Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3181 ggr
Kininälskaren
2017-04-23 19:44

Extremt torr hud

Jag har sån himla dålig och torr hy. Jag är 15 år idag och har haft problem med eksem sen jag var liten. Och nu ger jag snart upp med att försöka få min hud någorlunda fin. De värsta utbrotten kommer i perioder. Då får jag eksem över hela magen, ryggen, låren, halsen, armarna och i ansikte som svider, kliar och är rött och ilsket. Jag smörjer och smörjer hela tiden, alltså flera gånger om dagen smörjer jag hela kroppen med en salva fått på recept som heter Propyless. Jag smörjer även ansiktet flera gånger. Men när det är sådär rött och ilsket hjälper det inte att smörja. Visst, det blir ännu värre och jag inte smörjer alls, men är så trött på att gå runt och ha stora utbrott på hela kroppen. Är inte så sugen att gå till vårdcentralen igen heller, då det enda man får där är starkare salvor. Jag vill ju behandla orsaken till detta och inte gå runt och behandla symptomen resten av livet. Detta påverkar mitt liv väldigt mycket. Måste alltid ha min stora salva med mig vart jag än går och får ständigt kommentarer om hur ful min hy är varje gång jag har kortärmat på mig eller har utbrott i ansiktet. Är det nån som varit i liknande sits och vet vad jag kan göra? Snälla?!

Annons:
OlgaMaria
2017-04-23 20:40
#1

Har du gjort några allergitester? Annars kan du ju be om det. De kan kolla många födoämnen ganska enkelt med blodprov. Sen kan man inte lita till 100% på testerna men det kan vara en bra början. Har du testat att ta antihistamin en period? Det kan ju också ge dig en indikation på om det är allergi, ifall det blir bättre av medicinen. Men sen är det ju bara att pröva dig fram med kosten. Det är så många som fått bättre hud och blivit av med eksem genom kostförändring. Sen kan jag rekommendera EMS-salva och MSM-tillskott samt bad med epsomsalt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kininälskaren
2017-04-23 21:14
#2

#1 Har gjort ett pricktest för ett tag sen som visade på pollenallergi och nåt mögel som ska finnas i gamla löv t.ex. Har ej några andra allergier som jag vet om, så ifall det är något jag skulle få reda på skulle ju det vara väldigt bra! Har själv testat att vara helt utan mjölk i 2 veckor och även samma sak med citrus. Tack så mycket!

Crissa
2017-04-25 00:03
#3

Hej, Har själv haft d jättejobbigt med eksem, fick salvor och annat som inte hjälpte av VC. Sen en dag fick jag träffa en jättebra läkare som skrev remiss till en riktig hudläkare och där fick jag piller och salvor som hjälpte. Tycker du ska säga till din vårdcentral att de ska skicka en remiss (om du inte redan varit hos en hudläkare. ) Vet oxå att många reagerar på citronsyra (finns i massor av matvaror) googla på citronsyra och eksem så får du läsa mer. Stort lycka till och ge inte upp! Hjälp finns att få men det gäller att hamna hos rätt läkare.

OlgaMaria
2017-04-25 08:42
#4

Ja, citronsyra kan nog vara en bra grej att undvika då det är konstaterat att du är allergisk mot mögel. Citronsyra framställs av ett mögel. Kolla efter citronsyra, citric acid och E330 i innehållsförteckningar. Tyvärr är detta väldigt vanligt i tvål, schampoo mm och kan mycket väl finnas i dina krämer också. Dessutom i massa matprodukter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Imsevimse77
2017-05-12 21:26
#5

Tack för era svar. Vi har faktiskt fått en tid hos husläkaren den 7/6 så vi får hoppas att vi får svar där. :)

Imsevimse77
2017-05-12 21:27
#6

Oj, förlåt. Jag svarade på fel. Ber om ursäkt! 😕

Annons:
Änglakort
2017-06-04 09:28
#7

När man har hudproblem ska man boosta sin lever!! Det gör man genom att äta rå äggula varje dag eller 2 löskokta ägg varje dag. Och håll ut i kanske 2 månader innan du märker förändring (det brukar märkas tidigare men är det mycket problem kan det behövas 2 månader) Jag har haft så jobbiga utslag på vader och armar. Slutade bada badkar och började boosta levern och nu är det så bra !!!!: D

Upp till toppen
Annons: