Etikettövriga-allergier
Läst 2682 ggr
Ninnibus
2014-02-26, 20:41

Laktosintolerant!

Hej! Hur vet man om man inte tål laktosen i mjölk?

P.s Förlåt om jag skriver galet! 

Jag får ont i magen varje gång jag äter eller dricker vanlig mjölk! Jag har fått det flera gånger! Då köpte vi laktosfri mjölk och det gick bättre! :) 

Sedan började jag med tabletter till skolan! Det gick med bra! Sedan testade vi vanlig mjölk igen det gick bra! Efter ungefär ett år började det om igen!

Vi gick och tog blodprov för att se om det var som vi trott! Jag var LITE laktosintoletant! Men det är så konstigt! 

Får man ont i magen, kräks, yrsel eller illamående? 

INGET AKUT NÖDFALL! 

Vill bara veta!

jiithra
2014-02-26, 20:47

Jag är laktosintolerant, men jag får bara ont i magen om jag äter laktos. Blir inte illamående eller så heller.

Du är förmodligen överkänslig mot laktos, du kan testa att dricka låglaktos-mjölk och se om det räcker, eller om du behöver helt laktosfritt.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag Glad
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Ninnibus
2014-02-27, 20:45

Tack! Det låter bra! Jag testar med det! :)

😃

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[heda23]
2014-03-03, 12:00

Min mage svullnar upp, får gravidmage helt enkelt. Om man inte lyssnar på signalerna får jag ont i magen och i värsta fall även diarré.

Det bästa är att kolla allt vad man vanligen äter, vilka produkter innehåller mjölk, mjölkpulver eller grädde osv. Och ta bort det en vecka eller två och sedan börja med det igen. Mjölkpulver är värst för min mage t ex.  Sedan lär man sig vad man tål i mindre mängder vad du kan äta (jag äter vanlig yoghurt 10% och vissa glassorter och vanlig smör vissa ostar). Om du sen vet att du blir dålig av något särskilt men vill unna dig så tar man tabletterna före. Men tabletterna hjälper upp till viss mjölkmängd. Jag kan inte dricka vanlig latte, det blir laktosfritt där.

Som sagt du har lite jobb framför dig! Men att vara laktosintolerant idag är inte så svårt även om i Sverige lite svårt (mjölkpulver i allt även köttbullar!).

Vevvis
2014-03-12, 17:50

Jag hade jättemycket problem med min mage innan vi (min familj) förstod att jag var laktosintolerant. Vi hade också varit på vårdcentralen och tagit prover men de visade ingenting. Men jag mår 100% bättre om jag äter laktosfritt. Så skit i blodprover! Gör vad som passar dig bäst!

Upp till toppen