Annons:
Etikettastma
Läst 3504 ggr
Linjen
2017-06-16 12:39

Trött & andfådd = astma?

Känner mig lite hypokondrisk nu, men måste fråga lite kring allergisk astma. Ett av mina symptom när jag är allergisk är att jag blir extremt trött, har jag lätt allergi blir jag pigg av allergitabletterna, så det beror inte på dom. Men när jag blir sådär trött blir jag också andfådd och flåsig  av att göra enkla saker som jag gör med lätthet i vanliga fall. All energi försvinner och jag orkar i princip ingenting. Är detta normalt eller är det någon lätt form eller början till astmasymptom? Jag kan andas, jag får inte andnöd, men jag blir flåsig bara av att gå till växthuset. Har jag allergi en längre period får jag också hosta dock inte direkt andnöd under hostattakerna.

Jag har kanske inte världens bästa kondition, men helt kass är den inte heller. När jag mår bra kan jag ge mig ut och jogga utan problem trots att jag inte springer regelbundet. Någon som känner igen sig? Borde jag kolla upp detta? Vad kan VC göra i så fall med tanke på att jag troligen skulle må bra när jag väl får en tid hos dom. Jag är allergisk mot björk och kvalster och björkpollenhalten börjar ju sjunka nu. Jag vet inte längre om jag är trött av allergin, eller om jag blir trött av att jag inte andas normalt?

Annons:
OlgaMaria
2017-06-16 20:44
#1

Vad tar du för medicin? Jobbigt det låter för dig. För min del är det gräset som är värst nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Linjen
2017-06-16 21:16
#2

Jag använder allegra och ibland livsostin nässpray. För ca två år sedan gjorde jag ett allergitest hos vårdcentralen, det visade eventuellt kvalster enligt läkaren, men inget mer. Men varje år har jag blivit dålig när björken slår ut. Men eftersom det inte visade så mycket är jag orolig att vårdcentralen inte skulle bry sig om mina problem. Mina allergitabletter är alltså receptfria.

OlgaMaria
2017-06-16 22:05
#3

Okej. Jag tycker ändå du kan prova en annan medicin och se om du blir bättre. Trötthet m.m. är vanliga biverkningar av allegra. En del av dina andra bekymmer skulle också kunna bero på den medicinen. Desloratadin finns också receptfritt och brukar inte ge några biverkningar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Linjen
2017-06-17 07:54
#4

Ok, får kolla på det. Fast då borde jag ju känna såhär varje dag och det gör jag inte. Det är bara när pollenhalten är som värst. Jag har provat andra tabletter innan jag tog allegra och tyckte inte att dom funkade. Men kroppen kanske ändras och man behöver byta ibland?

OlgaMaria
2017-06-17 08:36
#5

#4 Jag tycker också det är så att man får som mest effekt (både positiv och negativ) av medicinen när man är som mest allergisk. Det finns så många allergimediciner som kommer med biverkningar och när det gäller Allegra så är det nog svårt att utesluta att du får vissa biverkningar. Tycker absolut du kan testa desloratadin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Linjen
2017-06-17 11:58
#6

#5 ok, det var intressant. Kanske ska ge dom en chans till. Tack för din input.

Annons:
Linjen
2017-06-21 14:52
#7

#5 tyvärr verkar inte andra tabletter hjälpa, vaknade upp av hostattacker på nätterna när jag testade något annat än allegra.

hellah
2017-06-24 18:12
#8

Jag tål allegra men inte desloratadin (och troligen inte loratadin heller). Jag har liknande problem som du Linjen beskriver ditt första inlägg, och har precis läst på 1177 att man kan få astmaliknande symtom vid allergi också. Tyvärr har min läkare precis gått på semester, så jag funderar på om jag verkligen ska gå till en stafettläkare, eller stå ut med andnöden. Hålla mig i stillhet inomhus. Nej! Det blir nog för tråkigt.

Ifall du tar andra mediciner: Tänk på att antihistamin och Stilnoct ger extra trötthet. För mig verkar det som att även Alvedon ger samma "kors reaktion"

Linjen
2017-06-25 09:28
#9

#8 har du så varje dag? Jag har testat att ta allerginedicinen på kvällen istället för på morgonen och tycker att det har varit lite bättre faktiskt. Men så har jag varit inomhus rätt mycket sista veckan då sonen också verkar ha blivit allergisk 😩 Jag har en telefontid med min läkare nästa vecka så får se vad han säger. Men grejen är att innan jag visste att jag var allergisk hade jag samma symptom, så jag är osäker på om det verkligen beror på tabletterna.

hellah
2017-06-25 16:47
#10

Ja, nu har jag andnöd varje dag .  Men kändes skönt att läsa på 1177 att det kan bli så vid allergi (inte pga tabletterna alltså). Jag gjorde astmatest i höstas, och det visade ingenting. Men just då hade jag ju ingen allergi.

"Om du får hosta eller andnöd under pollensäsongen kan det bero på att allergin orsakar astmabesvär. Typiska symtom för astma som beror på pollen är att du får ihållande hosta, svårt att andas och pipande andning. " https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pollenallergi/

Jag tänker prova Zyrlex/Cervitrizin från och med i morgon och se om andnöd/ hosta blir bättre. Jag har bara ätit Allegra en vecka, och kanske det blir bättre om jag byter tillbaka. De första dagarna med Allegra kändes det bättre än Cervitrizin. Håller också på att skriva ett brev till HC om annan medicin för astma symtomen. 

Jag kan också få svårt att andas pga upp-hakningar I bröstryggen, men jag var hos sjukgymnasten I torsdags, och han tog bort dem, så nu vet jag säkert att det beror på allergin. Andnöd kan också bero på problem med hjärtat, men där är jag väl undersökt.

[Roe Deer]
2017-06-26 17:56
#11

Allergitabletter kan göra en sömnig. Men andnöd kan höra till själva allergin. Jag får svårt att andas när jag vistas nära katter, då jag är allergisk mot dem.

Detta är första året sedan barnsben (är 27 år) som jag inte reagerar på gräspollen och jag behöver inte ta medicin… Det är extremt konstigt… men jag har sett ett samband mellan kost och allergi. Jag har läst att citronsyra med fördel kan uteslutas ur kosten och faktiskt minska allergin. Ät gärna antiinflammatorisk kost (inga mjöl, eller mjölkprodukter). Jag tror detta har hjälpt mig. 
Boosta i mycket grönt och antioxidanter så kommer kroppens immunförsvar kunna hantera allergin aningen bättre. Lycka till!

Linjen
2017-06-26 21:51
#12

#10 vad jobbigt det låter. Jag har ändå mått lite bättre den senaste veckan. Kanske beror på vädret och att pollenhalten minskar lite eftersom det regnar varje dag. #11 det där med kosten tycker jag är intressant. Har sett många skriva samma sak som du. Jag fick problem med magen för några år sedan och fick sluta äta gluten, det kom även fram att jag inte tål ägg och mjölk. Men det var efter att jag slutade med den maten som min pollenallergi bröt ut. Lite konstigt tycker jag, eller om alla allergierna hänger ihop på något sätt. Det där med citronsyra var också intressant.

[Roe Deer]
2017-06-27 05:28
#13

#12 Ja, det är ett mysterium. Sedan så kan olika allergier byta ut varandra. Det har jag också upptäckt. Jag tål inte heller mjölk (mjölkprotein) ej heller gluten eller annan säd som havre och bovete. I samma veva blev jag allergisk mot katter. Kroppen är i ständig förändring, varje dag så länge vi åldras. Det tar också tid för kroppen att anpassa sig till en ny diet/kostvana. Fundera lite på hur du äter och hur du tränar, (svettas ut gifter och toxiner), sov bra och så. =) Ät gärna så ren mat du kan (så lite halvfabrikat du kan).

Annons:
Upp till toppen
Annons: