Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1896 ggr
Madde.js
7/6/17, 8:13 PM

Matallergi som liknar magkatarr?

Finns den någon allergi som ger ungefär samma symptom som magkatarr?

Tack på förhand👋

Annons:
lizton
7/6/17, 9:54 PM
#1

Laktosintolerans är en intolerans som kan ge mycket besvär:

Symtom

Det är vanligt att man får gaser, diarre´, magknip och uppsvälld mage   https://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Laktosintolerans/

Man kan testa om man blir bättre genom att välja laktosfria mjölkprodukter.

Det finns också glutenintolernas som ger liknande symtom.

https://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/

Det är vanligt att man tror att man inte tål mjöksocker, men det är en glutenintolerans som ligger i botten. Om det är det, så kan personen börja tåla mjölksocker igen efter att ha uteslutit gluten i kosten.

Linjen
7/6/17, 11:51 PM
#2

Jag vet inte riktigt hur det känns att ha magkatarr, men om jag äter ägg som jag inte tål får jag ont i magsäcken rätt snabbt efteråt. Det värker som en molande värk och jag kan också må illa. Ett tag blev det så av äpple också.

lizton
7/7/17, 1:10 AM
#3

#2 Du beskriver typiska gallbesvär. Jag kan också få det om jag äter mer än ett ägg och av fet mat. För några år sen såg läkaren att jag hade småstenar i gallblåsan. Jag skulle kunna få en operation, men läkaren tyckte att jag skulle låta bli mat som gav besvär och återkomma om det blev värre. Jag har inte opererat mig, utan väljer bort olämplig mat och dricker ett halvt glas Pro Viva varje morgon. Mer ProViva vid besvär.  

 ProViva är fantastiskt bra för magen. Det innehåller goda magbakterier och gör att jag tål mer av sånt som brukar ge besvär. ProViva Blåbär tycker jag är bäst, men de andra sorterna är säkert bra de med. ProViva finns i affärernas kyldiskar oftast bredvid juicer och mjölk.

Jag tål äpplen, men det är vanligt att man inte gör det om det är gallan som är irriterad. Flera i min släkt har opererat bort gallblåsan och är besvärsfria. De tålde inte ägg, äpplen och fet mat. Nu äter de allt utan besvär.

https://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gallsten/

Linjen
7/7/17, 7:59 AM
#4

#3 men oj, det hade jag ingen aning om. Fast jag har gjort allergitest som visade att jag inte tål ägg. Problemet med äpple försvann när jag slutade äta ägg helt. Men det var intressant, måste läsa mer om det.

OlgaMaria
7/7/17, 9:34 AM
#5

Ja, histamin svider mot slemhinnorna i magsäck och tarm.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Madde.js
7/7/17, 10:30 AM
#6

Tack för alla era svar!

Jag tror inte att det är gallan som spökar för mig. Har inte ont på något ställe i magen osv. Läkarna har kollat och enligt dem är jag varken laktos eller glutenintolerant, men har fortfarande problem med magen som kan liknas vid magkatarr, problemet är bara att omeprazolen som jag äter nu funkar sådär och jag har börjat känna av magen mer och mer nu igen. Känns ungefär som sura uppstötningar fast som inte kommer upp i halsen om man säger så, utan ligger bara som ett obehag i magsäcken och en bit upp.

Annons:
OlgaMaria
7/7/17, 1:05 PM
#7

Stressad? 

Surkål är balsam för onda magar. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Madde.js
7/7/17, 3:34 PM
#8

Ja lite stressad, men inte som förr. Har stressat ner en hel del sen jag fick problem med magen i vintras :) Ska testa surkål :D

lizton
7/7/17, 4:51 PM
#9

#8 Testa också ProViva Blåbär. Goda magbakterier som lugnar ner. Finns i livsmedelsaffärerens kyldisk. Jag dricker minst ett halvt glas om dagen.

hellah
7/19/17, 11:07 AM
#10

Eller probimage från apotek. Kan ev vara IBS, isf är  hjälper det att undvika det du får problem av. Magbakterier hjälper då också.

Upp till toppen
Annons: