Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 4234 ggr
[Tassy]
9/15/10, 8:43 PM

Ett mirakel!? Hur gick det till?

För drygt en vecka sedan tog jag mig en bit toblerone, fick en blåsa på läppen och konstaterade att det var ägg i denna. Skumt att jag fick en så mild reaktion tänkte jag, sedan fick jag en fix idé och provade att äta kyckling = inga problem längre!

Efter några dagar tuggade jag i mig en hel snickers (ägg där med), reaktionen uteblev då också, inga blåsor ens. Sen har jag provat en vitlöksdressig med ägg, samma sak. Nu har jag även tuggat i mig rejält med B&J glass med massor av ägg i, och reaktionen lyser med sin frånvaro och jag känner mig som ett frågetecken. Vad har hänt?

Min äggallergi kom som en blixt ifrån en klar himmel, blev jättekraftig, fick anapen utrivet och har haft en chock. Har inte ens klarat att gå förbi äggkartonger på mataffären när det var som värst, och nu drygt 1 år senare försvann allt lika tvärt? Hu rär det möjligt egentligen på så kort tid? Det är dessutom en vuxenallergi?

Jag har förstått att mina allergier är väldigt stressrelaterade och just nu mår jag bättre än på många år. Kan det vara risk att allergin dyker upp igen om jag får en svacka?

Jag ska givetvis försöka få tag i en allergiläkare och rådfråga, men tills dess så frågar jag er här inne.

Annons:
InteAlls
9/22/10, 11:05 PM
#1

Tyvärr har jag ingen aning om allergin kan dyka upp igen, men ville bara skriva grattis! Jag hopppas att du slipper den allergin för resten av ditt liv!

Bergspuman
9/22/10, 11:36 PM
#2

Om du nu, i alla fall tillfälligt, slipper din svåra äggallergi, är det ju guld värt!

Men du har inte testat ännu att äta ägg rakt av?

[Tassy]
9/23/10, 12:58 AM
#3

Tack!

Nej jag har inte vågat äta rent ägg än, men märker av att det inte är helt över än om jag sätter i mig mycket på engång, då bubblar magen och jag mår illa, så jag ligger lågt och unnar mig lite gott ibland när jag känner mig i form för det (inte är sjuk, stressad etc som kan påverka).

Min mor har en teori om att jag inte bör äta ägg under pollensesången, och det tror jag kan vara en god idé eftersom kroppen redan är retad då.

Schnigel
9/30/10, 2:22 AM
#4

Grattis! :D Jag är själv äggallergiker ._.

Du kanske ändå borde testa och se hos  doktorn va dem säger, tänk om du får en jätte stor reaktion till slut? >.<

ZerosMatte
10/12/10, 3:27 PM
#5

Jag blev kraftigt allergisk mot fisk efter att min dotter föddes för 7 år sedan. Doppade jag tungan i en sked med barnmat som innehöll fisk svällde läpparna upp och blev fulla i blåsor och hela gommen svällde. 3 år senare vågade jag mig på att prova typ ett kryddmåt med laxpate och efter det är min allergi mer eller mindre borta. Är jag förkyld/sjuk är jag lite känsligare och läpparna kan svälla lite och även vissa sorters fisk. Makrill går tex inte alls.

Jag pratade med en läkare om detta och det enda han egentligen kunde säga var att allergier kan "växa" bort med tiden och att ett test inte säger så mycket. Det kan visa att du tål det men så gör du ändå inte det och tvärt om, enligt honom i alla fall. Hans rekomendation till mig var att ta en liten tugga, vänta 15 minuter och om ingenting hänt då skulle jag ta ytterligare en osv. Och en fisksort i taget samt att se till att fisken var ordentligt tillagad.

Sen sa han också att det ju är viktigt att tänka på ifall man har andra allergier också. Är du pollen/gräs allergiker tex kan det kanske vara så att du tål ägg under den säsong då den allergin inte är igång så att säga och att du då under sommaren inte klarar ägg, att "bägaren rinner över" då. Korsallergi kanske det kallas?

Jag tycker inte att du ska gå för fort fram, prova lite i taget och se hur det går. Och ett samtal till en läkare är ju alltid att rekomender!

[Tassy]
10/12/10, 4:58 PM
#6

#5 Tack! Du har bekräftat mina teorier.

Jag är fortfarande väldigt försiktig och har alltid sprutorna nära till hands fortfarande, men hittils har det gått bra så när som att magen blev risig efter en pizza med beasås.

Jag har också kommit fram till att jag bör äta helt äggfritt strax före, under och en stund efter pollensesång eller om jag utsätts för för mycket allergener som jag reagerar på en längre stund.

Annons:
Upp till toppen
Annons: