Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3997 ggr
Musiken
12/29/10, 11:07 AM

Utslag - hur blir jag av med dem?

Efter att ha hort sa mycket bra om mineral-smink sa kopte jag mig en mineral-foundation strax fore jul. Skulle fira jul hos svarforaldrarna for forsta gangen, och ville jamna ut hudtonen som var lite rod och flammig efter for mycket jobb, for lite somn och for kallt vader.

Test-sminkar mig pa julafton, och vaknar upp pa juldagen med utslag i hela ansiktet! Det sved, kliade, ogonen var svullna och det var sa torrt att det kandes som att jag sovit med en ansiktsmask som torkat in i huden och hela ansiktet var fullt i knottror. Dum som jag var sa kopplade jag inte ihop det med foundationen och forsokte i panik tacka over utslagen med ett nytt lager…. Obestämd Sjalvklart blev problemet hundra ganger varre och tva minuter senare sag jag forjavlig ut rent sagt, och det gjorde ont i huden!

Allt smink akte av, kortisonsalva och min vanliga ansiktskram akte pa och jag tog allergitabletter for sakerhetsskull. Julfirandet blev langt ifran roligt.

Nu, nastan en vecka senare sa ar utslagen fortfarande inte borta! Jag ar rodflammig och knottrig i hela ansiktet, och det svider och kanns fortfarande som om jag har en intorkad ansiktsmask i fejjan. Och som om det inte vore nog sa har jag fatt samma knottriga och kliande/svidande utslag pa handerna nu ocksa. Smorjer med kortison och min ansiktskram (oparfymerad, ekologisk, for extra kanslig torr hud osv osv). Vad mer kan jag gora? Jag ser inte klok ut, och jag fasar for att ga till jobbet nu om en halvtimme. Och sa ar det ju nyar snart. For att inte tala om hur obehagligt det ar med de har utslagen…

Annons:
[lucke]
12/29/10, 11:34 PM
#1

Jag brukar använda Aloe Vera-gel eller hydrokortisonkräm om jag får utslag. HAr iof aldrig haft det i ansiktet… Är det mineraloljor etc. i mineralsmink? Isf låter det inget vidare…

Musiken
12/30/10, 12:49 AM
#2

Hittar inte innehallsforteckningen just nu, men sa har star det om produkten:
_"Bloom's Pure Mineral Foundation feels like silk
and gives skin a soft, natural luminosity. Binder,
preservative, oil and talc free, means it won't clog
pores, is perfect for sensitive skin and provides
excellent coverage for women with acne, rosacea,
scarring or broken capillaries."
_Sa det borde ju inte vara mineraloljor i tycker jag..

Var till apotekshornan pa Boots idag och horde mig for, och hon tyckte att jag borde tugga allergitabletter i nagra dagar och smorja in med E45-kram. Kramen jag har nu ar E45 med kortison, sa det ska nog fungera ok det med, och sa smorjer jag med min vanliga hudkram ovan pa det for att tillfora lite extra fuktighet och skydd. Har inte lyckats hitta nagot liknande Idomin har, men har ju min hydrokortisonkram, och Aloe Vera verkar vara bristvara det med..

[lucke]
12/30/10, 10:29 AM
#3

Vad skumt- men jag undrar ändå om mineralsmink är så fantastiskt som det sägs… Jag har ganska känslig hy och använder krämpuder (torrt) dagligen sen en massa år och har aldrig märkt av det negativt på min hy.

8 hour cream kan ju hjälpa, och ev after sun gel om du inte hittar aloe vera…

Upp till toppen
Annons: