Etikettfödoämnesallergi
Läst 3327 ggr
mgstrom
2014-01-25, 18:51

Korsallergi? Symptom: kallsvettig

Jag har under några år nu börjat reagera på mat. Vitlök och lök framförallt, men även kaffe, ost, paprika, starka kryddor, tomat, örter, apelsiner. Ibland räcker det med att jag känner doften av vitlök så reagerar kroppen. Mest blir jag kallsvettig, i ansiktet och nacken, samt röd om kinderna som hettar. 

Vitlök vet jag kan vara korsallergi till gråbo. Jag har gräs- och gråboallergi, samt allergi mot vissa pälsdjur. Andra saker jag reagerar på hittar jag ingen direkt koppling till nåt annat. Jag reagerar oftast på något varje dag, då jag inte kan hitta något mönster och därmed inte vet vad jag ska undvika. Ofta kan jag känna samma kallsvettning när jag sovit dåligt, som om kroppen reagerar så när jag är svag. 

Någon som kan se en koppling…? Jag har försökt få hjälp, men tas inte riktigt på allvar eftersom jag inte har någon av de vanliga födoämnesallergierna. Tacksam för input!

OlgaMaria
2014-01-26, 19:03

Det är inte så lätt att få bra hjälp då allergier är så individuella och det kan ofta vara omöjligt att hitta något mönster. Du blir inte snuvig på natten? Funderade på om du kan vara känslig mot dun eller kvalster också - det är isåfall en faktor man kan förbättra och avlasta sin kropp en hel del.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2014-01-26, 19:05

Vill också nämna att vete och andra sädesslag är korsallergena med gräs. Även om du inte märkt att du reagerar på det kanske du skulle må mycket bättre om du försökte sluta med åtminstone vete.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

mgstrom
2014-01-26, 20:52

Nix, ingen snuva på natten!. Vete har jag inte märkt någon reaktion av men det kan ju vara så att det ändå påverar kroppen. Måste kolla upp det lite mer!

OlgaMaria
2014-01-26, 21:01

Här har du en lista över korsallergier. Den är inte komplett men du kanske hittar något intressant där. :)

Allergener som vi utsätts för hela tiden orkar kroppen inte alltid att reagera kraftigt på utan man mår bara dåligt hela tiden. Sen när man utesluter det en tid och utsätter sig för det igen kan man få en tydligare reaktion, då orkar kroppen visa en allergisk reaktion. Det kan ju vara så med vete och andra sädesslag.

Om du inte tål vete och du skulle ta bort det (och även försöka vara lite försiktig även med andra sädesslag) så skulle du ju ta bort en väldigt stor bov ur din kost, och då kanske de andra allergierna skulle bli mildare.

mgstrom
2014-02-01, 08:34

Tack!

Beteendevetaren
2014-02-02, 20:40

Hej! Jag är ny på "allergisajten". Har inte läst så många ännu. Är det någon som har ideer om varför allt fler har fått allergier? Vad finns det för forskning på det här området?

OlgaMaria
2014-02-02, 21:27

#6 Hej och välkommen hit! Du får jättegärna starta en ny tråd med samma fråga. Det är en jättebra fråga men blir lite off topic i den här tråden som handlar om en specifik person. :)

[Lilla Fröken]
2014-02-20, 04:47

Jag har en här hemma som är superallergisk mot kokos och vallmofrön också. Sötningsmedel som finns i t.ex. Fun-light går också bort, även för mig. Nutrilett kan vi inte heller använda, det är troligen sojan.

Upp till toppen