Annons:
Etikettastma
Läst 4122 ggr
Imsevimse77
3/18/17, 9:06 PM

Illamående harklingar med mycket spott/slem astma?

Ni som har astma, kan ni bli illamående vid ansträngning och får ni mycket hosta med någon form av harklingar där det kommer upp mycket slem? På slutet av filmen kommer själva harklingen jag pratar om.

Annons:
snigelpiga
3/24/17, 1:43 PM
#1

Mina två söner, när dom var barn, lät precis så som pojken i videon. 

Nu är båda vuxna och har ofta harklingar och slem i halsen.  Ena av dom medicinerar dagligen ännu. Andra bara när han är förkyld. 

Illamående vet jag inte om den tillhörde ihop med astma när dom var liten.  Men det förekom också ibland.

Imsevimse77
3/25/17, 9:25 PM
#2

Har/hade de allergisk astma eller infektionsastma? :)

Imsevimse77
3/25/17, 9:25 PM
#3

Har/hade de allergisk astma eller infektionsastma? :)

snigelpiga
3/25/17, 9:36 PM
#4

Båda har mycket allergier som utlöser astma.  Men ena killen får numera astma symptom bara vid förkylning  om han undviker katter och tar antihistamin mot pollen.

Imsevimse77
3/25/17, 9:48 PM
#5

Tack för svar.:) Sonen hade infektionsastma som liten och nu efter 3 täta förkylningar låter han så här, Läkaren har skrivit ut ventoline samt airomir som vi kan ge. Hostan är bättre så vi ger bada airomir vid behov och framför allt vid karateträningen då han inte alls orkar längre. Han har odiagnostiserad pollenallergi samt cashewnötsallergi, Jag blir bara så osäker om det verkligen är astma då han inte har pip i bröstet. Bara slem som försvinner snabbt. Men samtidigt så vet jag ju att astma kan te sig på andra sätt. :)

OlgaMaria
3/26/17, 9:40 AM
#6

Astma är ju som en slags symptombild och inte en förklaring till varför problemen i lungorna uppstår. Finns massor av bakterier, parasiter och virus som angriper lungorna och samtidigt orsakar förkylningssymptom. Allergier bidrar ju också men behöver inte vara hela förklaringen. I ert fall verkar det ju nu handla om ett angrepp på kroppen med tanke på förkylningarna. Mitt förslag är att ni försöker på andra sätt också att förbättra hans hälsa och immunförsvar. Jag kan ge er 1000 idéer för jag har haft det på samma sätt med mina lungor genom livet men några tips är varm vetekudde på bröstet på kvällarna (blir som lokal feber), skivad gul lök nära andningsvägarna när han sover och den här kuren, om han klarar att svälja piller (men dessa kan man också öppna och blanda i en sked med yoghurt eller liknande). Min 8-åring klarar dessa piller men hon har tränat på att svälja piller i flera år då jag ger kosttillskott regelbundet. De pillrena är väldigt bra i alla fall och lindrar min pollenallergi också så väldigt bra att ta så här på våren.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Imsevimse77
4/1/17, 7:36 PM
#7

Nu är det femte "förkylningen" igång. Däremot har jag lite svårt att avgöra om det är pollenallergi eller förkylning.

Zepp
4/8/17, 4:06 PM
#8

Jag harklar/spottar/kräks upp slem varje morgon i princip.. det är nästan en ritual för mig.

Är typ inte allergisk, men atopisk!

So what, jo jag har känslig hud och slemhinnor!

Menna.. jag hostar främst segt slem!

Ibland får jag lov att dra ut det med fingrarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Imsevimse77
5/3/17, 6:40 PM
#9

Han har nu fått diagnosen ospecificerad astma! Lindrig sådan och det är skönt att läkaren lyssnade och att vi har mediciner.

snigelpiga
5/4/17, 10:07 PM
#10

#9 Låter bra, för att det är alltid lättare hantera sjukdomar när man har fasta diagnos och mediciner därefter. 

Lycka till att allting går bra med honom.

Upp till toppen
Annons: