Etikettrecept-och-kostrelaterade-tips
Läst 1461 ggr
isla
2015-04-29, 11:53

Alternativ utan mjölk/soja/vete(gluten)?

Min sambo är inte överlycklig över min specialkost. 🤪 Gluten är en sak, men mjölken är värre (han är kalv 😂 ) vilket gjort att jag allt som oftast fått göra antingen två maträtter eller lägga ev sås vid sidan om. Oftast så använder jag rismjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk, men inget av det passar den kräsna sambon 😉, så har därför börjat jakten på andra alternativ. Önskar så att havremjölk fungerade, men som jag förstår det så är den inte glutenfri/vetefri (vilket den, vad jag vet, var när jag var yngre, eller att den iaf påstods vara det)?!

Finns det några andra alternativ på marknaden, alternativt något som man kan tillverka själv?

Anterrabae
2015-04-29, 11:58

Oatlys Havregrädde IMat är vete/glutenfri.. Men då krävs det förståss att man tål havre (vilket jag inte förstod riktigt om du gjorde) Läs på innehållsförteckningen. Jag tycker att den varit bäst med att ersätta krämigheten som mjölkprodukter ger, samt att den inte har jobbig bismak. Den funkar tom i kaffe ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

OlgaMaria
2015-04-29, 12:36

Bli expert på att göra oljebaserade såser, som majonäs, aioli med olika smaksättningar. Urgott när det är hemmagjort tycker jag!

Här finns bra information om olika sorters havregrädde. Ingen av dem garanterar väl att den är glutenfri vad jag förstår.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

isla
2015-04-29, 12:55

#1 Jo havre tål jag, men som jag förstått det så är havremjölken inte glutenfri (står inte glutenfri på förpackningen), utan den innehåller under 100 ppm gluten och eftersom jag inte klarar glutenfria varor med vetestärkelse (eftersom jag inte tål vete) i så har jag inte vågat prova havremjölken. Planerar dock att göra det när jag har en längre ledig period och håller då tummarna för att det går bra, att mängden vete i produkten är så pass liten att kroppen inte påverkas. :)

#2 Jo, vi gör egen beasås och majonäs, men också en del mat som sambon gärna vill ha mjölk/grädde i, såsom korv stroganoff och renskavsgrytor. Lasagne däremot, där såsen inte är särskilt flytande när den är färdig, funkar att göra med rismjölk. Inget gnäll där. 😃

Vad jag hittat, så är det bara soja- och havreprodukter som är ett fullgott alternativ till mjölk idag, men har väl en förhoppning om att det ska finnas andra alternativ, bara det att jag inte hittat dem än. 👍

OlgaMaria
2015-04-29, 13:48

Du kanske kan göra egen havremjölk av Sempers glutenfria havregryn.

OlgaMaria
2015-04-29, 13:56

Har du testat Rapsy matlagningspulver? Inte så kul innehållsförteckning (palmolja och maltodextrin från majs) men det kanske smakar bra? Hittat det på allergimat.se men kanske finns på allergihyllan på vissa större butiker.

isla
2015-04-29, 14:37

Nej, Rapsy går bort, innehåller citronsyra tyvärr. Palmolja är inte heller någon hit förstås.

Göra egen havremjölk ska jag helt klart prova. Låter som ett bra alternativ + att man kan göra så lite eller mycket man vill. Inte ens tänkt på att det går att göra egen. Tack för tipset! 🌺

[Outlawly]
2015-04-30, 07:31

Mandelmjölk går också bra att göra själv :)

Jag tål bara inte mjölk och lagar typ allt hemma med havrebaserat, pojkvännen äter för han orkar inte göra egen mat.

Men säg till din pojkvän att han får laga egen mat om han inte vill äta den du gör ;)

Lisabet
2015-05-06, 17:21

Om det är för att reda såser, så finns det alternativ, t ex:

- äggulor - knepigt, vill bli omelett om det får koka, men kan bli tjockt och krämigt om man är försiktig och vispar ordentligt.

- cashewnötsmör. Lätt. Det här är vad jag brukar använda.

VildaVittra
2015-05-22, 19:38

Ett enkelt sätt att sätta piff på mjölkfria såser, är att hälla en skvätt vin i dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen