Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 5058 ggr
[Melbun]
2015-06-20 12:46

Fruktallergi (äpplen)

Jag är sjukt sugen på att någon gång plantera ett äppelträd i min trädgård men då jag är allergisk blir man lite fundersam. Har varit allergisk mot jordnötter och nötter sedan 6 års ålder. I vuxen ålder har jag blivit allergisk mot det mesta i fruktväg men kan äta sura gröna äpplen, skalade gröna och ibland röda äpplen fungerar. Gulgröna äpplen reagerar jag väldigt mycket på. Ffa de som är lite grusiga och mjuka. Mjuka nektariner som legat ett tag men ej nya fräscha kan jag äta. Plommon och körsbär tål jag inte och har näsan alltid reagerat på dem. Då jag inte alltid reagerar på äpplen undrar jag om det kan ha göra med vilken sort av äpple det är samt om jag är extra känslig mot besprutad frukt? (en vän som påpekade detta) Läste en gång att det finns en "allergivänlig" äpplesort. Fungerar detta verkligen? Märker ni att egenodlat går bättre att äta? Har inte ätit så mycket egenodlat men kan inte komma ihåg att jag har mått dåligt av dem. Hur är era allergier? Hur många olika äppelsorter finns det ifall man blir sugen på att odla eget? Blir tokig på alla dessa korsallergier då jag inte alltid reagerar på all frukt. Varför???

Annons:
tlover
2015-06-20 12:52
#1

Tål du tillagade och/eller torkade äpplen?

Själv tål jag inte äpplen (korsallergi) men jag tål dom om dom är tillagade eller torkade. Vi har äppelträd på gården (som inte gett äpplen än) och jag tänker helt enkelt torka och/eller tillaga äpplena vi får.

l'm back

[Melbun]
2015-06-20 13:01
#2

#1 Ja, jag kan äta all frukt som är tillagad. Har inte försökt med torkade äpplen dock men tack för tipset Tummen upp Korsallergier för mig också men har i princip enbart hittat pollenrelaterade artiklar. Pollenkänslig är jag inte det minsta men kanske beror det på min allergi för stenfrukt ändå? Hur som helst så älskar jag verkligen råa frukter och hade gärna haft ett eget träd. De sura gröna äpplena vi har i affärer kan man plantera såna i trädgården också? Tycker mig enbart se grön/röda träd.

tlover
2015-06-20 13:14
#3

Stenfrukt är ju en korsallergen för björkpollen så det borde väl kunna gå "åt motsatt håll" om man säger så.

Det står väl kanske på dom äpplena i affären vad dom heter? Det står det ju på trädet också. Dom vi skaffade var mest gula om jag minns rätt men vi tänkte mest på sorter som är härdiga här uppe.

l'm back

[Melbun]
2015-06-20 13:28
#4

Ja jo någonstans kommer den ju såklart ifrån! Blir att kika på nästa gång jag går till affären. Bor ju lite längre söder ut så det borde finnas lite fler sorter som trivs här. Visste faktiskt inte att det fanns så många äppelsorter men det är ju bra så finns det något som jag kan äta utan problem också 👍

OlgaMaria
2015-06-22 10:38
#5

Många föreslår att ekologiska/obesprutade äpplen skulle vara bättre men jag tycker snarare tvärtom. Det är ju äpple jag är allergisk mot och inte bekämpningsmedlen (fast sånt vill jag ju inte heller ha ändå).

Visst är det stor skillnad mellan olika sorter. Vi hade ett träd där jag växte upp med gulaktiga vinteräpplen tror jag det var som jag tålde väldigt bra. Ska fråga min mamma om hon minns vad de heter. Det var dock väldigt många av dem som blev fula, men å andra sidan kom det enorma mängder.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-06-22 10:48
#6

För min del påverkar det ju också när på året jag äter äpplena, eftersom mina reaktioner mot äpple blir mycket värre under pollensäsongen. Vi hade ett aroma äpple-träd som fick frukt på sensommaren och de tålde jag sämre. Men vinteräpplena kom ju senare på hösten och då var jag ju naturligt mer tålig, så det spelar ju in också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Melbun]
2015-06-22 12:20
#7

Jo så kanske det också är utan att jag tänkt på det. Kanske därför jag klarar av röda äpplen ibland och ibland inte. Surgröna fungerar dock i alla lägen. Får testa på ekologiskt lite oftare för att se ifall det blir någon större skillnad. Så jobbigt att inte veta säkert när det varierar så mycket. Frukt är bland det bästa jag vet så det är väldigt tråkigt att vara så överkänslig som jag är.

Lisabet
2015-08-13 10:12
#8

Min systerdotter tål inte äpplen, men kan äta ett om hon plockat det, direkt från trädet. Samma sort som legat inne ett tag går inte.

[Melbun]
2015-08-13 19:02
#9

#8 intressant att veta! Undrar vad det beror på. Jag verkar inte heller tåla äpplen som legat länge utan de måste vara så fräscha som möjligt. Reagerar väldigt olika och kan ibland endast få stickningar i läppen eller röda utslag över hela ansiktet..

OlgaMaria
2015-08-14 16:03
#10

Glömde skriva in mammas svar på vilka äpplen vi hade men dessa var det:

transparente blanche

sommarfrukt med kort hållbarhet

Dessa funkade mycket bra för mig till skillnad från andra äpplen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Melbun]
2015-08-15 10:07
#11

#10 tack det ska jag komma ihåg :)

Gronstedt
2015-08-18 13:06
#12

TS, du får be att få ta äpple här och där i trädgårdar och se om det funkar 😉. Det finns många fler sorter än man ser i affärerna.

[Melbun]
2015-08-18 13:15
#13

#12 Ja det är ju precis det. Inte många från affären jag kan äta så det hade varit något! 😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: