Annons:
Etikettinsektsallergi
Läst 21511 ggr
Mainebusters
2010-03-01 02:20

Mygg-och knottbett!

Alltså, jag vet inte, antingen så älskar de mig eller så hatar de mig. Men jag får alltid en massa bett som svullnar och kliar som attan!

En del får inget alls, väldigt mycket orättvist tycker jag faktiskt! Flört

Men vad kommer det sig egentligen? Att plocka bär finns inte i min värld. Jag blir hysterisk av alla flygfän, det är hemskt.

Annons:
[Tassy]
2010-03-01 02:39
#1

Har för mig att det är relaterat till vår doft. Vad jag minns så kan myggor lukta sig till friska personer, de sticker oftare de som har bra blod. Det kan dock vara en myt så det förslår.

Mainebusters
2010-03-01 02:44
#2

Ja, om jag har bra blod det vet jag inte, men blodgivare får jag inte bli. Nej, det är nog en myt. För de som är friska, de får mycket mindre bett. De små, de vet nog om att jag inte gillar dem och hämnas! Skrattande

Bergspuman
2010-03-01 12:05
#3

Jag är likadan. Myggmagnet nr 1! Jag har ett par gånger blivit riktigt dålig när jag fått en stor mängd bett vid samma tillfälle. En gång var på Grekland. I början av sommaren, annan myggsort vars protein i saliven jag nog inte tålde. Betten svullnade grymt och kliandet ska vi inte prata om… Dessutom sprack de och vätskade. Jag fick 50 bett på 10 dagar. När jag kom hem, började det dessutom svullna i halsen och i näsan. Jag fick köpa Clarityn, då gav det sig…

Samma fenomen för ca 3 år sen, fick ca 40 bett vid ett och samma tillfälle. Dagen efter kände jag mig hängig, trött, varm och eländig. Usch.

Mosaik02
2010-03-02 15:14
#4

när min son va liten så reagerade han enormt på myggbett 1 bett på låret gjorde att det svullnade upp till minst dubbla storleken

vårdcentralen sa då att man kan vara överkänslig emot myggor och behandling är antihistamin tabletter och kortison kräm och blir det riktigt illa så kan man få kortisontabletter

kortisonkräm och antihistamin tabletter är recepfritt så det kan man ju pova om man inte vill söka läkare

men blir det riktigt svullet och man blir allmänpåverkad vilket man kan bli då måste man söka vård

Bergspuman
2010-03-02 17:25
#5

Jag skulle plocka bär en sommar i Norrland hos pappa för en 5-6 år sedan. Tog på mig kläder från topp till tå!

Pappas skoterställ, och min mygghatt. Händerna stack ju fram, var ju tvungen att ha dem fria. De fick djungelolja på sig med jämna mellanrum. Endast på det sättet kunde jag plocka blåbär. Annars går det inte. Jag blir uppäten!

Och trots djungeloljan på händerna, tror ni inte de små sattygen letade sig in och bet på händer och fingrar ändå???

Sitter jag i ett sällskap någonstans sommartid, brukar JAG ha hela myggsvärmen omkring mig. Inte andra!

Älskar ju att plocka svamp så det är ett evigt dilemma det där när man ska ut i skogen… Har prövat allt, allt allt.

LinaK
2010-03-02 19:46
#6

Åh vad jag känner igen mig.

Varje år är vi uppe i Lappland på semester, men förra året var en RIKTIGT mardröm! Dom var på mig som hökar, både knott och mygg. Dom var på mina fötter och vader. Jag var alldeles rödprickig och svullen Tungan ute Det kliade ju värre än sju svåra år. Medans alla andra som var med på semestern bara hade en enstaka myggbett.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
1da-sofia
2010-05-12 00:50
#7

Här har ni en som oxå inte tål knott, mygg elr broms, getingen har börjat givit med sej.

Första gången jag blev stucken av geting var på magen och fick världens vattenpåse, osså en bak på svanken, vattenpåse där me, mamma la om med grodblad :b o det funka=)
Har blivigt stucken en gång efter detta men det har inte blivigt nå värre än ett vanligt stick, rött svullet o kliande.

Mygg o knott så får jag svullnad, rodnad som en handflata om det bara är några stick brevid varandra, räcker med 3 st så är det som en handflata, man kan lätt steka ägg på bettet för de e så varmt o de klia som fanken.

Broms ska man nästan inte tala om, där räcker det med 1-2 bett o då e de som en handflata stort, varmt, rött o kliande…

Jag trodde jag hade brutit armen en gång för den såg så konstig ut, så svullen var den, men det var bara nått bett av något slag.

För mej så funkar salva med kortison elr så tar jag vanliga allergi tabletter som Kestine, tycker de funkar bättre än Cetrizin, men det hjälper inte alltid.

Men ja,  en sommar kan vara jäkli me dessa små jäklar :b

nello4ever
2010-05-12 19:50
#8

Usch är också allergisk mot insekter, mygg=HEMSKT, knott=hu, getingar/bin/humlor etc. =hu Myror= HEMSKT

Ett myrbett så svullnar det till minst dubbel storlek, myggbetten blir hårda och spricker:O usch!

RuiXue
2010-05-12 22:47
#9

Efter att ha rest till Norrland på semester hela min uppväxt så har jag nog blivit immuniserad mot myggbettTungan ute När jag var liten kliade det som om det inte fanns någon morgondag. Men nu om jag får ett myggbett så känner jag det inte ens, inte ens när jag fick ett bett eller fler i Kina förra året.

Lustigt nog har jag alltid haft mer ont av myggbett än av knott, annars brukar det vara tvärtomObestämd

Geting vågar jag inte ens tänka på! Vet inte om eller hur jag reagerar eftersom jag inte blivit stucken sedan långt innan min första allergi dök upp.

Jennie


Maria
2010-05-15 20:58
#10

Min man är en riktig myggmagnet så jag brukar säga att han är det bästa myggmedlet att ha med sig, elak som jag ärOskyldig

Annars har jag hört att det ska vara bra att äta öljästtabletter när det är myggsäsong.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2010-05-15 22:02
#11

Själv har jag fått mindre bett sedan jag började äta vitlök, det tycker de tydligen inte om!

Jennie


Punkten
2010-05-16 14:36
#12

Både jag och min pappa är populära bland myggen. På midsommarfesten och grillningarna sitter folk gärna bredvid oss då de vet att risken är mindre för de att bli bitna.. jag har redan blivit prickig från topp till tå av myggbett :/ både jag och min pappa äter mycket vitlök dock :o

1da-sofia
2010-06-30 15:34
#13

Får blåmärken av betten iår…dock har jag inte bleve biten av någon broms än *peppar peppar* :b Plus att dom bli stor o varm o stenhård…

Annons:
[Tassy]
2010-06-30 15:54
#14

huga tur att jag inte är allergisk emot myggor, för dom tuggar mig sönder och samman! Skrikandes Snart får jag väl blodbrist Tungan ute

Mona22
2010-07-01 19:14
#15

Är också allergisk mot mygg och sånt. Vi var och badade för några dagar sedan och jag fick 9 bromsbett. Betten svullnade upp till tallriksstorlek. ett jag fick på armen går hela vägen runt. Ett i knävecket gör att jag knappt kan gå för jag kan inte böja benet.

På en timme fick jag dessutom 32 myggbett. som tur är svullnar jag inte riktigt lika mycket av dem. Min gubbe fick 1 myggbett!!

Har ringt läkaren men de kan ju inte göra något. håller på att klia sönder mig..Gråter

Punkten
2010-07-02 14:00
#16

#15 Jag hade förut en väldigt mild kortisonsalva som jag smörjde in betten med. Det var utskrivet för annat egentligen, men jag var tvungen att testa efter alla problem jag hade.. men det fick svullnaden att gå ned, det kylde lite och så kliade det mindre. Prata med läkaren om det kan finnas något liknande som han/hon rekommenderar. :)

Kommer jag på vad den hette som jag använda skriver jag så klart det här.

NinniH
2010-07-02 14:08
#17

Här är en till som är allergisk emot myggbett.
Brukar smörja in myggbetten med xylocain-salva och det lindrar faktiskt en del.
Åtminstone tillräckligt för att jag inte ska klia sönder dem.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

RuiXue
2010-07-02 16:41
#18

Testa Hydrokortison salva. Finns receptfritt på apoteketFlört

Jennie


1da-sofia
2010-07-03 18:41
#19

Precis #18, finns en som heter Hyderm tro jag….funkar ganska bra =)

Mona22
2010-07-03 21:23
#20

Jag har sedan ni gav mig rekomendationer testat Kestine som apoteket säger är bra, hydrokortisonsalva och kylbalsam och inget av dem hjälper alls. Kestin har jag haft sen tidigare men de hjälpte inte då heller.

Har just nu ett bett i nacken som gör att jag knappt kan vrida huvet. 
Uchs, jag hatar sommaren pga alla odjurRynkar på näsan

Annons:
Yred3
2010-07-03 23:51
#21

Gnid in er med vitlök, innan nigår ut för att plocka tex hjortron. Det luktar inte så mycket som när man äter vitlök. Gnid kring huvud och hals och på ovansidan av handen, så att man inte får vitlökssmak på bären.

När sonen var liten gjorde jag ett vitlöks-halsband. Tog en stoppnål trädde på rund resår, stack nålen igenom två vitlöksklyftor. Så att en var framåt och den andra bakåt, men han tyckte så mycket om vitlöken så att han åt upp dem. Men myggorna höll sig borta.

Har alltid ett Salubrin-stift i handväskan, det lindrar om man väl har blivit biten eller bränd av något.

Mona22
2010-07-04 01:13
#22

#21 värt att prova. Har fått några extra knölar(myggbett) på armarna ikväll..

RuiXue
2010-07-04 07:38
#23

Salubrin är nog det bästa after-bite medlet jag känner till. För att undvika bett kan man köra med den norrländska klassikern djungelsalva eller vad det nu heter. Luktar ve och tusan men sägs vara effektivt till tusen!

Jennie


Maria
2010-07-04 10:01
#24

#23 Salubrin luktar i allafall gott tycker jag.

För mig luktar det sommar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2010-07-04 10:06
#25

#24 Håller medGlad Men vissa klarar inte lukten av detFlört Själv hör jag till kategorin tokstolle som tycker myggspiral luktar gottFoten i munnen

Jennie


Maria
2010-07-04 10:07
#26

#25 HahaSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2010-07-04 10:18
#27

#26 Är man uppvuxen med husvagnssemester i norrland så är manFlört Finns ju inget mysigare än att sitta i förtältet en varm sommarkväll med några värmeljus på bordet och en myggspiralSkrattande Men myggspiral eller ej så gick det allt åt en hel del after-bite och salubrin varje sommarSkrattande

Tappat räkningen på hur många olika myggmedel jag testat ocksåFörvånad MyggA är inte helt kass, men kommer i kass förpackning då rollern gärna fastnarSkrikandes Myggmedel i sprayform är mest lätthanterligt. Minns jag rätt så är Näckens myggolja den bästa jag testat men om den finns att köpa söder om Vittangi vågar jag inte svara påFoten i munnen

Djungelolja är annars det norrlänningarna brukar rekommendera i alla fall.

Bästa hade nog ändå vart om myggmedlen man drar på sig kunde neutralisera myggornas saliv så myggbetten aldrig kliarSkrattande

Jennie


Annons:
Yred3
2010-07-04 13:53
#28

Jag glömde at skriva att vitlöken måste vara riktigt färsk, dvs lite lil till färgen i skalet, är den helvit är den för gammal.

1da-sofia
2010-07-09 01:17
#29

Momma rek spendopp, sådant man doppar spenorna åt korna i, det luktar gott o det slutar klia o svullnaden minskar, funkar bra på mej =)

Upp till toppen
Annons: