Annons:
Etikettparfym-och-kemiska-ämnen
Läst 2783 ggr
OlgaMaria
10/28/16, 3:06 PM

Parfym är dåligt för affärerna

En ny studie visar att 35 % får olika hälsobesvär av parfym, och 20% vill lämna en affär eller lokal så snabbt som möjligt om de känner av parfym i lokalen. 

Det kan ju vara bra att veta för den som använder parfym, att 2 av 10 personer lär vantrivas i ditt sällskap om du använder parfym.

It's Official: Fragrance is Bad for Health and Business

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
landsbygdsbo
10/28/16, 3:12 PM
#1

och de andra 9 , trivs de?

Sindri
10/28/16, 3:40 PM
#2

Det måste vara speciella typer av parfymer. Kanske något ämne som ingår i vissa. Man kan ju göra parfym av naturliga doftoljor.
Jobbar ibland ihop med en kvinna som använder så vidrig parfym, söt och sliskig, men har inte mage att säga åt henne.

Sedan tycker jag det är ännu värre med butiker/lokaler som sprutar ut parfym, som antagligen skall påverka en så man vill handla mer…. Själv vill jag bara gå.

OlgaMaria
10/28/16, 3:50 PM
#3

Tyvärr funkar inte naturliga doftämnen alltid heller - snarare kan de ofta vara värre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
10/28/16, 4:17 PM
#4

Oj, det visste jag inte. Du menar typ sandelträ, nejlika etc?
Men egentligen borde jag ju fatta det eftersom en del är allergiska mot vissa blommor.

OlgaMaria
10/28/16, 4:54 PM
#5

Ja vet inte riktigt hur sandelträ doftar men nejlika är inga problem för mig i alla fall (åh vad gott, får julfeeling!). Däremot är jag känslig mot många blommor mm. Köpte ett doftljus med bara naturliga dofter som luktade citronverbena bland annat. Fick en hemsk migrän av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

DesK
11/3/16, 5:46 PM
#6

På tal om naturliga dofter, så nyser jag som 17 av vanlig gul och grön såpa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Zadeira
11/3/16, 7:50 PM
#7

Jag får huvudvärk och ibland migrän av starka parfymer, oavsett vilken doft det är på dem. Har flera gånger behövt gå av bussar, lämna affärer och liknande pga detta så jag tycker parfym är djävulens påfund.

OlgaMaria
11/4/16, 7:53 AM
#8

#6 Båda dessa innehåller tillsatt parfym. #7 Det är så hemskt när det ska behöva bli så att man måste gå av en buss t ex. Önskar folk kunde förstå vad de utsätter andra för när de kliver på en buss med massa parfym på sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
11/4/16, 10:04 AM
#9

#8 Svag parfymdoft är aldrig några problem för mig, sån man känner om man verkligen sitter nära och doftar, men det är just det där med starka dofter i mängder, sådant som känns även omman inte ens istter nära.

OlgaMaria
11/4/16, 11:01 AM
#10

#9 Ja, samma för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: