Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 2126 ggr
tortoise
2016-10-19 08:13

Allergi?

Vår son är tre år. När han var liten var han allergisk mot mjölk/sädeslag/majs/soja och baljväxter. Efter en tid med sträng diet har han nu i ca ett och ett halvt år fått äta vanlig mat och det har gått bra. Enligt BVC ligger han under sin längd och vikt kurva och har planat ut lite i den (han vägde 13,5kg när vi vägde i somras). Nu har han börjat bli hyperaktiv, grinig ibland och älskar att reta gallfeber på sin lillebror. Han bajsar också, det är alltid bara små pluttar och ca 6-7 ggr om dagen, ibland med bara en halvtimmes mellanrum. Ibland har han sagt att han har ont i magen. Känner någon igen dessa symtom som allergi?? Jag funderar på om hans komjölksallergi kan vara kvar (i min familj finns både komjölksallergi och laktosintolerans) eller kan vanlig barnförstoppning ge liknande symtom? BVC ska göra ny allergikoll först i mars när han fyller 4 är det tänkt.

Annons:
OlgaMaria
2016-10-19 09:42
#1

Ja, visst kan det vara allergi. Har man en gång varit allergisk så är det ju en stor risk att det kommer tillbaka såklart. Om du känner dig orolig för mjölken så kan du väl prova en månad utan just mjölkprodukter och se om det gör skillnad?

Vi har en liknande situation med min fyraåring. Vi har gett Sempers magdroppar till honom i perioder sen han var spädis och vi har sett att det hjälpt honom väldigt mycket med magen och aptiten och då han börjat tåla mjölk igen har varit efter att vi gett magdropparna en längre tid. Sen efter något år fick vi sluta med mjölkprodukter men i somras började jag ge Biogaias sugtabletter (samma bakteriestam som i Sempers magdroppar) och efter någon månad började vi ge mjölk igen och det gick bra och har gått bra sen dess, så nu tänker jag fortsätta ge tabletterna dagligen på obestämd tid. De innehåller lactobacillus reuteri som har en bevisat god effekt vid mjölkallergi.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tortoise
2016-10-21 11:06
#2

Tabletterna och magdropparna, är det receptfritt? Köper man de på apoteket? Ska höra med BVC om det är ok att testa mjölkfritt ett tag eller om det finns möjlighet att tidigarelägga hans utredning.

OlgaMaria
2016-10-21 11:25
#3

Det är du som är förälder och tar alla viktiga beslut för ditt barn. BVC är ett frivilligt stöd. Det påverkar heller inte provtagningen om du ger eller inte ger mjölk innan. Om du vill kan du ju säga till BVC att du vill testa att utesluta mjölk nu och att ni har en dialog. Det främsta instrumentet för att bedöma mjölkallergi är uteslutning och provokation.

Ja de är receptfria och finns på Apoteket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: