Annons:
Etikettkorsallergier
Läst 1359 ggr
Kasumi
2017-04-17 21:31

Vin nötallergi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min vän kommer i helgen och vi tänkte dricka lite vin. Jag dricker aldrig vin annars så vet inget om vin och har googlat men blir inte klokare på det. Kom då på detta fantastiska forum så frågar här! :) Kan man dricka vin som pollen/nötallergiker? Innehåller det mer än vindruvor fruktmässigt? Tror hon ville bjuda på både rött och vitt. Det kanske är så att olika viner innehåller olika saker så kanske helt enkelt beror på vad för vin det är? Skickar med en bild på vad jag ska undvika. Mvh/ Förvirrad tjej ;)

Annons:
Sindri
2017-04-17 21:40
#1

Kan du äta vindruvor så kan du dricka vin.
Jag känner ganska många som är nötallergiker och de kan alla dricka vin.

Sedan kan det finnas andra ämnen i vin (främst svavel) som en del kan vara överkänsliga emot. Vet ej om det har med annan allergi att göra. Sedan har vi ju alkoholen också, som visst kan ge biverkningar. 😉Så är du inte van bör du ju ta det försiktigt ändå.

Vilken färg vinet har beror oftast på druvan, men även vita viner kan göras på röda druvor, den mesta färgen finns i skalet. Rosé är följaktligen gjort på röda druvor där skalen fått ligga med en liten stund.

[memoirsofaclone]
2017-04-17 21:43
#2

Man får inte automatiskt korsreaktioner för att man är allergisk, men benägenheten ökar. Jag är pollenallergiker men bara allergisk mot en sorts nöt, så det kan vara lite olika.

Kasumi
2017-04-17 21:44
#3

#1 Jag kan nog äta vindruvor, gjort det förr iaf :) Svavel tror jag ej jag reagerar på och jag kommer ta det lugnt då det var flera år sedan jag var full, hahaha ;) Tack för ditt svar!

Kasumi
2017-04-17 21:45
#4

#2 Nej det vet jag, jag är allergisk mot 2 nötter samt mandel men min läkare sa jag skulle undvika allt detta :/

[memoirsofaclone]
2017-04-17 23:13
#5

#4 Vet inte hur det är, om man kanske ökar risken ju oftare man äter något av det på listan. Känner dock att det skulle vara synd att skippa allt det där :/

Kasumi
2017-04-17 23:19
#6

#4 Ja jag har ätit nötter hela mitt liv fram tills för 3 år sedan, fick hosta när jag åt snickersglass och kom på att jag även kunde få lite rethosta av typ Toffiffee. Men innan tänkte jag för det typ fastnade i halsen men då för 3 år sedan kände jag att ett allergiprov vore ändå smart att göra uifa. Det visade inget på jordnötter men däremot hasselnötter och mandel. Men äter inte jordnötter idag just för att jag fick hosta och det faktiskt står med som korsallergen. Men mandel är ju väldigt nära släkt med aprikos så undviker därav allt med aprikoskärnor i då min läkare tyckte det. :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: