Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 4503 ggr
[LadyK]
2015-01-19 22:58

Jaha så var man glutenintolerant...

Hej

Har de senaste åren haft ett rent hel…. med min mage (IBS), ständig huvudvärk (migrän) och värk i kroppen (reumatiker) till och från. I december trodde jag att jag skulle gå in i väggen. Trött, utschasad och trött på livet rent ut sagt. Var på vårdcentralen och de sa utmattningsdepression, blev inte sjukskriven men de tog en massa prover. Fick svar på de sista i förra veckan och då har jag antikroppar mot gluten vilket gör att man misstänker glutenintolerans. Jag blev livrädd….

Men nu visar det sig att jag ska fortsätta äta som vanligt tills dess att man kan göra en gastro och ta prover från tolvfingertarmen. Väntetiden till det är 3 månader!!! vilket inte är så kul med tanke på att jag vrider mig i smärtor när jag ätit. De vill inte heller göra undersökningen under narkos vilket jag vill då jag har stora problem med att svälja saker. Känner mig övergiven av vården, och vet att om jag upplever det som skrämmande så kommer jag sluta söka läkarhjälp. Är hopplös när jag upplever mig utlämnad, känns som om jag blir utsatt för övergrepp. Visst vill jag ha svar och kunna hantera en ev intolerans framöver men vet inte om det är värt det.

Vill bara skriva av mig… Suckar och våndas inför eländet.

Annons:
Ladydragon
2015-01-20 05:52
#1

det är tyvärr viktigt att du fortsätter äta gluten tills du fått gjort Gastroskopin annars så ser man inte förändringarna i tarmslemhinnan som uppstår vid glutenintolerans och då kan man inte säkert avgöra om du är glutenintolerant eller inte

men sen är det lurigt med IBS det kan även vara nåt annat du reagerar på som oxå triggar igång magen…men mitt råd är att du försöker äta som vanligt tills man får utrett det hela ordentligt 

såvitt jag vet så gör man inte Gastroskopi under narkos däremot så kan man få lugnande medicin som gör undersökningen uthärdligare 

oavsett hur läskigt det än är så är det bättre att försöka få magproblemen utredda ordentligt 

har själv IBS haft det i rätt många år och är ordentligt utredd men man hittade absolut ingenting hos mig men jag tycker ändå med ården så blir det lite lättare man får försöka hitta vad man kan äta o inte o acceptera att magen emellanåt ballar ur

OlgaMaria
2015-01-20 09:17
#2

Du är ändå en vuxen människa och du bestämmer själv vad du ska äta. I min mening har du tillräckligt med indikation på glutenintolerans. Det är ju bara du som behöver vara övertygad, ingen annan. Ser man antikroppar mot gluten tror jag man kan vara säker på vad det betyder. Ser man däremot ingenting på blodprov så vet man ju inte säkert och då kan det vara en större vits att följa upp med gastro. Om jag var du skulle jag anse att jag var glutenintolerant och utesluta det på en gång. Det enda är att du behöver lära dig precis vad det innebär.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2015-01-20 16:41
#3

Önska det vore så enkelt för då hade jag uteslutit gluten från och med nu. Men med tanke på försäkringar mm måste jag få det diagnostiserat vilket man tydligen inte gör enbart utifrån blodprov.  Hoppas verkligen jag får en massa lugnande för jag låser mig totalt om det gör ont eller är obehagligt känner redan av panikångesten över att bli "tvingad" till detta.

OlgaMaria
2015-01-20 17:02
#4

Vadå för försäkringar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2015-01-22 00:20
#5

Har en sjukförsäkring som ger ett engångsbelopp vid glutenintolerans men måste få en diagnos på det.

OlgaMaria
2015-01-22 10:20
#6

Okej, drygt att behöva vänta då. Du tror inte försäkringsbolaget skulle kunna nöja sig med blodprovet? Jag hade iaf ringt och frågat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[LadyK]
2015-01-23 23:57
#7

Har kollat med dem så måste genomgå biopsin först. :/

fridelfina
2015-02-03 22:30
#8

Förstår precis vad du menar, skulle också önska narkos. 

Själv har jag gjort 2 ögonoperationer, som vanligtvis görs i vaket tillstånd, men de sövde mig båda ggr. De insåg att det inte gick att ha mig vaken när jag nästan tuppade av varje gång de mätte trycket! På båda op hade jag med mig ett gosedjur trots att jag vid ena tillfället var 24 och det andra 25. Förlägen

Men det finns ju lugnande som gör att man inte kommer ihåg nåt efteråt, kanske du kan be att få sånt? Jag kommer inte ihåg vad de theter, men man blir rätt likgiltig för det som sker och minnet slås ut. 

När min 2,5 åriga dotter fick diabetes och skulle kopplas upp på flera dropp var hon så svårstucken att de fick pröva massor med gånger och till slut gav de henne lugnande och narkospersonalen fick sticka henne när hon var typ helt utslagen och avslappnad. Hon mindes inget alls sedan, var bara chockad över alla slangar som hon var uppkopplad på.  Sen var det ju lagom jobbigt att som sprutfobiker lära sig allt om sprutor och sånt och dessutom sticka sin egen dotter flera ggr per dag…. men det är en annan story.

Men du kanske kan få gå nån KBT behandling före under de tre månaderna då får vänta, så att du får lära nya strategier till gastron? Kolla på sjukhuset/vårdcentralen/husläkaren, eller kanske tom psykiatrin!

 
 

[LadyK]
2015-02-07 01:36
#9

Hoppas få en tid lite fortare då remissen ligger ute i hela Sverige nu då "mitt" sjukhus har 6 månaders väntetid. Har kollat lite och man kan få propofol och då minns man inget av det. Kommer ha med mig mannen annars gör jag det inte alls. Är livrädd för sådant.

fridelfina
2015-02-07 14:34
#10

Låter som en bra plan! Lycka till!

 
 

Tanjis
2015-02-14 23:51
#11

Du kan inte va sövd under en gastro då du måste vara vaken och svälja. Man kan dock få en hel del lugnande om man vill det men det är inte samma som narkos

[kerstinthemilklover]
2015-02-17 11:00
#12

Är det verkligen vården som utsätter dig för övergrepp?
Du  vill ju själv ha undersökningen för att kanske få ut ett försäkringsbelopp.
Är summan pengar verkligen värt lidandet??
Jag tycker att det verkar vara försäkringsbolaget som utsätter dig för lidande, för de godtar inte antikroppar som bevis på intolerans, nej de vill ha en lång smärtsam utredning. Allt för att göra det svårare för dig att utkräva pengar för något som du blivit utlovad.

Om du redan nu kan lägga om kosten och må bättre så undrar jag varför du ska utsätta dig för mer lidande. Ja undersökningen av tarmen får klarare resultat om du ständigt utsätter kroppen för irritation. Men riskerar inte du att skadorna i magen blir mer långdragna då?

Det finns inga som helst garantier för att biopsins svar kommer att leda till välbefinnande och lycka.

[LadyK]
2015-02-20 00:36
#13

Tyvärr så är det i mitt fall värt pengarna då jag i dagsläget inte klarar av en fungerande kostomläggning med den ekonomin jag har glutenfria alternativ är dyrare. Hade det inte varit så hade jag inte gått med på undersökningen. Sen vem som begår övergreppet spelar inte så stor roll då det är sjukvården som genomför det är det dem jag kommer bli "rädd" för.

Annons:
Tanjis
2015-02-20 05:58
#14

Jag blir lite arg när du säger att vården utsätter dig för övergrepp när dom försöker hjälpa dig. Så jävla lätt är det inte att jobba med folk inom vården! Och hur tusan tänker du att du ska kunna svälja om du är sövd? Visst kan det vara jäkligt otäckt men vad är alternativen, slår vad om att vård personalen skulle välja snällare alternativ om det fanns!

OlgaMaria
2015-02-20 07:44
#15

Jag håller i alla fall med om att det borde räcka med antikroppar plus personlig erfarenhet av att det blir bättre utan gluten och sämre med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ladydragon
2015-02-20 11:31
#16

#15 håller absolut inte med dig speciellt när det gäller gluten bättre att utreda ordentligt för o sen veta vad man har att göra med och ja i värsta fall så kan det vara något allvarligare 

#14 instämmer helt

OlgaMaria
2015-02-20 13:22
#17

#16 Vid förekomst av onormalt höga nivåer av antikroppar mot gluten stämmer det i 98% av fallen att personen har celiaki. (Källa) Andra orsaker kan t ex vara andra autoimmuna sjukdomar, men frågan är ju om personen ändå inte skulle må bättre utan gluten då det finns antikroppar. Jag tycker alltså att det är väldigt lite skäl att inte ge diagnos efter ett positivt blodprov. Kanske kommer det ändras i framtiden med tanke på hur mycket glutenintolerans ökar. När diagnosverktygen utformades ansåg man att celiaki var en mycket ovanlig sjukdom.

Biopsi av tarmen är egentligen ett mycket osäkrare test då det där finns större variation av anledningar till en skadad tarm, och testet har inte lika hög säkerhet som blodtestet.

Hos en person med positivt blodtest tycker jag egentligen bara att det är motiverat att göra tarmbiopsi då personen inte är tillräckligt motiverad att lägga om sin kost.

Bättre att utesluta gluten och återkomma till vården senare ifall man fortfarande har problem. Det är egentligen lättare att undersöka andra orsaker då man tagit bort gluten ur kosten.

Men riktlinjerna är väldigt strikta och de kan VI inte ändra på. Men för de flesta vuxna behövs inte en diagnos på papper.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2015-02-20 18:39
#18

#14 Jobbar själv inom vården och vet att det inte är deras fel men jag kan inte rå för hur jag reagerar. Jag har på alla sätt försökt få läkare samt försäkringsbolag att förstå att jag inte vill/kan göra detta frivilligt men blir bemött med att jag måste och blir helt inmålad i ett hörn.

När jag slutade gå till tandläkaren var det inte deras fel, snarare mitt och mitt förhållande till sötsaker. Men det var inte chokladkakan som satte borren i tanden alltså är det tandläkarskräck jag fick och inte chokladskräck. Fobier är inte logiska och det går inte att rå för att man har dem.

[kerstinthemilklover]
2015-02-20 20:28
#19

#13 och #15
Klart du inte kan rå för din skräck. Jag hoppas att du får en bättre upplevelse än du trodde var möjlig när du gör din undersökning. 
Jag tycker riktigt illa om försäkringsbolagen som målar in dig i ett hörn.

Dessutom önskar jag att resultatet av undersökningarna hjälper dig till ett smärtfritt och trevligt liv. Det är riktigt hemskt att du ska dras med det här i tre månader.  Vårdens väntetider är för långa.

Beklagar om jag lät onödigt hård mot dig i mitt förra inlägg.

[LadyK]
2015-02-21 03:06
#20

Tack Vill bara ha ett slut på detta är helt inställd på att lägga om kosten och ser inga större problem med att avstå saker. En månad kvar tills det gått 90 dagar. Vårdgarantin säger ju att det är max. Har redan svårt att sova på grund av oron så hoppas tiden går fort nu.

Annons:
[LadyK]
2015-03-22 00:32
#21

På måndag är det dags för undersökning, fasar. Planerar att lägga om kosten helt på onsdag för som det är nu ska jag på utbildning på tisdagen och har inte anmält specialkost till den.

OlgaMaria
2015-03-22 10:06
#22

Skönt att det är dags nu i alla fall. Du kanske ska hitta på någon belöning till dig själv efter du klarat undersökningen!? :) Lycka till nu!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2015-03-22 23:14
#23

Överleva och ut i skogen en löptur på kvällen beroende på hur jag mår. Också min sista mcdonalds till middag… 🤪

[LadyK]
2015-03-23 15:24
#24

Undersökningen avklarad. Med lugnande och mannen vid sidan gick det galant, inga större problem alls. Det värsta var bedövningsprayen. Men nu vet jag att det är gluten till 100% vilket är skönt.

OlgaMaria
2015-03-23 15:42
#25

Åh vad underbart att höra att det gick så bra och att du också fick klara besked!! :-) Bra jobbat!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[kerstinthemilklover]
2015-03-23 16:32
#26

Vad skönt att det inte var någonting allvarligare.
Nu hoppas jag att dina försäkringspengar kommer snabbt så du kan få en trevligare tillvaro.

TjockaBerta
2015-04-03 11:30
#27

#23 De har glutenfritt på donken. Eller beställ bara köttet. Burger king har en low carb burgare utan bröd som är jättegod.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[LadyK]
2015-04-03 23:57
#28

#27 jo jag vet men deras glutenfria bröd är inte jättegott vad jag har hört. Sen har jag fått plocka bort laktos också så det ställer också till en del. Men jag mår mycket bättre redan och har inte haft ont och kramper i magen på snart 10 dagar så det är värt det helt klart.

RobinEH
2015-04-04 22:29
#29

För att dementera tidigare så kan man visst sövas inför gastroskopi. Görs bl.a. på lättkräkare och panikslagna. Rätt lätt narkos brukar dock användas eftersom gastroskopin inte tar så lång tid.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fridelfina
2015-04-12 18:10
#30

Skönt att allt gick bra och att du nu har en diagnos att ställa om livet efter! 

Tack RobinAH, då vet jag om den dagen kommer när jag måste göra gastroskopi!

 
 

Upp till toppen
Annons: