Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 12686 ggr
[marion69]
5/9/11, 3:21 PM

Sol-allergi....

Är det fler än jag som kämpar med sol-allergi nu när solen är framme och steker?

Utan solkräm med hög faktor kan jag inte vara i solen mer än 5 minuter utan reaktion. Med solkräm kan jag vara säkert 20-30 minuter.

Man får utslag på armar, ben, händer, bröst som kliar. Det är som små knottror som blir värre och till slut blåsor.

Finns det någon effektiv behandling mot detta? Är det någon som genomgått  behandling?

Jag älskar ju sommaren och nu har vi köpt båt och funderar på hur jag ska klara av solen.

Jag får köpa total sunblock 100+ och klä på mig kläder och hatt och sånt.

Annons:
[Pirkkolino]
5/10/11, 11:02 PM
#1

#0 Jag vet hur du har det.

Själv har jag kämpat med samma sak hela livet. Måste alltid ha kläderna på vilka skyddar min hud.

Mina läkarna har sagt, att det inte finns något behandlig som botar sol-allergi. Men forskningen går framåt hela tiden. Vem vet..kanske en dag.

Hälsning. Pirkko

[Maine]
5/11/11, 7:04 AM
#2

När man har solallergi, känner man inte av det året om då? *nyfiken* Eller är det "bara" vår-höst?

[marion69]
5/11/11, 9:19 AM
#3

#2 Jag känner bara av det från vårkanten o hela sommaren och hösten.. så länge solens strålar är starka och tar.

Vårstrålarna är ju extra starka också. Men skulle jag vara uppe i fjällen där solen reflekteras mycket i snön, så får jag inte utslag i samma utsträckning eftersom jag har en massa kläder på mig och i ansiktet är jag inte lika känslig när det gäller knottror/blåsor, men däremot får jag lätt pigmentförändringar där

=1 Ja jobbigt :/  Jag tyckte jag läste något om ljusterapi, men vete sjutton om det kan funka.

AnneN
5/11/11, 9:38 AM
#4

Googlade lite då jag blev nyfiken på denna typ av allergi - det jag fann är att man kan "härda" huden genom att sakta vänja den med solarium där man börjar med att sola 1-2 minuter och sedan ökar på tiden sakta men säkert.

Och att denna allergi brukar vara som värst under våren/försommaren eftersom att senare under sommaren så har huden blivit härdad då den blivit lite tjockare och fått mer pigment.

Källa: http://www.netdoktor.se/hud-har/?Tab=Questions&Question=36525

Även här kan man finna en behandling som eventuellt kan vara till hjälp http://www.medicenter.fi/sup.php

Snubblade även över denna sida med solskyddskläder http://www.proteksol.se/ kanske kan vara ett alternativ för er som är solallergiker?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[marion69]
5/11/11, 9:43 AM
#5

#4 Tack för länkarna. ska kolla.

Jag har provat att härda min hud, men det funkar inte…

Även i solarium får jag utslag.

[marion69]
5/11/11, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ljusterapin funderar jag på att testa till nästa år och se om det funkar.

Hittade lite kläder med UV-skydd och kunde inte låta bli att skratta hehe…

Ska man behöva se ut så här? haha

Annons:
[rightPAW]
5/20/11, 10:49 PM
#7

Jag är också extremt känslig mot solen. Får eksem, mina händer sväller, kan inte greppa saker etc.

En sommar blev eksemen så extrema att det blev som köttsår över hela underarmarna. Fick gå med lindade armar nästan hela sommaren.
Nu använder jag solskyddsfaktor 50, då kan jag gå i kortärmat, men händerna har blivit det största problemet på senare tid. finns tabletter som fungerar rätt bra.

Hela kroppen tar stryk, orkar inte vara ute längre stunder utan att få yrsel och ont i händer och armar.

Riktigt jobbigt då man inte kan njuta av sommaren på samma sätt som andra.

[target]
6/9/11, 10:32 AM
#8

Förra sommaren fick jag soleksem i hela ansiktet. Jag har även rosacea som enligt läkaren triggade igång soleksemet. Det var den värsta sommaren, hela ansiktet fullt med vätskande blåsor. Med mediciner så blev det långsamt bättre, men sen krackelerade huden så jag såg ut som saharas öken i flera veckor med jobbig klåda som följd. Jag fick en salva att smörja in morron och kväll med.

Nu använder jag keps eller hatt som skydd och försöker låta bli att exponera ansiktet i solen så gott det går. Förstår verkligen hur jobbigt du måste ha det.

[marion69]
6/9/11, 10:55 AM
#9

Jag har varit ute på skön rätt mycket nu. Jag har smörjt in mig noga varje dag med sunblock och så har jag keps. Det har gått bättre i år.

Jag tror det är för att jag inte fått värmeutslag i kombination med soleksem.

Det kliar mest på armarna och jag har fått knottror, men jag har faktiskt fått lite färg också!Glad

Vi får se hur det går när juli och fukten kommer. Det har ju redan varit lite fuktigt denna vecka. Då brukar värmeutslagen komma.

#8 Hur har det gått denna sommar för dig?

[target]
6/9/11, 8:19 PM
#10

#9 jådå, än sålänge har det gått bra, men sommaren har bara börjat. Förra sommaren hade vi extrem värme och det var fruktansvärt. Hoppas det inte blir så i år.Glad

[Angel88]
6/10/11, 10:42 AM
#11

Hej på er alla. Jag har också just råkat ut för detta trevliga fenomen. Visst har jag haft lätt för att bli lite bränd och röd förr, men inte som detta. Började för några dagar sedan. Började få små små röda prickar längs med vänstra över och under armen, såg det när jag satt på bussen (6/6). I förr går hadde jag badat med små syskonen i polen, gick in en stund tyckte det sved så på vänster armen och högra samt bröstet. Vänseter armen hadde dom små röda prickarna förökat sig till en bubblig röd matta som var ca 2 mm tjock såg ut som ett band som var ca 10 cm brett på över armen och smalnade av till ca 2 cm på under armen samt jag kände mig domnad och tung i armen, inte lika illa på höger sidan dock. På bröstet så hadde jag också fått prickar samt ordenklig rodnad.

Pappas fru hade just tagit fram ett fruset smörpaket som jag snodde och tryckte emot. stog och drog det fram och tillbaka över armen i ca 20 minuter och rodnaden gick ner lite grann. Av grannen fick jag alovera gel och creme. Det har hjälpt en del, det kliar mindre och så. Det röda har nästan försvunnit, men jag har fotfarande prickarna kvar.. samt att jag e tung och domnad i armen. Jag har pratat med 1177 (sjukrådgivningen)och hon sa att man inte kan vara alergisk mot sol ljus. Att jag bara skulle kyla ner armen, och köpa kortison salva. och blev det sår som började vara skulle jag gå till en sköterska. Jag fick inte visstas ute om dagarna utan att vara täckt med kläder, vilket är totyr för mig då jag knapt klarar värmen med bara linne och kort byxor. Så det lär väl bli att jag e ute sent på kvällarna i stället.. Vill inte dö av värmeslag precis..

Någon som har fler tipps

Upp till toppen
Annons: