Etikettfödoämnesallergi
Läst 55022 ggr
Tessen
2012-06-24, 01:11

Mörkröda, ömma, svullna läppar.

Idag på kvällen så började jag få ont i munnen. Tittade på läpparnas insida och det är svullet i hela läpparna, områden på insidan av läppen med mörkröda små fläckar och det ömmar bara jag dricker vatten. Vad jag vet har jag inte ätit något ovanligt och jag har aldrig haft en födoämnesallergi innan i hela mitt liv.
Jag åt en risifrutti till frukost då jag var tvungen att få i mig något trots att jag inte hade någon som helst matlust. Har ätit 2 piggelin under dagen då jag varit torr och öm i halsen.
Till middag åt jag kokt, sedan stekt potatis, en toscansc vegbiff med tomater och mozzarella i, en klick aioli och lite senap. Det är sån jag brukar äta.
De enda jag ätit idag som är det första för i år är några svenska jordgubbar och det är när jag ätit dom som det svidit som allra värst. Har aldrig haft problem med jordgubbar innan, åt spanska jordgubbar senast i vintras utan problem. Men nu känns läpparna svullna och dom är som sagt rödflammiga på insidan och det ömmar på insidan när jag dricker eller äter, vissa saker gör ondare än andra. Det har inte svullnat eller reagerat så på något mer ställe i munnen som tur är.

Dom enda allergier jag vet att jag har är latex och pollen från hassel, björk, gräs och gråbo.

Tog en extra Aerius nu på kvällen i hopp om att svullnad, det rödfläckiga(som ser ut som ytliga blödningar i små fläckar) och svedan ska vara borta imorgon och det bara är något tillfälligt.
Har någon annan reagerat så här på något dom aldrig haft problem med innan och isf vad kan det bero på? Jag tar antihistaminer pga pollenet.

Lägger in två bilder så ni kan se hur jag menar.
Underläppen ser inte riktigt så illa ut efter att jag smort flera lager med försvarets hudsalva på. Tycker iofs inte heller att jag fick en bra bild på underläppen utan den är lite rödare än vad som syns.

/T

Tessen
2012-06-24, 01:12

Överläppen är den som är värre och både känns mer uppsvullen och svider mer vid intag av föda eller dryck. Kan även tillägga att ena mungipan börjat svida senaste timmen och nu har spruckit lite lätt till följd av svullnad.

/T

UlrikaD
2012-06-24, 01:21

Jordgubbar är ganska vanligt att man är allergisk mot. En del är allergiska ifall jordgubben inte är helt mogen, och en del mot vissa sorter bara. 
Jag tål inte jordgubbar alls, kliar i halsen och läpparna känns varma och tjocka. Åt några stycken på midsommarafton och det var ju inte så lyckat.

Man behöver ju inte varit allergisk tidigare, det kan ju komma när som helst i livet.

Jag är allergisk mot en del saker man äter och jag tål de sakerna ännu mindre under pollensäsongen. Är precis som om kroppen inte orkar slåss mot allting på en gång.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

dermot
2012-06-24, 01:25

Så såg min kusin ut när hon åt jordgubbar för nåt år sedan - hon är allergisk mot jordgubbar och grön kiwi.. Du kanske kan göra ett allergitest hos vårdcentralen? Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Tessen
2012-06-24, 01:42

Åh nej, jag som tycker om svenska riktigt saftigt mogna jordgubbar så otroligt mycket :(

Jag ska på återbesök hos min läkare på tisdag pga min Fibromyalgi. Kanske skulle kunna be om ett allergitest för jordgubbar då.

Buhu, nu vart jag ledsen. Jag som hoppades (även om jag misstänkte jordgubbarna innerst inne) att det inte skulle ha med jordgubbarna att göra. Gråter

/T

[ElisabethYL]
2012-06-24, 03:43

Tänk bara på att inte ta någon form av antihistamin 48 timmar innan allergitestet görs, det kan påverka testresaultatet så att ett test som skulle visa positivt visar negativt…

Själv korsreagerar jag på jordgubbar och såg ut ungefär så sist… (Lite värre då jag hade afteutslag samtidigt Skäms) Man kan korsreagera på jordgubbar när man har gräspollenallergi - kanske det du råkat ut för? Lite för mycket för kroppen helt enkelt, vilket skulle kunna förklara att du reagerar nu på de svenska jordgubbarna men inte reagerade på de spanska jordgubbarna i vintras då det inte var något pollen i luften. (En ren spekulation ifrån min sida)

Hoppas att det ger sig och att du mår bättre imorgon..

[Fröken P]
2012-06-24, 07:23

min dotter tål vissa jordgubbar, vissa inte.. varför vet jag inte, och jag vet inte var de kommit ifrån, då hon inte ätit dem hemma.

Tessen
2012-06-24, 14:38

#5 Jag tog antihistaminer för en stund sen. Men jag får väl låta bli dom tills på onsdag. Jag ska ge det ett andra försök idag men då jag är rädd att svullnaden ska sprida sig i munnen och ner i luftvägarna (har astma också) så får jag ha antihistaminer i närheten ifall det blir sådär igen. Jag vill verkligen inte ha allergi emot jordgubbar för det är något av det godaste jag vet och har alltid kunnat äta massor, igår åt jag tre st sen kom dom där outslagen, svullnaden och ömheten. Kanske får bli så tråkigt att jag fårhålla mig till att äta frysta jordgubbar på vintern. Jag tycker ju trots allt väldigt mycket om att baka tårtor och rårörda jordgubbar är ju så himla gott i! Men jag kanske får tänka om lite och använda blåbär i tårtan( en minitårta på 12cm/diameter bara för att jag känner för det) jag tänkte greja ihop i veckan. Skulle haft rårörda jordgubbar och hemmagjord jordgubbspuré i frostingen jag ska täcka tårtan med. Hallon är för mycket kärnor i som fastnar mellan tänderna och är jobbiga, även om det är gott. Men men, tråkigt när man blir allergisk mot något av det man gillar bäst.

Är fortfarande lite öm och fläckig på överläppen.

#6 Jag äter helst bara närodlade jordgubbar och jag vet att dom inte är besprutade eller så äter jag frysta jordgubbar när färska är ur säsong. Men kanske får låta bli jordgubbarna under pollenperioden. Det är iofs då dom är färska och goda. Tråkigt då jag aldrig haft någon födoämnesallergi innan :(

/T

[ElisabethYL]
2012-06-24, 15:17

Det vore förståss väldigt tråkigt för dig om du inte kan äta jordgubbar på sommaren (själv så kan jag äta upp till 4 dl på vintern men aldrig under pollensässongen, då allergibägaren rinner över av en enda).

En liten tröst i sammanhanget är nnog att ur allergisynpunkt är jordgubbar och hallon helt olika (som du skre är även hallon gott även om det är mycket kärnor), blåbär, lingon och liknande bär har jag dålig koll på…

Tessen
2012-06-24, 15:43

Mjo det kanske har blivit för mycket för kroppen efter den extrema pollenhalten av björk under våren också. Sen så är det måttliga till höga halter gräspollen ute nu förutom när det regnar.

Vad jag vet är väl jordgubbar värre ur allergisynpunkt än dom flesta andra bär som hallon och blåbär som jag ätit frysta, upptinade flera ggr i sommar redan utan reaktion.

/T

UlrikaD
2012-06-24, 16:00

#5 Var precis så jag menade. Att man reagerar mer mot någonting ifall man samtidigt är allergisk mot någonting annat.

Jag gav mina chillor hö en gång och sen åt jag en kaka som det var nötter i. Brukar alltid klara såna kakor i vanliga fall, men inte den dagen. Då blev det helt enkelt för mycket på en gång.

Tessen
2012-06-24, 18:14

#10 Jo jag förstod. Får försöka äta jordgubbar i små mängder och bara ha små mängder jordgubbar i tårtor på sommaren och bara när det varit regnigt några dagar så pollenhalterna är låga!

Jag kunde faktiskt inte motstå den där påsen med jordgubbar i kylskåpet nyss när jag höll på och värmde mat. Men det är bara någon minut sen jag stoppade i mig några stycken och nu ska jag äta, sen ska jag ta några jordgubbar till och regerar jag då som igår så får det bli att låta bli dom där smaskiga bären under pollensäsongen :(

Frysta bär som man tinar och rårör, gör en mousse av som fyllningen till en tårta eller puré att smaksätta en smörkräm eller cupcakes-frosting med så funkar dom frysta bären faktiskt precis lika bra. Men det går ju inte förneka att färska, solmogna jordgubbar ALLTID är det godaste och något av det godaste jag vet här i världen är limemarinerade jordgubbar med lite vaniljglass till. Och det går ju tyvärr bara göra på färska jordgubbar ): Men det får jag väl helt enkelt bara göra en gång om året och bara ta lite jordgubbar, lite mer utav sirapen som blir i botten och en stor klick glass och sen ta antihistaminer samtidigt för jag klarar inte en hel sommar utan färska jordgubbar, det är ju ren tortyr!

/T

silverhuldra
2012-06-25, 12:43

Du kanske kan prova dom vita jordgubbarna och se om de fungerar bättre. Nu vet jag inte riktigt hur man får tag på dom men jag såg i en tidning här om dagen att det odlas här i sverige.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Tessen
2012-06-25, 15:49

Vita jordgubbar anses ju någorlunda allergivänliga. Men vad jag kände fick jag ingen reaktion går när jag åt jordgubbar. Det har iofs spöregnat i två dagar och allt pollen ligger på marken och yr inte omkring i luften, jag får mindre astmatiska och allergiska problem dom dagar det regnar och pollennivåerna är låga. Då kanske det är lättare för kroppen att acceptera att jag äter några jordgubbar också? Eftersom det trots allt bara är en korsreaktion. Så om pollenet är på lägsta nivå pga regn så kanske jag inte får sån sveda och svullnader av jordgubbar eftersom jag inte märkte av något igår. Och i lördags när jag åt jordgubbar och sen reagerade var det fint väder i några timmar och jag satt ute på balkongen. Så det kan mycket möjligt att jag reagerade för att kroppen tyckte det blev för mycket.

Vita jordgubbar får man tyvärr oftast plantera själv men jag ska nog ta en sväng till Grönsakshuset här i stan där dom har en massa färska grönsaker och bär och även plantor. Nackdelen är att jag får huvudvärk av en del dofter från blommor där inne. Men man kan ju försöka stå ut i några minuter.

/T

silverhuldra
2012-06-25, 23:16

Det vore ju jätteskönt om det vore så att det är allergihinken som spökar för dig, då behöver du ju inte avstå jämnt. Skrattande

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Tessen
2012-06-26, 00:20

Ja verkligen. Förmodligen är det så för jag har faktiskt klarat av 2 - 3 st idag också när det spöregnat. Har fått lite små utslag som svider lite lätt, men mycket mindre än dom på bilderna som eg var värre än dom ser ut. Men klara och fina dagar i sommae (om vi nu får några Flört) får jag helt enkelt hålla mig till glass utan massa jordgubbar i!

/T

Upp till toppen