Etikettpälsdjursallergi
Läst 2891 ggr
bebbetrisen2013
2013-09-12, 08:33

alergisk och djur älskare..???

hej! jag har allergi mot pälsdjur, vissa verkar fungera bättre än andra djur, har haft kaniner utomhus när jag bodde hemma, har nu flyttat hemifrån till en lägenhet och har just nu sen några veckor sen skaffat mig två gerbiler när min kära kanin jag hade sist somnade in för evigt :( 

har som sagt gerbiler men de  är ju inte direkt något djur man kan ha i knät och mysa med tyvärr men de är rätt kul ibland att titta på när de inte sover :)

saknar att kunna ha något husdjur att kela /mysa med i famnen, men med tanke på min allergi vet jag inte va jag ska ha för djur. har funderat på att skaffa ny kanin eller skaffa marsvin eller chinchilla. jag har även funderat på att skaffa hund.  någon som har förslag eller som kan hjälpa mig? 

har dess utom hört att de finns botemedel mot vissa allergier men vet inte om jag riktigt tror att de fungerar, någon som har testat de och vet om de verkligen fungerar?

Holtan
2013-09-23, 20:16

Kaniner, hamstrar mfl är väldigt allergiframkallande, så dessa skulle jag råda dig att undvika.
Själv har jag två cornish rex katter hemma som fungerar bra, är allergiskt mot häst, katt och hund.
Men jag har precis påbörjat min behandling med bioresonansterapi och än så längre går det ju bra :) Men har bara gått på två beh. än så länge :P
Men helt klart värt att prova!
Målet för mig är att kunna jobba med djur igen så jag har inget att förlora på att prova känner jag. :)
Vilka djur man tål är individuellt. Det sitter ju inte i pälsen utan i saliven, urinen och huden i sig. Så att välja ett hårlöst djur behöver inte betyda att det ska gå bra. Du får prova dig fram och prova individer. Man kan tåla/inte tåla olika individer inom samma ras :)

vallhund
2013-09-24, 09:51

Det finns mediciner/behandlingar som hjälper/underlättar, tyvärr inga som botar.

Påstår någon att det finns botemedel/tekniker som botar o dessutom är svindyra så kan du utgå från att det är lurendrejeri.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Ove-D
2013-10-04, 10:13

Leguaner har ju inte päls och jag träffat flera som gillar att "gosa"…

Flygandebanan
2013-10-07, 15:27

#1 Holtan.. Går ej att säga att ett eller flera djur är väldigt allergiframkallande då detta är relevant från person till person.

Päls allergi framkommer genom protein i djurs saliv,urin eller svett. Jag har under mina 15 år som djur allergiker klarat av hamster/kanin, vissa hundar men aldrig katt.

Pälsallergi är "art" indelat. Dvs att man kan tåla hund men inte katt. Man kan tåla kanin men inte hamster, ect…

Det finns inget som tyder på att gnagare är mer allergi framkallande än andra djur.

EDIT: Det finns vaccin som ges emot allergi.

Ex, katt,hund,kvalster,pollen ect.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

vallhund
2013-10-07, 15:47

#4 Vaccin, eller hyposensibilisering som jag antar du menar hjälper långt ifrån alla allergiker.

Pälsdjursallergi är ofta triggad av djurets döda hudceller som virvlar runt.

Flygandebanan
2013-10-07, 15:55

#5 Det hjälper ju absolut inte alla! Det menar jag inte.

Vaccin är ju inget botemedel.. Det är ju vaccin alltså i förebyggande syfte.

Min allergi halverades ungefär utav det.. Men ärligt talat så känner jag att efter vaccinet har jag reagerat mer på damm.. Typ som att, tar man bort en sjukdom så kommer det en ny 😕

Allergiska ämnena kommer oftast från djurens saliv, urin eller talgkörtlar.
1177 "sjukvårdsupplysningen"

Wikia ect nämner samma sak samt min far som är biolog.

vallhund
2013-10-07, 16:14

Döda hudceller som flyger omkring innehåller massvis av partiklar från hudens talgkörtlar.

Flygandebanan
2013-10-07, 16:32

Då är vi eniga! 😃

Upp till toppen