Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 1460 ggr
mollyt
2017-06-30 22:19

Reaktion på ettåring av besprutade tomater

Hej, jag har en ettåring som älskar tomater. Jag har konstaterat att hon reagerar på besprutade tomater då hon blir röd runt munnen och på hakan ganska omgående när hon äter dessa (ekologiska tomater ger inte alls samma reaktion).

Jag undrar om någon av er vet om jag kan trigga en allergi om hon får smaka besprutade tomater då och då när vi är bortbjudna på mat eller äter ute på restaurang och liknande. Hemma ger vi bara ekologiska tomater (så mycket eko vi kan rent generellt) men ute är det inte alltid lika lätt att styra - ser hon tomater så vill hon äta dem. Hon verkar inte själv besvärad av att äta besprutade tomater, alltså det verkar inte som om det kliar eller känns obehagligt i munnen på henne utan hon fortsätter glatt att äta med god aptit men blir som sagt rödflammig i huden runt munnen.

Det jag undrar är väl egentligen om det finns någon fara med att låta henne fortsätta smaka på tomater då och då? Kan reaktionen bli värre framöver, svullnad i svalg eller liknande? Jag ska försöka få svar från BVC också men tänkte att det kanske fanns många här som är kunniga om allergi. Så hur tänker ni, kan jag låta henne smaka tomat "ute" trotts rodnaden eller borde jag försöka utesluta all slags tomat utom ekotomat hemmavid?

Annons:
[LadyK]
2017-07-02 01:26
#1

Minns att min son blev väldigt röd om munnen av tomater. Tänkte aldrig på om det var skillnad mellan ekologiska eller inte… Han blev likadan av ketchup. Han är dock inte allergisk mot något idag så undrar om det bara var en reaktion på att det var stark mot huden eller nåt.

OlgaMaria
2017-07-02 07:41
#2

Det där är en mycket vanlig reaktion hos små, som brukar växa bort! Jag vet inte hur ni borde göra, men jag hade väl undvikit sådana tomater som hon reagerar på men det kan väl vara ok ibland också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: