ont i magen och har alltid fått det under min tonårings period. Sen för några år sedan blev det värre och jag fick ont i magen av att äta pannkakor som innehåller mjölk. Så då gick jag över totalt på laktosfria alternativ. 

Det du kan göra är att testa dig fram om du mår illa eller får ont i magen eller om din mage sväller upp så du ser gravid ut och den blir stenhård av olika mjölkprodukter och sen testa köpa laktosfri alternativen i butik och se om det blir bättre för det är så jag och min mamma dragit slutsatsen att jag är laktosintolerant.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Upp till toppen
Annons: