Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 3523 ggr
råttan1
2012-03-25 19:58

Någon med kattallergi som kan ha andra pälsdjur!!!

Hej!

Är allergisk mot katter. Reagerar med nästäppa, kli i ögon och tungandad. Gäller inte ihop med alla katter utan främst för den katt jag hade när jag blev allergisk.

Vill nu skaffa råttor. tror ni det går  eller är jag automatiskt allergisk mot dem? Svårt att svara på förstås.

Tacksam för svar snabbt

Annons:
[Joanna76]
2012-03-25 21:51
#1

Jag är på papper allergisk mot katt och hund men reagerar inte på hundar alls. Har faktiskt aldrig hört om en rått allergiker. Spontant känns det som du mycket väl skulle kunna klara av det. Ett tips är att besöka en djuraffär, är du allergisk mot något dom har brukar det visa sig rätt snabbt. Själv kan jag vara i såna butiker utan problem.

råttan1
2012-03-26 10:07
#2

Har hört om folk som blivit allergisk mot råttor, men hoppas att det går bra.

Tack för ditt svar.

Någon annan med erfarenhet???

[lucke]
2012-03-26 15:28
#3

Jag är svårt allergisk mot tex hundar, katter och marsvin (även nakenvarianter). Troligen mot fler pälsdjur, men jag har inte fått chansen att umgås med tex kaniner. Jag känner absolut ingenting av mina råttor (har 5 honor). Jag har haft råttor i 2 ½ års tid utan avbrott, helt utan problem. Umgås väldigt intensivt med dem, har dem upp i ansiktet osv. Så det kan funka trots att man har svår allergi mot en massa andra pälsdjur. Vissa påstår att hanar är mer allergena, så det skulle jag inte våga chansa på att skaffa dock…

råttan1
2012-03-26 17:14
#4

Skönt att höra att det finns ett litet hopp.

[lucke]
2012-03-26 17:17
#5

Ja, för mig var det en chansning, jag visste inte säkert att jag tålde råttor när jag skaffade. Alltid bäst att testa innan, tex genom att hälsa på hos råttägare och då umgås mkt med råttorna.

saraBvB
2012-03-29 19:52
#6

jag utvecklar nya allergier mot alla pälsdjur jag har kontakt med. Så nej jag har inte aldrig kontakt med päldjur. Det räcker med att jag redan utvecklat allergi mot de flesta pälsdjur inklusiver fåglar.  Unulatallergi har jag också utvecklat jag har då aldrig hört tala som någon annan som har underlatallergi.

Annons:
[Lillfjanten]
2012-04-07 11:46
#7

är allergisk mot katter, men vissa raser går bra. har haft gerbiler, men jag använde toa-lätt i buren då jag inte tål hö och spån. då mina gerbiler inte var så tama, så hanterade jag inte dem så mycket, men de gånger jag gjorde det, och de råkade riva mig med tassarna så fick jag klåda och såren svullnade.

sen är det ju så att bara för en tål det ena och det andra, så funkar det inte för den andra. man får testa helt enkelt.

Eliinn
2012-04-19 20:33
#8

#2 Min mamma var allergisk mot pälsdjur när hon var i 14års åldern men allergin försvann och vi hade både katt, hund och marsvin i flera år utan problem men sen skaffade vi råttor (honråttor) och hon började reagera på råttorna och  åven vår dåvarande katt och hund helt plötsligt. Har hört att råttor är allgeriframkallande men det är bara något jag hört, är nog väldigt inviduellt. I min mammas fall var det nog råttorna som tyvärr utlöste hennes allergi igen.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: