Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 2529 ggr
Liv03
3/30/16, 8:29 AM

Har jag sojaintollerans??

För några månader sedan valde jag att byta till vegansk kost. I skolan äter jag då vegetariskt. Den vegetariska maten i skolan består av: soja, bara soja. När det är korv får jag sojakorv, när det är kycklingsoppa får jag samma kycklingsoppa fast med soja, när det är spaghetti med köttfärssås så får jag sojafärs. Jag får soja varje dag. Jag har fått eksem på armen, när jag har ätit soja så blir de tydligare och kliar. Ibland får jag ont i magen när jag äter soja. Är det sojaintollerans?? Jag funderar på om jag borde sluta med soja i skolan och ta en paus med soja hemma i några månader. Kommer jag kunna äta soja igen efter "pausen"??

Annons:
OlgaMaria
3/30/16, 12:22 PM
#1

Soja är ju en vanlig allergen så du kan mycket väl ha blivit intolerant. Ofta är det så att man efter en paus från det man inte tål reagerar ännu kraftigare när man inför det igen, men det har att göra med att nu när du äter soja hela tiden så orkar immunförsvaret inte reagera kraftigt varje gång, men om du vilar från soja en tid och sedan äter det igen så kan kroppen reagera starkt. Men om du nu fortsätter äta soja så kan det med tiden leda till att du blir mer och mer dålig och att du också utvecklar intolerans mot andra födoämnen också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Liv03
3/30/16, 7:35 PM
#2

#1 så ska jag minska intaget av soja eller ska jag sluta helt och hållet för alltid??

OlgaMaria
4/4/16, 8:59 AM
#3

Du får pröva dig fram vad som fungerar för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: