Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3473 ggr
lilla jag
5/9/12, 7:57 PM

Visste du att?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har pälsdjurs allergi men jag klarar av att ha en Bichon havanais, för dom är så kallat allergivänliga hundar.

Så om du är pälsdjurs allergiker så kanske till och med du kan ha en hund.

Pälsen anses gynnsam för pälsdjursallergiker. Trots detta kan man egentligen inte tala om att rasen är "allergifri. Pälsen är lång, silkesmjuk, svagt vågig (ibland krullig). Färgen är ofta vit, beige, sobel eller svart, ibland en grundfärg med inslag av en eller två andra färger. Havanaisen kräver en del pälsvård. Den ska inte klippas eller trimmas men måste kammas regelbundet och badas var 14:e dag för att pälsen ska hållas ren. En fördel är att Havanaisen inte fäller.

Bichon Havanais räknas som en "småhund". Den är en av de tre raser som lever längst i Sverige enligt Agrias hälsostatistik. Havaneser lämpar sig väl närmast släkt med Bichon frisé och Bolognese. Bichon-familjen består dessutom av raserna Coton de tuléar, Löwchen och Malteser. De är långhåriga småhundar. Den ska enligt rasstandard inte väga mer än sex kg.

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

Annons:
[ElisabethYL]
5/9/12, 8:08 PM
#1

På min dator kommer sista stycket upp två gånger, är det bara min dator som visar så? Ska jag gå in och ändra? Om du inte vill det, så gör jag det inte..

lilla jag
5/9/12, 8:09 PM
#2

hur gör man det då?

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

[Fröken P]
5/9/12, 8:10 PM
#3

det är kul när man kan ha ett djur trots att man har en allergi. jag har katter, men är kattallergiker, så jag är glad att jag har hittat en ras som jag tål, hundar tål jag mycket sämre. men man får testa sig fram, den ras som en tål, kan vara rena döden för en annan, så man får testa försiktigt. något som mång förespråkar är att sova med ett örngott som gnuggats på djuret, men det tycker absolut inte jag. däremot så skulle jag kunna tänka mig att låna hem ett djur (låter inget vidare kanske, men för mig enda alternativet) och se hur det går i min hemmiljö. jag kanske är superallergisk hos uppfödaren och det kan i sin tur bero på många saker, flera djur, mycket hår, andra allergener som kan irritera osv.

lycka är att kunna ha ett djur trots allergi, men man ska inte ha djur tycker jag om man måste medicinera mer för deras skull, det kan slå tillbaka på en själv.

lycka till med hunden!

[ElisabethYL]
5/9/12, 8:15 PM
#4

#2 Man får helt enkeltkontakta sajtvärden (i det här fallet mig) och be om hjälp. En fördel är ju att vara så exakt som möjligt i vad man vill ha ändrat och i vilken tråd.

Glömde hälsa dig välkommen hit.

Har själv haft husdjur, fram till nyligen och det är verkligen härligt med djur rnt omkring sig..

silverhuldra
5/9/12, 8:29 PM
#5

Hej och välkommen Skrattande

Mvh. Silverhuldra

lilla jag
5/9/12, 8:30 PM
#6

ok ta gärna bort dubbla raden då tack

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

Annons:
lilla jag
5/9/12, 8:31 PM
#7

5# tack

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

[ElisabethYL]
5/9/12, 8:35 PM
#8

#6 Fixat. Kan säga att jag hjälper gärna till om det blivit fel, men går inte in och ändrar om inte medlemmen bett om det eller att det står något som strider mot trivselreglerna (vilket inte hänt sen jag tog över sajten för 1-1½ år sen) Glad

lilla jag
5/9/12, 8:40 PM
#9

tack så mycket

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

[ElisabethYL]
5/9/12, 8:46 PM
#10

Det var så lite så.. Glad

silverhuldra
5/9/12, 8:49 PM
#11

Det är roligt när någon med allergi hittar djur de tål, i vår familj är det inte ens tal om att försöka då vi är många med pälsdjursallergi samt att vi fortfarande har allergier som helt plötsligt poppar upp - här vågar vi inte riskera att de blir värre eller nya kommer som gör det svårt att leva ett  "normalt" liv.

Mvh. Silverhuldra

[lucke]
5/9/12, 9:10 PM
#12

Glad för din skull TS- vat själv hur glädjande det är att hitta ett djur man tål trots att man är superallergisk mot de flesta.

Upp till toppen
Annons: