Varmkorv m. bröd
Igår åt jag varmkorv, och blev väldigt illamående, hängig och fick en konstig smak i munnen väldigt länge. Jag är redan allergisk mot mycket annat, men har aldrig reagerat på varmkorv innan. Dagen efter, provade jag igen, lite försiktigare, det är inte senapen och inte brödet. Då återstår själva korven och ketchup.. Vad tror ni?
Linn, 12 år.

Reagerade du på samma sätt andra gången?
Efter en snabb googling så hittade jag "allergi mot ärtprotein" (vilket tydligen fanns i korv). Jag vet inte vad ärtprotein är för något men det kan väl vara värt att kolla upp?
medarbetare på allergier.ifokus .
vad är du allergisk emot?
vad va det för sorts korv och bröd du åt?
det första jag tänker på är mjölk det kan både korven och brödet innehålla
åt du det ute eller hemma?
åt du det ute så är det en god idé att äta det hemma så du kan kontrollera vad korven och brödet innehåller
#1 - Ja, fast jag åt (som tur var) bara en halv korv då, och fick en mindre reaktion, såklart.
2# De flesta pälsdjur, äpple, morot, hmm, rå potatis, päron, alla svenska frukter, de flersta grönsaker, pollen, gräs. Men under pollen/gräs perioden, så kan jag knappt äta ngrs grönsaker. Tar för övrigt allergisprutor, så jag är ju överkänslig. Dock har jag gjort det i nästan 1 år nu, och ätit korv m. bröd.
Tack så mycket för snabba svar :)
Jag tål inte tomat, inte heller all ketchup. Jag brukar koka egen ketchup eftersom jag klarar av den bättre då. Jag får även blåsor eller små röda utslag på tunga, blåsa i gommen, eller blir jag torr och får torra läppar eller så kliar det i munnen, på läpparna eller armarna.
Gul tomatketchup var bra alternativ för mig förr men den finns tyvärr inte kvar.
Har du testat att äta en tomat eller röd paprika?
Jag tål ju inte rött kött, men jag reagerar bara på magen, blir trött och hängig och kramper, sura uppstötar m.m.