Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 4026 ggr
gunillapower
2016-05-02 15:42

Komjölksprotein allergi

Min 5åriga son har alltid haft problem med magen. Efter att vi uteslutit mjölkprotein har detta blivit bättre trots att det inte visas på prover ( vad jag förstått syns det inte om man inte utsatts) nu råkade han få mjölk på dagis för strax över en vecka sedan och fick diarree och ont i magen. Sedan några dagar tillbaka har han fått utslag på ben mage och armar och klagar fortfarande på magont. Kan det finnas samband så långt efteråt?

Annons:
oddahviing
2016-05-02 15:49
#1

Svårt att säga. Kan vara det, men kan också vara något annat. Vad äter han för övrigt? Mjölkallergi eller laktosintolerans kan ha starkt sambanda med veteallergi eller glutenintolerans. Är han en sådan som har mycket problem kan det vara värt att testa en allergi-kost, vilket är att endast hålla sig till mat som inte är kända allergener, t.ex. potatis, morötter, päron, hirs, ris, broccoli etc. och sedan återintroducera övrig kosta långsamt för att se vad han reagerar på (skulle dock aldrig återintroducera mjölk igen pga hälsa.)

'-Headlights on the highway-'

OlgaMaria
2016-05-02 18:05
#2

Ja för vissa kan symptomen hålla i sig länge / komma efter lång tid. Men är du säker på att han inte fått mjölk i sig igen på förskolan? Är all personal väl insatta i vad han inte kan äta? Är det möjligt att han själv dricker mjölk eller äter något annat när han inte blir upptäckt? Får han sojaprodukter hemma eller på förskolan? Sojaproteiner är väldigt lika komjölksproteiner så allergi mot de båda brukar hänga ihop. Min son har mjölkallergi men är ännu känsligare mot sojaprotein. Mjölkallergi kan synas på prover även om man inte utsatts. Det är bara gluten som kan missas om man inte utsatts. Men det är svårt över huvud taget att testa för mjölkallergi med prover. Det är vanligt med missvisande resultat. Det säkraste är att själv utesluta och se.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Eron33
2016-05-07 23:24
#3

Min son hade komjölksallergi som liten idag undviker han bara mjölken som ren produkt. Han kan alltså äta dricka tillredd mjölk annars dricker han havremjölk! När han fick i sig mjölk kunde diareer, magont och eksem sitta i upp till ca en vecka!

tortoise
2016-12-13 09:12
#4

Det kan mycket väl vara mjölkallergi, ibland kan reaktionen komma timmar eller dagar efter att man har fått i sig mjölk, det kallas fördröjd reaktion. Ibland syns inte allergi på varken pricktest eller blodprov, då får man använda sig av sk provokation. För att barn ska få äta allergimat på dagis och skola krävs det att de gjort en provokation och det görs hos en dietist. Kontakta BVC eller barnsjukvården så blir ni hjälpta vidare.

Agafia
2017-01-01 21:37
#5

Jag trodde först att jag inte tålde laktosen i mejeriprodukter så jag åt/ drack laktosfritt . Det blev ingen skillnad fören jag tog bort alla mjölkprodukter o ersatte dessa med havremjölk osv. Alltså en mjölkprotein överkänslighet .

Upp till toppen
Annons: