Veteallergi hos vuxna - symtom?
Finns det någon här som är allergisk mot veteprotein?
Hurudana symtom har ni, och hur snabbt kommer symtomen efter att ni ätit något som innehåller vete?
Tacksam för alla svar!
innan jag visste att jag var allergisk mot vete så hade jag hemska handeksem som inte försvann hur mkt man än smorde..
Handeksemen försvann ganska omgående när jag uteslöt vete..
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen

Här finns mycket bra information om symptom och hur kroppen reagerar och varför. http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1622

Vid vete i alla dess former, inklusive maltodextrin, maltextrakt, glukossirap, m.m. så reagerar jag numera väldigt snabbt … ca 10 minuter efter jag fått i mig det hela - kanske ännu snabbare ibland … igår var det efter bara ca 5 minuter … men jag har tidigare varit ovetande om min allergi.
Först hör/märker jag att det kurrar till i magen och den sätter igång och knorrar. Sedan får jag ofta början till syrebrist och det känns tungt att få i sig syre (man djupandas om och om igen, utan att det känns bättre).
Sedan följer matthet och svaghetskänslor, yrsel och omtöckning.
Vid det här laget låter min mage redan massor och tycks puttra och fräsa därinne; det känns verkligen inte bra. Jag mår pyton och måste sätta/lägga mig ner. Blodtrycksfall, svimningskänslor, svårighet att stå på benen, orka lyfta en arm, ibland avsvimning, sluddrigt tal och orkeslöshet. Sedan bullrar magen och tarmarna i en evighet. Samtidigt kan jag också bli lätt snuvig och halvtäppt i näsan och även nysa någon gång. Gaser i tarmarna vandrar sedan omkring till allmän otrevnad och en hel del smärta - jag blir sjöblöt och genomsvettig till och från och till slut hamnar man på toaletten … ofta är man då så slut att man knappt orkar sitta där. Snuvan blir ofta värre i samband med detta. Det kan kännas som om man haft glasskärvor och rakblad där inne, som rivit sönder ens tarmar - men efteråt fattar man inte att det kunde kännas så illa, för det verkar inte vara någon svår "förlossning" s.a.s. Ja, sedan uppstår diverse andra symptom som utslag i ansiktet här och där, eksem tidvis och seborré i hårbotten, men även munsårsliknande utslag - både i munnen och utanför på hakan nära munnen osv. Ibland flera, ibland bara några enstaka. Men de kommer ju inte direkt, utan senare. Ibland kan jag sedan vara helt slut och som ett vrak i flera dagar, och det kan vara stört omöjligt att sova med så mycket hålligång i magen … och man mår kasst länge efteråt, även om man fått i sig bara enstaka produkter som enligt Livsmedelsverket inte ens borde innehålla vete … Jag behöver inte ens läsa på paketet när jag mår sådär - jag VET att det finns någon veteprodukt i. När jag bakade för 2 veckor sedan reagerade jag så kraftigt att det var på vippen att vi fick tillkalla ambulans igen. Så det blir inget mer vete för min del. Och om jag går ut och går eller försöker göra minsta lilla sak i samband med intag av vete så faller jag ihop - oavsett var jag befinner mig, så blir jag så sjuk att jag inte klarar att stå upp …
I åratal har jag haft det såhär, och ändå har läkarna inte igenkänt symptomen på allergi och allergisk chock ..!
Har haft mycket huvudvärk och migrän också, men sätter det mer i samband med mjölkallergi - men det kan ju tänkas att även en del av den beror på vetet …
Hur som helst så blir jag väldigt dålig och ofta omtöcknad och har svårt att klara mig på egen hand - så det är bäst att låta bli allt med eventuella "spår av …" vete, m.m.