Annons:
Etikettmedicin
Läst 11409 ggr
[Lillfjanten]
2012-04-08 11:18

Allergitabletter - vilka använder du?

jag har ju använt aerius i många år, en om dagen enl ordination, men tar två under pollensäsongen, då det är som värst.

vilka tabletter har du? tänkte om det kommit ut nya på marknaden, det är ju lätt att man trampar i samma spår år ut och år in Flört

Annons:
[Momiji]
2012-04-08 11:24
#1

Jag använder Loratadin, eller Clarityn. Vanligtvis Loratadin men om jag inte har något hemma och får en reaktion så blir det Clarityn eftersom det säljs på macken på andra sidan gatan. Aerius hade jag förut då det var dom läkarna tyckte jag skulle ta men blev extremt trött av dom så jag böt.

JohannaEkroth
2012-04-08 11:24
#2

Aerius - enda jag inte blir trött av. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
2012-04-08 11:29
#3

jag har använt mediciner med både loratadin och cetirizin som aktiv substans, men det som funkat bäst hittills är desloratadin (aerius).

sen så kan jag ju inte vara utan min kära rhinocort (pulver), den är kanon, då jag får sår i näsan av spray.

JohannaEkroth
2012-04-08 11:31
#4

Lillfjanten - Rhinocort är okså min bästa vän.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
2012-04-08 11:31
#5

sen vet jag inte om det är aerius som gör mig lite trött ibland, jag äter den året om, men jag använder ju även starkare värktabletter då jag har kronisk värk.

[Momiji]
2012-04-08 11:43
#6

Rhinocort nässpray vet jag inte hur jag skulle klara mig utan. Det enda som hjälper mot näsan för mig då jag inte klarar av vanligt nässpray

Annons:
[Lillfjanten]
2012-04-08 11:57
#7

#4 Glad

#6  har du provat rhinocort i pulverform?

[Momiji]
2012-04-08 12:34
#8

# 7 Nä, bara som vanligt nässpray

[Lillfjanten]
2012-04-08 14:23
#9

#8  okej.

AnneN
2012-04-08 15:06
#10

Jag tar cetirizin, sedan vid behov så tar jag även nässpray & ögondroppar som jag inte minns namnet på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[lucke]
2012-04-08 17:00
#11

Om jag har råd köper jag Zyrlex, annars blir det nån billigare tablett, men tycker inte att de funkar lika bra, fler biverkningar osv.

saraBvB
2012-04-08 21:33
#12

Har Aerius och Rhinocourt Aqua som kompletterande Nässprej.

Jag har tagit lite olika preparat innan som liten tavegyl vilket jag avskyr eftersom jag blir så trött och seg av det. Jag är hellre utan medicinering än äter tavegyl. En period innan jag fick min utredning åt jag clarityn (vilket jag fick huvudvärk av och som dessutom inte hjälpte speciellt bra. Under utredningen åt jag en annan medicin minns inte namnet på den funkade ganska bra men kände att min motorik påverkades. Så när Aerius kom ringde jag och frågade om jag fick byta. Aerius funkar bäst hittills.

[Lillfjanten]
2012-04-08 22:51
#13

#12  vad har du gjort för utredning?

för övrigt så är det lite tokigt att man får aerius i 90-p nuförtiden, då får man inte ut lika mycket, sen klagar läkarna på att receptet inte räcker så länge som de borde göra. visst kan man få 100-p med, men då blir det ett pristillägg på ca 35 kr tror jag. så blir det för mig iaf när jag beställer via internet.

Annons:
saraBvB
2012-04-09 07:22
#14

Astma och allergi utredning innan den var jag undermedicinerad.

Jag får en ask utskriven som räcker i tre månader tar en tablett varje dag.

[Lillfjanten]
2012-04-09 08:22
#15

#14  okej, det är intressant att veta vilka utredningar/allergitester de gör nuförtiden Glad rätt medicinering är viktigt vid astma. jag ska träffa en annan läkare nästa vecka och då ska jag prata mer om allergin.

saraBvB
2012-04-09 08:55
#16

#15 Det var runt 10 år sedan jag gjorde min utredning. Allergin och astman har jag haft sen jag var 4 år. Jag hade en släkting som skrev ut medicinerna åt mig plus att jag köpte en del receptfria preparat och självmedicinerade. Tyckte att det behövdes lite ordning så jag bad min släkting om en remiss så att jag verkligen skulle få utrett vad jag behövde ta och så jag fick en medicinering som fungerade.

Jag vet inte vad det görs för utredningar annars det är inte säkert att det hade blivit någon utredning om jag inte bett min släkting att skriva en sådan remiss. Så jag är inte säker på att det säger så mycket om vilka utredningar som brukar göras Flört

Vad som är bra och intressant är att jag fick en fungerande medicinering mot både astman och allergin. Ofta har det hänt mig att läkare inte tar allergin (hössnuvesymtomen) på allvar utan bara behandlar astman. Men jag tycker att astman också blir bättre om allergimedicineringen fungerar.

[Lillfjanten]
2012-04-09 08:57
#17

#16  skrev släktingen ut medicin utan att du hade kollats först? eller hade släktingen undersökt dig? det är trist när läkare inte tar patienterna på allvar, inte lyssnar, inte förstår. då får man byta. jag går helst inte till vårdcentralen längre, det är ett lotteri, man vet inte vilken läkare man får, och det blir sällan bra.

saraBvB
2012-04-09 13:30
#18

#17 Nej hon hade inte gjort en regelrätt undersökning, men vi har mycket allergier och astma och läkare i släkten. Hon kände mig bra och hade känt mig sen jag var liten. Medicineringen jag har nu skrivs bara ut jag har inte någon fast bra vårdkontakt på vårdcentralen tyvärr Obestämd Det funkar ändå rätt bra eftersom astman och allergin är relativt stabil, men får jag problem kan det bli jobbigt att se till att jag får tag i rätt läkare.

När jag var gravid och ville ha råd om medicinering och amning fick jag en läkare som inte kunde någonting och som helst hade sett att jag slutade med alla mediciner utom pulmicort, men det löste jag genom att kontakta vårdcentralens medicinska ansvarig som också är forskare inom astma och allergi. Glad

RuiXue
2012-04-13 12:58
#19

Tar just nu Aerius, Betapred (2ggr per dag, 1.5mg per dos), Flutide nasal (2sprayningar i vardera näsborre) och vid behov tar jag Ventoline. Ändå är jag inte helt symtomfri men klarar mig i alla fall. Utan Betapred skulle jag inte kunna andas ordentligt! Skulle ha börjat trappa ner igår men det gick inteObestämd

Jennie


[Lillfjanten]
2012-04-13 13:07
#20

#19  vilken allergi tar du betapred för? jag använder den mot livsmedelsallergi, det händer inte ofta, men den är bra att ha hemma.

Annons:
RuiXue
2012-04-13 13:12
#21

#20 Tar den som kur mot min pollenallergi. Har sedan 2010 behövt Kortison för att hålla symtomen på en acceptabel nivå. Fick Prednison eller Prednisolon 2010 i 3 dagar, och sedan Depo-Medrol i två omgångar resten av säsongen. Förra året blev det en kortisonspruta. Nu i år fick jag veta att de slutat med sprutorna och föredrar tabletter istället vilket jag inte har nåt emot. Lär nog få hålla på med Betapred tills polleneländet lugnar ner sig lite i alla fall så räknar med att få hålla på i minst en månad med daglig Betapred Obestämd

Jennie


[Lillfjanten]
2012-04-13 13:15
#22

#20  okej, jag har aldrig hört att någon har den mot pollen, man lär sig något nytt varje dag. Det låter som att du har en jobbig allergi Rynkar på näsan

RuiXue
2012-04-13 14:04
#23

#22 Jo, den tar på krafterna. Nytt för i år är att näsan helt sväller igen! Annars är det en fruktansvärd trötthet och tung andning som är det värsta, orkar inget alls typ.

Jennie


[Lillfjanten]
2012-04-13 14:21
#24

#23  stackare, du kan ju knappt vara ute?

RuiXue
2012-04-13 14:35
#25

#24 Håller mig inne utan att öppna dörrar och fönster i den mån jag kan. Går jag ut så är Ventolinet med mig.

Jennie


[Lillfjanten]
2012-04-13 14:37
#26

#25  du bor inte på landet väl, det kan ju göra saken värre också?

RuiXue
2012-04-13 17:36
#27

#26 Bodde i Köpenhamn när jag började få lägga till Flutide och Kortison tabletter/sprutor. Nu bor jag hemma i Vårgårda igen, som ligger mitt ute på landsbygden, omgivet av skogar och fält så här är ju allt 1000000000 gånger värreRynkar på näsan Och jag kom fram till sent på eftermiddagen att FAN, har inte tillräckligt många Betapred kvar hemma för att klara helgen om jag måste ta 3 tabletter åt gången, 2 gånger per dag! Då tar tabletterna slut imorgon kvällSkrikandes Mitt recept finns inte på apoteket förens på Måndag!

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: